24 171 läst ·
227 svar
24k läst
227 svar
Granne samfällighet ovårdat hus
Om grannen ville bestämma över min tomt skulle han bjudit över mig och köpt den. Av diskutioner på detta forum att döma finns inget konsensus kring hur en tomt skall skötas, så varför tror du att det är din uppfattning som skall ses som norm?RoTe skrev:
Du verkar ju inte ha en aning om hur det funkar. Bor du ens i Sverige? Jag har tagit mina barn utomlands nästan varje år utanför loven, utan några problem. Om du har barn som riskerar att halka efter i skolan ifall du inte låter dom gå i skolan så blir det i så fall ditt ansvar. Alltså, skolans ansvar för att hjälpa dina barn försvinner/minskar ifall du inte låter dom gå i skolan för att du vill åka på semester med dom.RoTe skrev:
Visserligen absolut OT men detta kunde ske tidigare. Idag är det tvärstopp från skolledningen såvida der inte gäller enstaka dag. Jag har barnbarn i tre olika storstadsskolor och dessutom med mycket studiemotiverade ungar.Magnus Göransson skrev:
Då är det olika i olika skolor uppenbarligen. Där jag bor går det bra. Men som "RoTe" skrev är fullständigt galet; "staten äger våra barn". Infantilt trams skrivet bara för att.. Ja, varför?yonna skrev:
Jag antar att internet ljuger i vanlig ordning? https://www.vilarare.se/nyheter/skolpolitik/foraldraboter-nar-eleven-inte-kommer-till-skolan/ Finns fler artiklar i ämnet. Bara för att just DU inte är insatt i frågan betyder det inte att jag har fel.Magnus Göransson skrev:
Du verkar ju inte ha en aning om hur det funkar. Bor du ens i Sverige? Jag har tagit mina barn utomlands nästan varje år utanför loven, utan några problem. Om du har barn som riskerar att halka efter i skolan ifall du inte låter dom gå i skolan så blir det i så fall ditt ansvar. Alltså, skolans ansvar för att hjälpa dina barn försvinner/minskar ifall du inte låter dom gå i skolan för att du vill åka på semester med dom.
För att det finns jättemånga regler gällande både vad du får och inte får göra på din tomt, både gällande byggnader, verksamheter och allmänt störande bara. Varför ska just vegetationen vara helt fri att inte sköta på en tomt i tätbebyggt område som regleras av allt det här redan?A Adam F skrev:
Ja jag läste nyss en artikeln om ett romskt par som undgått statens klor med sina barn. Det gick ända till att do äldsta rymde och kontaktade polisen. Barn i Sverige har extremt långtgående rättigheter till skillnad mot många andra länder och det är mest på gott, men även lite ont, speciellt för de som väljer att leva på lite alternativa sätt.Magnus Göransson skrev:
Nu ÄR ju vegetation fri och det finns inga regler så vitt jag vet att färgen på huset inte skall flagna.RoTe skrev:
Det är väl ändå en ganska stor skillnad på ett uppföra en byggnad mot att ha högt gräs och dåligt underhållen fasad?
Inte i tätbebyggt område och jag har hela tiden sagt min ståndpunkt här och ni bara gafflar om att jag är sjuk i huvudet. Vi kommer ingen vart och jag förstår inte varför svenskar alltid måste nå konsensus annars är man personligt förolämpad i princip. Jag har skrivit att jag hellre ser ett system som HOA i USA än det där vi har femmiljonerkåkar som förfaller t.ex. mitt i centrala Uppsala.G gaidin skrev:
SÅ nu kan ni berätta hur jävla sjuk i huvudet jag är igen.
Fast tänker man på det så har staten betydligt mer att säga till om barnen än föräldrarna. Så om någon äger barnen så är det nog mest staten. Tänk på att staten bland annat har dessa rättigheter. Byta vårdnadshavare till barnet, tvinga barnet gå i skolan, skicka ut barnet i krig (då är det visserligen inte barn längre, men föräldrarna å andra sidan ingenting att säga till om myndiga barn). Jämfört med detta har föräldrar ganska lite makt över barnen. En örfil och det blir en anmälan till staten som straffar föräldern.Magnus Göransson skrev:
Nu skrev jag varken att du är sjuk i huvudet eller att vi skall ha amerikanska fascistregler i våra bostadsområden.RoTe skrev:
Inte i tätbebyggt område och jag har hela tiden sagt min ståndpunkt här och ni bara gafflar om att jag är sjuk i huvudet. Vi kommer ingen vart och jag förstår inte varför svenskar alltid måste nå konsensus annars är man personligt förolämpad i princip. Jag har skrivit att jag hellre ser ett system som HOA i USA än det där vi har femmiljonerkåkar som förfaller t.ex. mitt i centrala Uppsala.
SÅ nu kan ni berätta hur jävla sjuk i huvudet jag är igen.
Det jag skrev är att det inte är olagligt med långt gräs och en flagnanade fasad.
Varför så aggressiv? Har du problem med att alla inte hållet med dig?
Jo jag är insatt. Och jag ljuger inte. Du kan vifta med hur många länkar som helst, ingen kommer visa att du har rätt. Du skrev att staten äger våra barn. Det är ljug.RoTe skrev:
Nej du skrev att jag har fel i att det inte är tillåtet att undvika från skolan. Du gav till och med intygan på att du själv låtit dina barn skolka. Jag påpekade att detta inte längre gäller, åtminstone inte på vissa skolor och att i slutändan är det skolplikten som gäller om kommunen väljer att dra det längre. Polisen har rätt att komma och hämta ditt barn, tyvärr görs det dock aldrig åt de så kallade "hemmasittarna", dom som verkligen behöver hjälp. Men lite så funkar vårt samhälle, dom som verkligen behöver hjälp har vi inte resurser nog att hjälpa.Magnus Göransson skrev: