11 403 läst ·
95 svar
11k läst
95 svar
Grannen anlägger ställplats för husbilar 13 meter från vårt sovrum
Antingen tar du fajten, blir bitter och mår skit över det eller hittar du lösningar på problemet. Va kreativ.
Sått upp en thujahäck. Lite vindspel. Vatten som porlar mm mm.
Det känns piss nu men de löser sig. Turisterna är väl typ där på sommaren?
Sått upp en thujahäck. Lite vindspel. Vatten som porlar mm mm.
Det känns piss nu men de löser sig. Turisterna är väl typ där på sommaren?
Grannen bor 500m bort så det är knappast grannens tomt det handlar om. Snarare har det varit 500 meter obebyggd yta till grannen, att anlägga en hundgård där var knappast ett problem tidigare.Tomtom79 skrev:
Även om grannen givetvis har rätt att anlägga ställplatsen där så är det kanske inte något man gör om man bryr sig om s.k. grannsämja. Det är mycket som är lagligt att göra, men med lite normal uppfostran så gör man inte det ändå. Samtidigt kan ju grannen haft något skäl att jävlas med TS, det vet vi inget om. Grannfejder på landet är liksom inget direkt ovanligt. Känner till några pågående i området där jag bor.
Z Zetan skrev:Hej. Jag vet faktiskt inte vad jag kan göra längre.
Jag bor ute på landsbygden i samma bostad sen 36 år tillbaka. Min granne bor ca 250meter bakom ett litet berg/liten kulle.
I somras när vi kom hem, såg vi att han höll på och grusa bakom gärdet. lastbilar grävmaskiner med mera. Efter några dagar ringde vi honom, och då berättade han att ha ställplats för husbilar, och han börjar med 2 st platser, alltså 4,5 meter från gärdet. vår hundgård angränsar till gärdet. Vårt sovrum ca 13 meter, och till min altan ännu närmare kanske 10 meter. Han bor ca 250 meter bakom kullen, och han har en granne som sommarstuga.
Vi ringde kommunen och han fick rätt att göra detta. Vi överklagade till kommunen och grannen sökte bygglov för detta, och naturligtvis grannen som bor bredvid honom gav sitt godkännande. (Han och grannen kom överens om detta. De vill inte ha detta nära sig) Kommunen godkände hans ansökan med motivering att ställplatsen är inte nära nog.
Folk kommer och gå, smälla dörrar ,och så vidare och mina hundar kommer att dra igång. Jag är noga med mina hundars skällande. Mina hundar är aldrig ute på nätterna. Några timmar per dag. Jag frågar altid mina grannar om mina hundar stör. Och jag kan säga med en gång. Jag sköter mina hundar. Det finns 6-7 gårdar som har hund, men inget som stör.
Åter till grannen. För ca 1,5 år sedan fick jag ett sms av grannen att mina hundar stör. Jag svarade tillbaka på ett snäll sätt, och så vi ska bättra oss. Naturligtvis det är inte mina hundar som stör. Han vill ha bort mina hundar för att driva sin ställplats med husbilar, och tjäna någon hundring då och då. Grannen har över 100 hektar med mark, och väljer att anlägga ställplatsen ca 13 meter från mitt sovrum.
Nu förbereder jag en överklaga till länsstyrelse för att kommunen har gått på hans linje och struntar i oss. Om han blev störd av mina hundar, när han bor så långt borta varför anlägger han ett ställplats 4,5 meter från hundgården? Är mig en gåta.Vet inte vart jag ska vända mig.
mvh Zetan
Jag har en granne som har hundar som stör. Så jag förstår grannen när det gäller den biten.Z Zetan skrev:Hej. Jag vet faktiskt inte vad jag kan göra längre.
Jag bor ute på landsbygden i samma bostad sen 36 år tillbaka. Min granne bor ca 250meter bakom ett litet berg/liten kulle.
I somras när vi kom hem, såg vi att han höll på och grusa bakom gärdet. lastbilar grävmaskiner med mera. Efter några dagar ringde vi honom, och då berättade han att ha ställplats för husbilar, och han börjar med 2 st platser, alltså 4,5 meter från gärdet. vår hundgård angränsar till gärdet. Vårt sovrum ca 13 meter, och till min altan ännu närmare kanske 10 meter. Han bor ca 250 meter bakom kullen, och han har en granne som sommarstuga.
Vi ringde kommunen och han fick rätt att göra detta. Vi överklagade till kommunen och grannen sökte bygglov för detta, och naturligtvis grannen som bor bredvid honom gav sitt godkännande. (Han och grannen kom överens om detta. De vill inte ha detta nära sig) Kommunen godkände hans ansökan med motivering att ställplatsen är inte nära nog.
Folk kommer och gå, smälla dörrar ,och så vidare och mina hundar kommer att dra igång. Jag är noga med mina hundars skällande. Mina hundar är aldrig ute på nätterna. Några timmar per dag. Jag frågar altid mina grannar om mina hundar stör. Och jag kan säga med en gång. Jag sköter mina hundar. Det finns 6-7 gårdar som har hund, men inget som stör.
Åter till grannen. För ca 1,5 år sedan fick jag ett sms av grannen att mina hundar stör. Jag svarade tillbaka på ett snäll sätt, och så vi ska bättra oss. Naturligtvis det är inte mina hundar som stör. Han vill ha bort mina hundar för att driva sin ställplats med husbilar, och tjäna någon hundring då och då. Grannen har över 100 hektar med mark, och väljer att anlägga ställplatsen ca 13 meter från mitt sovrum.
Nu förbereder jag en överklaga till länsstyrelse för att kommunen har gått på hans linje och struntar i oss. Om han blev störd av mina hundar, när han bor så långt borta varför anlägger han ett ställplats 4,5 meter från hundgården? Är mig en gåta.Vet inte vart jag ska vända mig.
mvh Zetan
Trump ville bygga ut sin golfbana i Skottland. Men närmaste granne ville inte sälja. En reporter pratade med familjen som stod emot en så mäktig man.D Du och 19till skrev:
De berättade att de trivdes där. Och utsikten över golfbanan ut till havet var så fin.
Trump valde då att plantera höga träd mot grannen så utsikten skymdes. Om de slutligen valde att sälja vet jag inte.
Min hundgård har funnits i 17 år.Min granne köpte granngården för 10 år sedan. Jag har andra grannar också.Har aldrig fått klagomål.Mina hundar är ute i hundgården ca 4 timmar per dygn.Aldrig på nätterna,eller ensamma i hundgården när jag är inte hemma.Han ljög för kommunen att nuvarande platsen för ställplatser är egentligen en plats där han förvarade sina maskiner.Och när jordbruksmaskinerna är borta/inte används tänker han använda platsen som ställplats.Under dem 36 år som jag har bott här,har aldrig funnits några jordbruksmaskiner här.Det har varit betande djur,kvigor och hästar.Denna nya platsen grusade han upp för en och en halv månad sedan.Det finns 6 gårdar runtomkring här som man har hund.Och dem hörs.Samma granne som anlägger ställplatsen,han har också haft hund, när jag inte hade hund.Han har dessutom två katter som patrulerar, och ibland stannar de helt nochalanda utanför hundgården.Jag har bilder hur det såg ut innan.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 849 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 849 inlägg
Nu har jag ingen aning om vad som gäller enligt lagen men sjukt om det inte är någon åtskillnad på privata åtgärder på sin tomt och näringsverksamhet på sin mark…D Du och 19till skrev:
Tänk om man bor i ett naturskönt villakvarter och ens tomt angränsar en skogsfastighet och markägaren bestämmer sig för att anlägga ett storskaligt sågverk 4,5 m från tomtgränsen…
Ställplats - vad innebär det? Är det en uppställningsplats för husbiar, husvagnar och kanske någon båt, så förstår jag inte vad problemet är? Då kommer det att vara människor där två gånger om året - när de tar sina fordon på våren och ställer tillbaka dem på hösten.
Medlem
· Västernorrland
· 2 533 inlägg
Camping light för husbilar, aka parkeringsplats som inte har restriktioner mot övernattning.H Huldabella skrev:
Jag tror att en del i TS problem är att det tillståndsprövas (huvudsakligen?) som parkering men stör som en camping.
Om någon väl har en laglig parkeringsplats är det väl svårt att reglera vad för parkering ägaren tillåter på ytan eller inte?