RoTe RoTe skrev:
Var har jag råkat skriva att det ÄR olagligt? Jag VILL att det ska REGLERAS. Jag har en ÖNSKAN om att det ska regleras. Är dessa ord tydliga nog för min ståndpunkt i frågan? Helt otroligt att vi efter 195 inlägg inte ens kunnat förstå varandra i en så fatalt galen skillnad
Jag skrev att det är fritt att ha oklippt gräsmatta och flagnande färg.

Du skrev "inte i tätbebyggt område"

Det är ju helt enkelt fel.
Vill du förmedlade en åsikt får du nog uttrycka dig annorlunda. Om det är många som missförstår dig så är det kanske inte alla andra det är fel på...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
RoTe
G gaidin skrev:
Jag skrev att det är fritt att ha oklippt gräsmatta och flagnande färg.

Du skrev "inte i tätbebyggt område"

Det är ju helt enkelt fel.
Vill du förmedlade en åsikt får du nog uttrycka dig annorlunda. Om det är många som missförstår dig så är det kanske inte alla andra det är fel på...
Nu bytte du ut vegetation mot gräsmatta vilket är lite ohederligt. Jag skulle så klart varit tydligare med att säga att allt är inte fritt idag då man t.ex. inte får låta det växa ut över trottoar och väg hur som helst. Som sagt jag är inte felfri men det är ändå imponerande att mitt budskap i alla de andra inläggen bara totalt ignorerats pga ett inlägg som var illa skrivet. Detta är ett typexempel på hur man havererar en tråd fullständigt.

RoTe
Kan ju klistra in denna artikel (om jag får, är ofta betalvägg)? @myrgången25 https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/60-000-kronor-i-boter-for-ovardat-radhus/lywd5x9j

"Uppsalabon, som är i 60-årsåldern, isolerar sig i sitt radhus sedan drygt 20 år och har bara setts av grannarna vid enstaka tillfällen.

Mannens radhus är statt i förfall. Tomten täcks av vildvuxna buskar och träd, markiserna är trasiga och fönstren igensatta med folie.

Grannar hävdar att huset drar till sig såväl skadedjur som vandaler.

Med åren har ärendet blivit en följetong hos kommunen. 2012 fick kommunen in det första klagomålet om att radhustomten var ovårdad. Sedan dess har kringboende upprepade gånger bett kommunen agera.

2016 skrev byggnadsnämnden att förfallet gått så långt att värdet på intilliggande fastigheter minskat. Nämnden krävde åtgärder men inget hände.

2017 hotade kommunen med vite, en straffavgift, om mannen inte snyggade upp fastigheten. Viteshotet blev dock verkningslöst.

Ärendet gick vidare till mark- och miljödomstolen. Efter att under ett år förgäves försökt komma i kontakt med mannen beslöt domstolen nyligen att utdöma straffavgiften.

Vitet uppgår till 10 000 kronor i månaden och Uppsalabon döms att betala 60 000 kronor för en första halvårsperiod. Om de begärda åtgärderna uteblir även framgent kan det bli frågan om ytterligare 10 000 kronor per månad.

Mannens grannar har ibland så lågt vattentryck i ledningarna att de har svårt att till exempel duscha. En huvudledning som förser radhuslängan med vatten passerar genom den vitesdömde mannens bostad. Enligt kommunen gör mannen av med stora vattenmängder vilket kan förklara problemen.

Överförmyndarnämnden har begärt att mannen ska få en förvaltare. Men varken sjukvården eller nämnden har lyckats nå honom, därför sa tingsrätten i höstas nej till förvaltarskap.

I Uppsala finns för närvarande endast ytterligare ett ärende där vite dömts ut på grund av en ovårdad fastighet. I det fallet rör det sig om 75 000 kronor."

Rätt tydligt tycker jag att man inte får göra som man vill i tätbebyggt område. Även om våra offentliga kvarnar maler så långsamt att nästan ingen orkar nyttja dom.

RoTe RoTe skrev:
Spelar väl ingen som helst roll? Vi i Sverige accepterar alldeles för mycket som ser ut som skit.
Har du varit nånstans utanför Sverige???
F.n man blir ju lyrisk när man kommer hem till Sverige efter en resa utomlands!!!
Rent, städat, hus som inte är omgärdade av murar/stängsel/korrugerad plåt, inga kåkstäder, inte överfulla sopbehållare på gatan, luktar inte sopor osv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
L lat skrev:
Har du varit nånstans utanför Sverige???
F.n man blir ju lyrisk när man kommer hem till Sverige efter en resa utomlands!!!
Rent, städat, hus som inte är omgärdade av murar/stängsel/korrugerad plåt, inga kåkstäder, inte överfulla sopbehållare på gatan, luktar inte sopor osv.
Bra argument, bara för att vissa har det sämre så ska vi sjunka till deras nivå.

RoTe RoTe skrev:
Nu bytte du ut vegetation mot gräsmatta vilket är lite ohederligt. Jag skulle så klart varit tydligare med att säga att allt är inte fritt idag då man t.ex. inte får låta det växa ut över trottoar och väg hur som helst. Som sagt jag är inte felfri men det är ändå imponerande att mitt budskap i alla de andra inläggen bara totalt ignorerats pga ett inlägg som var illa skrivet. Detta är ett typexempel på hur man havererar en tråd fullständigt.
Jag mins inte de exakta orden men det var det inlägget jag svarade på, jag minns inte alla dina andra inlägg...

RoTe
G gaidin skrev:
Jag mins inte de exakta orden men det var det inlägget jag svarade på, jag minns inte alla dina andra inlägg...
Läs gärna inlägg 198 så får du se hur det faktiskt fungerar i Uppsala kommun och det är där jag bor och baserar mina inlägg på.

RoTe RoTe skrev:
Bra argument, bara för att vissa har det sämre så ska vi sjunka till deras nivå.
Ledsen, men jag tycker faktiskt att vi lever i ett av de bästa länderna i världen, trots att den brun/blå röran och före den libertarianerna gör allt för att förstöra det!

De fakto så är det rent & snyggt i stort sett överallt, de flesta lever i trygghet (trots alla sprängningar & skjutningar), väldigt få hemlösa/utfattiga, iofs har skolan körts nedåt av friskolor reformen, ett relativt okorrumperat polis & rättsväsende och ganska trevliga invånare av alla de slag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Lustigt att du nämner USA som jag tagit exempel som där man ibland måste klippa gräsmattan annars får man "böter" av endera HOA eller av "the city/county" (motsv våra kommuner).
Det beror nog lite på var du är i USA. Californien är en sak. I Michigan, Minnesota etc är det annorlunda. Eller Alaska. 😉
RoTe RoTe skrev:
Var har jag råkat skriva att det ÄR olagligt? Jag VILL att det ska REGLERAS. Jag har en ÖNSKAN om att det ska regleras. Är dessa ord tydliga nog för min ståndpunkt i frågan? Helt otroligt att vi efter 195 inlägg inte ens kunnat förstå varandra i en så fatalt galen skillnad i innebörd.

Men jisses i hela tråden har jag skrivit att jag VILL att det ska regleras, inte att det görs det här i Sverige. Hur kan ni missuppfattat alla mina inlägg så fatalt??
Nu förstår jag varför tråden spårat totalt. Jag säger inte att jag är felfri men efter 195 inlägg borde vi väl för tusan rett ut denna enkla fråga?

RoTe
L lat skrev:
Ledsen, men jag tycker faktiskt att vi lever i ett av de bästa länderna i världen, trots att den brun/blå röran och före den libertarianerna gör allt för att förstöra det!

De fakto så är det rent & snyggt i stort sett överallt, de flesta lever i trygghet (trots alla sprängningar & skjutningar), väldigt få hemlösa/utfattiga, iofs har skolan körts nedåt av friskolor reformen, ett relativt okorrumperat polis & rättsväsende och ganska trevliga invånare av alla de slag.
Du tycker alltså att Uppsala kommuns sanktionsavgift är fel?

Nissens Nissens skrev:
Det beror nog lite på var du är i USA. Californien är en sak. I Michigan, Minnesota etc är det annorlunda. Eller Alaska. 😉
Säkert olika i olika kommuner i Sverige med. Men som du ser i artikeln från UNT ovan så kan du åka på sanktionsavgift på 10 000kr per månad om du inte sköter din fastighet.

Nissens
RoTe RoTe skrev:
Du tycker alltså att Uppsala kommuns sanktionsavgift är fel?

Säkert olika i olika kommuner i Sverige med. Men som du ser i artikeln från UNT ovan så kan du åka på sanktionsavgift på 10 000kr per månad om du inte sköter din fastighet.
Beror väl på vad definitionen av sköta är. I Göteborg stod ett radhus obebott i typ 10 år och trädgård o hus såg ut därefter. Ingen kunde tvinga ägaren till någonting. Till slut tröttnade hen och sålde huset…

RoTe
Nissens Nissens skrev:
Beror väl på vad definitionen av sköta är. I Göteborg stod ett radhus obebott i typ 10 år och trädgård o hus såg ut därefter. Ingen kunde tvinga ägaren till någonting. Till slut tröttnade hen och sålde huset…
Det är väl en bedömningsfråga och du kan ju läsa bedömningen Uppsala kommun gjorde ovan. Men det känns mest som att du är ute efter att käbbla än att diskutera sakfrågan sakligt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Det är väl en bedömningsfråga och du kan ju läsa bedömningen Uppsala kommun gjorde ovan. Men det känns mest som att du är ute efter att käbbla än att diskutera sakfrågan sakligt.
Har scrollat runt lite men hittar inte länken. Men bara för att någon gjort en galen bedömning i Uppsala behöver ju inte andra följa efter…

Det exemplet jag tog upp är väl inte mindre relevant. Det är också ett exempel ur verkligheten.

RoTe
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Inte konstigt det inte går att diskutera med folk när dom inte läser tråden! Vad håller du på med egentligen?
[länk]
Det tog dock typ 13 år, och det är väl uppenbart att det rör sig om psykisk sjukdom.
Dessutom är väl inget förändrat ännu mer än att viten dömts ut, någon förändring av fastighetens skick har väl inte skett?

"Lågt vattentryck" är ju bara patetiskt, uppenbarligen betalar han för vattnet så vad är problemet?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.