24 168 läst ·
227 svar
24k läst
227 svar
Granne samfällighet ovårdat hus
Nej. Att ett grannhus har flagande färg eller slarvig tomt sänker inte värdet på omgivande fastigheter. (huset som sålts dyrast på vår gata låg bredvid det mest ovårdade).Däremot får det inte vara hur ovårdat som helst, blir det farligt (med tex saker som riskerar att rasa eller fordon som kan läcka) kan kommunen döma ut vite.M myrgången25 skrev:Hej
bor i en samfälld där ägaren inte tar hand om huset och det minskar värdet på själva området.
Förstår att det kostar pengar att bo och underhålla ett hus och färg är ju inte billigt men att inte göra något åt någonting och då har den ägaren bott där i ca 25 år (yngre ägare). Har man inte någon skyldighet att Visa upp en trevligt yttre en välvårdad hus man bor i. Framförallt när man bor i en samfälld.
Vad säger ni andra?
/Hans
Och nej, bara för att det finns en samfällighet får man inte större ansvar, det är ju inte fastigheterna som sådana som, är samfällda, utan de är medlemmar i en samfällighet (tex en vägsamfällighet). Samfällighetens medlemmars ansvar inskränker sig till det samfälligheten gäller och inget annat.
När jag ser sådana hus i mitt närområde visar det sig alltid vara någon som är äldre och bor på särskilt boende pga demens som äger huset. Om det inte finns anhöriga i närheten som kan ta hand om det blir det ovårdat tills hen dör, eftersom man i praktiken inte kan sälja en dement persons hus då det inte går att få samtycke. Du kan kolla personens ålder genom att söka på adressen på Hitta.RoTe skrev:
Jag tycker det skulle vara bra med ett vitesföreläggande där man missköter sin fastighet till den grad det uppstår olägenhet för grannarna. Jag har flera exempel i mitt närområde där kåkarna kostar 10 miljoner plus, totalt förfallna hus och trädgårdar. Sälj skiten för f-n och casha in om du inte klarar av att bete dig som en normal människa!
Det bästa är att den äldre ger Framtidsfullmakt till släkten. Då går släkten till läkare och sedan till tingsrätt för att få sköta om dennes angelägenheter om den själv blir oförmögen. Inklusive sälja huset och sätta in pengarna på dennes konto.Anna_H skrev:
När jag ser sådana hus i mitt närområde visar det sig alltid vara någon som är äldre och bor på särskilt boende pga demens som äger huset. Om det inte finns anhöriga i närheten som kan ta hand om det blir det ovårdat tills hen dör, eftersom man i praktiken inte kan sälja en dement persons hus då det inte går att få samtycke. Du kan kolla personens ålder genom att söka på adressen på Hitta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden