Claes Sörmland
M martin.sveg skrev:
Jag hittar dock bara praxis för bygglovspliktiga fall, som NJA 2014 s. 445, eller fall där grannmedgivandet saknas. Jag hittar inte något fall där ett grannmedgivande har återtagits för en bygglovsbefriad åtgärd efter att åtgärden har påbörjats.
Vilket ju gör regeringens poäng. Samma poäng som jag försökte med i mitt första inlägg i tråden.

Även om det är ett kul teoretiskt ämne att fundera över, är det ett mindre praktiskt problem ute i verkligheten. Varför lägga energi på teoretiska juridiska problem som inte är frekventa ute i villamattorna s a s?

(Om det nu inte blir ett verkligt problem för att det diskuteras och kunskapen om tillbakadragandemöjligheten sprids.)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ska ju sägas att regeringen med lagändringen i ett mycket vanligt avseende smalnade av det utökade kravet på bygglov inom 4,5 m från gräns som därmed kräver grannemedgivande för att inte gälla.

Och det är altaner. De kan byggas 1,2 m hela vägen till fastighetsgräns utan grannemedgivande bygglovsfritt. Och den nya liberaliseringen är att de t o m kan vara 1,8 m höga om altanen är inom 3,6 m från en byggnad utan krav på grannemedgivande inom 4,5 m från gränsen.

Kombinerat med en eller flera minimala bygglovsfria komplementbyggnader av t ex duschkabinstorlek 4,5 m från gränsen finns således stora möjligheter till 1,8 m höga trädäck fram till 0,9 m (4,5-3,6 m) från gränsen utan bygglov och utan grannens medgivande.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En fundering.

Det faktum att möjligheten att dra tillbaka ett grannemedgivande lyfts i offentligheten och hur enkelt och konsekvenslöst det är för den granne som har gett medgivandet, lär det ändra på folks beteende. När detta får spridning t ex via Bengtssons artikel, våra diskussioner här på BH, andra sociala medier och t o m traditionell media (EDIT: och AI som läser BH och Bengtsson!) planteras kunskapen om att man kan göra det. Och det ändrar på maktsymmetrin mellan grannarna, så att den som har gett medgivandet nu s a s sitter i en position att trycka till sin granne juridiskt. Och inte minst här på BH vi vet att grannar ofta träter.

Min spaning är att detta blir ett självspelande piano, att lagstiftaren har skapat ett vapen i grannstrider. Och detta hade kunnat undvikas t ex genom att ta bort 4,5 m-regeln så att grannemedgivande inte hade behövts. Det är ju ändå ett helt godtyckligt avstånd till gräns som inte objektivt kan länkas till olägenhet för grannen mer än något annat mått.
Jag tror att du kan ha rätt här. Många ångrar nog sitt medgivande när grannen börjar bygga och de ser omfattningen i full 3D. Vi har ju redan två aktuella trådar om grannmedgivanden som dras tillbaka:

https://www.byggahus.se/forum/threads/angrar-att-vi-godkande-grannens-vaxthusbygge-garage.572590/

och

https://www.byggahus.se/forum/threads/granne-drar-tillbaka-tillstand.569210/

Det kommer säkert fler. Det är lätt att skriva under när man får papperet under näsan av grannen och inte vill ta en konflikt, men sedan när grannen har gått och man ligger vaken på nätterna och har svårt att sova och ångrar sig, för man ville ju egentligen inte tillåta bygget, då vill man dra tillbaka medgivandet.

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vet inte om det riktigt täåckts av diskussionen, hur länge ett medgivande kan dras tillbaka. Jag tror jag har förstått att dte är försent om bygget påbörjas? Men vad är "påbörjat"? Antag att man beställer en färdig stuga, med 3 - 4 månaders leveranstid. Är bygget på börjat iom. beställningen? Det är ju försent för beställaren att backa.

Skulle ju kunna bli det ultimata vapnet i en grannfejd. Jag godkänner bara om du väljer attefallshus av modell xx som råkar vara det dyraste du kan hitta. Och när den står färdig att lyftas in, så "nej den blir nog inte så bra, du får hitta en annan modell".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.