10 848 läst ·
93 svar
11k läst
93 svar
Grannen anlägger ställplats för husbilar 13 meter från vårt sovrum
En ställplats är ett ställe där man kan stanna och övernatta med sin husbil i princip. Vissa "finare" ställplatser har även lite service i form av toalett och dusch tex, men många är i princip bara ett ställe där du kan parkera och sova en natt.H Huldabella skrev:
Till TS, har du varit på en ställplats någon gång? Det värsta som kan hända i mina ögon är att det kommer att vara folk som grillar 13 meter från ditt sovrum, det brukar alltid vara lugnt på ställplatser. Husbilsägare har gissningsvis en medelålder som gränsar till pensionärer, ytterst tveksamt om det blir något större hålligång hos din granne.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 636 inlägg
Allt verkar ju ha gått rätt till, även om resultatet då tyvärr inte blev tillfredställande för TS.
Vi har också hundar, och dom hade definitivt gått igång om det varit folk 10 m från vår tomt som kom och gick, även om dom kanske med tiden vant sig.
Jag utgår ifrån att "ställplats" innebär; Hyrs ut till folk som campar där. Inte att det är en ställplats bara för att parkera husbilar. För är det en sån parkering så bör den ju inte ställa till med mycket besvär då bilarna bara står där, i värsta fall får ni plantera en häck eller liknande om utsikten stör bara.
Och att ni försöker hålla kolla på era hundars energier är jättebra, men om dom då går igång på folk som är på campingplatsen, och om grannen stör sig på det så är det ju delvis orsakat av denne. Så länge inte hundarna står och tokskäller på nätterna så är det inte heller något som någon kan göra något åt (se f.ö. alla trådar om skällande hundar).
För likväl som att grannen har rätt att nytja marken, och i detta fallet fått ok för en ställplats (efter att ni grannar yttrat er) så har ni rätt att ha hundar, och hundar kan skälla ibland.
Vi har också hundar, och dom hade definitivt gått igång om det varit folk 10 m från vår tomt som kom och gick, även om dom kanske med tiden vant sig.
Jag utgår ifrån att "ställplats" innebär; Hyrs ut till folk som campar där. Inte att det är en ställplats bara för att parkera husbilar. För är det en sån parkering så bör den ju inte ställa till med mycket besvär då bilarna bara står där, i värsta fall får ni plantera en häck eller liknande om utsikten stör bara.
Och att ni försöker hålla kolla på era hundars energier är jättebra, men om dom då går igång på folk som är på campingplatsen, och om grannen stör sig på det så är det ju delvis orsakat av denne. Så länge inte hundarna står och tokskäller på nätterna så är det inte heller något som någon kan göra något åt (se f.ö. alla trådar om skällande hundar).
För likväl som att grannen har rätt att nytja marken, och i detta fallet fått ok för en ställplats (efter att ni grannar yttrat er) så har ni rätt att ha hundar, och hundar kan skälla ibland.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 431 inlägg
Får lite känslan av att något mer grusar maskineriet med grannen.
Vet inte heller om det blev bättre av att grannen fick en anmälan mot sig och var tvungen att söka bygglov. Utanför detaljplan (som jag får intrycket av att detta är) så brukar man inte bry sig så mycket över vad grannen gör med sin tomt för man vill inte få sin egen tomt granskad.
Vet inte heller om det blev bättre av att grannen fick en anmälan mot sig och var tvungen att söka bygglov. Utanför detaljplan (som jag får intrycket av att detta är) så brukar man inte bry sig så mycket över vad grannen gör med sin tomt för man vill inte få sin egen tomt granskad.
Bygg en vägg med superstarka lampor riktade mot ställplatsen, med rörelsedetektor, sen vill ingen bo där. Och skaffa fler hundar, företrädesvis finsk spets som nämndes.
Du har gjort helt rätt genom din anmälan och så har de kontrollerat och så var grannen tvungen att söka bygglov.
Dock har du helt fel och allt har gått rätt till. Att du har en hundgård spelar ju ingen roll i sammanhanget.
Inse att han använder sin egen mark som han har tillåtelse till.
Dock har du helt fel och allt har gått rätt till. Att du har en hundgård spelar ju ingen roll i sammanhanget.
Inse att han använder sin egen mark som han har tillåtelse till.
Det är ju industri verksamhet inte jämförbart, bättre att tänka att grannen med skogsfastigheten har rätt att gallra, bygga skogsväg och vändplan samt förvara virke och grothögar samt transportera/ låta transportera allt som fastigheten producerar eller behöver köpa in alla dagar och timmar på året (normalt med stora dieselmaskiner, lastbilar flis maskiner, markberedare osv)J J00 skrev:Nu har jag ingen aning om vad som gäller enligt lagen men sjukt om det inte är någon åtskillnad på privata åtgärder på sin tomt och näringsverksamhet på sin mark…
Tänk om man bor i ett naturskönt villakvarter och ens tomt angränsar en skogsfastighet och markägaren bestämmer sig för att anlägga ett storskaligt sågverk 4,5 m från tomtgränsen…
Nu har ju grannen valt att anlägga ställplats och sökt bygglov, om lov beviljas från kommunen är den planerade ställplatsen lämplig på platsen och bör tolereras.
Grannen har ju trots allt en näringsfastighet och måste få driva verksamhet.
Vad är det som är stor skillnad?Alfredo skrev:
Det jag menade är att jag anser att det borde vara hårdare reglerat vad markägare får göra i sin näringsverksamhet i närheten av bostäder än vad privata bostadsägare får göra på sin egen tomt (som i sig är relativt hårt reglerat).
När jag läser lite inlägg här så verkar det som att det är frid o fröjd då markägaren äger sin mark och har hållit sig 4,5 m från tomtgränsen...
Absolut att markägare måste kunna få ta hand om sin mark och verksamhet på lämpligt sätt men om det ska upprättas en ny verksamhet eller nya byggnationer i närheten av privatbostäder så anser i varje fall jag att det borde var stenhårt reglerat.F fribygg skrev:Det är ju industri verksamhet inte jämförbart, bättre att tänka att grannen med skogsfastigheten har rätt att gallra, bygga skogsväg och vändplan samt förvara virke och grothögar samt transportera/ låta transportera allt som fastigheten producerar eller behöver köpa in alla dagar och timmar på året (normalt med stora dieselmaskiner, lastbilar flis maskiner, markberedare osv)
Nu har ju grannen valt att anlägga ställplats och sökt bygglov, om lov beviljas från kommunen är den planerade ställplatsen lämplig på platsen och bör tolereras.
Grannen har ju trots allt en näringsfastighet och måste få driva verksamhet.
Vem var först? Vi har inte en aning, men i de flesta fall har det funnits en lantbruks/skogsfastighet långt innan någon blir granne och bygger hus bredvid. Ska då näringsverksamheten behöva lägga ner eller bli hårt reglerad av att någon har valt att bygga "för nära"? Det tycker inte jag är rimligt.J J00 skrev:Vad är det som är stor skillnad?
Det jag menade är att jag anser att det borde vara hårdare reglerat vad markägare får göra i sin näringsverksamhet i närheten av bostäder än vad privata bostadsägare får göra på sin egen tomt (som i sig är relativt hårt reglerat).
När jag läser lite inlägg här så verkar det som att det är frid o fröjd då markägaren äger sin mark och har hållit sig 4,5 m från tomtgränsen...
Absolut att markägare måste kunna få ta hand om sin mark och verksamhet på lämpligt sätt men om det ska upprättas en ny verksamhet eller nya byggnationer i närheten av privatbostäder så anser i varje fall jag att det borde var stenhårt reglerat.
Att anlägga ställplatsen i detta fallet är ju ett nytt användningsområde, men på befintlig näringsverksamhet. En ställplats stör väldigt mycket mindre än annan jordbruksverksamhet är min erfarenhet, Dessutom kommer det inte att stå husbilar där varje dag året runt.
Och många gånger är det samma markägare som styckat av och sålt mark för bostäder.M Mr B skrev:Vem var först? Vi har inte en aning, men i de flesta fall har det funnits en lantbruks/skogsfastighet långt innan någon blir granne och bygger hus bredvid. Ska då näringsverksamheten behöva lägga ner eller bli hårt reglerad av att någon har valt att bygga "för nära"? Det tycker inte jag är rimligt.
Att anlägga ställplatsen i detta fallet är ju ett nytt användningsområde, men på befintlig näringsverksamhet. En ställplats stör väldigt mycket mindre än annan jordbruksverksamhet är min erfarenhet, Dessutom kommer det inte att stå husbilar där varje dag året runt.
Att anlägga ställplatsen så nära grannens bostad känns provocerande och i mitt tycke märkligt att bygglovet gick igenom oavsett hur störande eller icke-störande det eventuellt kommer bli.
Jag har en annan syn på det här än dig helt enkelt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 849 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 849 inlägg
Bygglovet är en juridisk prövning, inte moralisk eller etisk.J J00 skrev:Och många gånger är det samma markägare som styckat av och sålt mark för bostäder.
Att anlägga ställplatsen så nära grannens bostad känns provocerande och i mitt tycke märkligt att bygglovet gick igenom oavsett hur störande eller icke-störande det eventuellt kommer bli.
Jag har en annan syn på det här än dig helt enkelt.
Det luktar konstigt om det här.
Om inte TS och grannen har någon osämja sedan tidigare som nu triggar grannen till att "jävlas" utanför TS fönster utan en dialog så är det i mina ögon ett konstigt beteende. Grannen har sannolikt flera hektar med mark, och har man då en normal social kompetens och omtanke om sina grannar så torde det finnas andra mer lämpade ytor att anlägga ställplatser på. De flesta av oss på landet bor här ute för just stillheten och för att inte ha någon i direkt närhet utanför kåken. Det gäller säkert båda parter även här.
Att som markägare ha rättigheter rättfärdigar inte alltid besluten.
Om inte TS och grannen har någon osämja sedan tidigare som nu triggar grannen till att "jävlas" utanför TS fönster utan en dialog så är det i mina ögon ett konstigt beteende. Grannen har sannolikt flera hektar med mark, och har man då en normal social kompetens och omtanke om sina grannar så torde det finnas andra mer lämpade ytor att anlägga ställplatser på. De flesta av oss på landet bor här ute för just stillheten och för att inte ha någon i direkt närhet utanför kåken. Det gäller säkert båda parter även här.
Att som markägare ha rättigheter rättfärdigar inte alltid besluten.