24 168 läst ·
227 svar
24k läst
227 svar
Granne samfällighet ovårdat hus
Vad gör psykisk sjukdom för skillnad? Det är väl ganska vanligt i såna här fall, tillsammans med ålderdom. "Normalt och friskt folk" har sällan problem att sköta om sin fastighet som dom själva betalat massor för.D Dilato skrev:
Problemet med vattentrycket är som jag fattar det att inkommande går igenom hans radhus och för att åtgärda detta måste man antagligen in i den eller åtminstone göra arbete på hans tomt, vilket ju var ganska tydligt att ingen fick göra.
Ang 13 år så ja, det är förkastligt lång tid. Tänk om du vill sälja ditt radhus bredvid och omöjligen får det sålt pga grannens beteende under 13 år.
Det finns väl inget som hindrar att man drar en ny vattenledning som försörjer resten av husen om det är ett sånt stort problem.RoTe skrev:
Vad gör psykisk sjukdom för skillnad? Det är väl ganska vanligt i såna här fall, tillsammans med ålderdom. "Normalt och friskt folk" har sällan problem att sköta om sin fastighet som dom själva betalat massor för.
Problemet med vattentrycket är som jag fattar det att inkommande går igenom hans radhus och för att åtgärda detta måste man antagligen in i den eller åtminstone göra arbete på hans tomt, vilket ju var ganska tydligt att ingen fick göra.
Psykiskt tillstånd är en förklaring till varför det sker.
Det är dessutom en sjukdom, och man ska inte straffas bara för att man är sjuk eller är annorlunda.
Så hur gör man om det kommunala vattnet ansluter till just den fastigheten? Drar nytt från nån annan kommunal ledning? Det låter ju som du har en lösning.D Dilato skrev:
Psykiska sjukdomar är inget man får hjälp med i vårt kära land, eller nästan inte i alla fall, bäst är om du tar livet av dig och inte orsakar belastning på vården. Men nu är vi lite långt från ämnet. Jag brukar bli lite högljudd på jobbet ibland när folk bara gnäller på att vissa saker är svåra, MEN LÖS PROBLEMET jag skiter i hur bara få det att funka... Hen (antagligen gubben) skulle inte ha bott där, ensam, utan att få hjälp med sina problem. Sen i vilken ordning eller vilka problem man tar tag i... Uppsala kommun tog till slut tag i det på sitt sätt.
Här har du att läsa. Det verkar vara samma lagar i Göteborg och Malmö. Det är svårt att göra något åt någon som missköter sitt hus, och väl är ju det. 😊RoTe skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qJQBR/rattor-i-overgivet-hus-plagar-radhusomrade
han tycker ju att ditt hus är skitfult så vem har rätt?M myrgången25 skrev:Hej
bor i en samfälld där ägaren inte tar hand om huset och det minskar värdet på själva området.
Förstår att det kostar pengar att bo och underhålla ett hus och färg är ju inte billigt men att inte göra något åt någonting och då har den ägaren bott där i ca 25 år (yngre ägare). Har man inte någon skyldighet att Visa upp en trevligt yttre en välvårdad hus man bor i. Framförallt när man bor i en samfälld.
Vad säger ni andra?
/Hans
Råttor eller andra skadedjur är ju en del av naturen som man inte kan kontrollera så hur man skulle kunna ålägga en fastighetsägare att inte ha råttor på fastigheten fattar inte jag 🤔🤓Nissens skrev:
Låter som en märklig ursäkt. Man har rätt att använda mycket vatten. Den där snubben hade tydligen isolerat sig i huset under 20 år. Självklart skall man ha rätt att göra det.RoTe skrev:
Så hur gör man om det kommunala vattnet ansluter till just den fastigheten? Drar nytt från nån annan kommunal ledning? Det låter ju som du har en lösning.
Psykiska sjukdomar är inget man får hjälp med i vårt kära land, eller nästan inte i alla fall, bäst är om du tar livet av dig och inte orsakar belastning på vården. Men nu är vi lite långt från ämnet. Jag brukar bli lite högljudd på jobbet ibland när folk bara gnäller på att vissa saker är svåra, MEN LÖS PROBLEMET jag skiter i hur bara få det att funka... Hen (antagligen gubben) skulle inte ha bott där, ensam, utan att få hjälp med sina problem. Sen i vilken ordning eller vilka problem man tar tag i... Uppsala kommun tog till slut tag i det på sitt sätt.
Jag tror att enda anledningen till att böterna verkställdes var att han inte anlitade en jurist och överklagade. Snubben har ju inte gjort något olagligt.
Man har också rätt att sköta sin trädgård som man vill, inte ens i Uppsala verkar man inte kunna påverka det.. 😊
Så, vad vill du ha sagt med länken? Att man inte får använda mycket kommunalt vatten i Uppsala?
Genom att se till så att miljön inte är onödigt inbjudande. Tex se till att de inte finns föda för råttor.D Dilato skrev:
Produkter som diskuteras: "komposter"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Jaha så nu hakar alla upp sig på vattenfrågan och då kan hela ärendet inte vara på riktigt eller? Kom igen... Det kan ju vara en extremt okunnig granne som sagt det till journalisten eller vad som helst. Allt som står i media behöver inte vara till 100% sanning. Det börjar bli rätt tröttsamt att konstant behöva överbevisa ett par käbblande troll när TS lyser med sin frånvaro sedan länge så jag lämnar tråden nu.
Redigerat:
Om du läser det du själv länkade till så beskrivs det som att det var vattenfrågan som var det stora problemet. Snubben hade levt hela 20 år isolerad i huset utan att någon kunde göra något. Man måste inte vara social och man måste inte underhålla huset på ett visst sätt. Åter igen så tror jag han hade sluppit böter om han hade överklagat. Han har inte gjort något olagligt.RoTe skrev:
Jaha så nu hakar alla upp sig på vattenfrågan och då kan hela ärendet inte vara på riktigt eller? Kom igen... Det kan ju vara en extremt okunnig granne som sagt det till journalisten eller vad som helst. Allt som står i media behöver inte vara till 100% sanning. Det börjar bli rätt tröttsamt att konstant behöva överbevisa ett par käbblande troll när TS lyser med sin frånvaro sedan länge så jag lämnar tråden nu.
Du vinklar informationen så att det skall passa dig hela tiden. Läste du ens artikeln om hiset i Malmö? Man har rätt att ha sin trädgård på det viset man vill. Vill man ha ”naturträdgård” så får man ha det.
Om du inte klarar av att se objektivt på det så får du nog fundera lite på vem det är som trollar egentligen.