M myrgången25 skrev:
Nej det är inte så utan frågan var bara allmän utan mer sunt förn
M myrgången25 skrev:
Det har jag gjort men sedan finns det sådana människor som inte vill ha hjälp

det verkar som min fråga eller fundering upprör om jag läser alla svar
De flesta husägare hanterar sin egendom efter egen förmåga (Ekonomiskt, Socialt, Fysiologist, etc...) man får hjälpa till om ägaren är mottaglig annars får man accepetra att alla har inte samma förrutsättningar att ta hand om ett hus.

V vy37 skrev:
De flesta husägare hanterar sin egendom efter egen förmåga (Ekonomiskt, Socialt, Fysiologist, etc...) man får hjälpa till om ägaren är mottaglig annars får man accepetra att alla har inte samma förrutsättningar att ta hand om ett hus.
Eller viljan. De kan helt enkelt tycka att det är bra som det är.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Kvinnfolket i Finland påstår att militärtjänsten skapar en viss rättvisa i och med att den förstör tid för männen medan mensvärken förstår tid för kvinnorna.
Fast då var det en feminist som räknade ut att militärtjänsten skulle bli 2 år lång för att det skulle bli rättvisa räknat i antal förstörda dagar.😉

Förövrigt tycker jag att en saklig och pedagogisk militärtjänst på 6-10 månader plus några reservövningarär ett väldigt billigt pris att betala för att få leva i ett demokratiskt land som inte är ockuperat av Ryssland.

Däremot så protesterar jag nu som 43-åring fortfarande mot samma pennalism och mobbning och onödigt förtryck i det militära som jag protesterade mot som 18-åring. Det där hade krigsveteranerna på klart.
Den delen av militärtjänsten både att uthärda pennalism och att plåga underordnade bara försämras stridsvärdet och överlevnaden vid fronten i skarpt läge.
De två stora hindren för att vinna kriget var ryssen och yrkesofficerarna. Så sade morfar och han ryckte in hösten -39 och slapp civil hösten -44 så han visste vad han talade om.
Militären är bara skit. Ytterligare ett sätt att få folk med storhetsvansinne att trycka ner andra människor. En skola för mobbare.

Jag gjorde min tid där och det gav mig inget i jämförelse vad det riktiga livet gav mig.

• Haha
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
M myrgången25 skrev:
Hej
bor i en samfälld där ägaren inte tar hand om huset och det minskar värdet på själva området.
Förstår att det kostar pengar att bo och underhålla ett hus och färg är ju inte billigt men att inte göra något åt någonting och då har den ägaren bott där i ca 25 år (yngre ägare). Har man inte någon skyldighet att Visa upp en trevligt yttre en välvårdad hus man bor i. Framförallt när man bor i en samfälld.
Vad säger ni andra?
/Hans
Om samfälligheten består av radhus så tror jag absolut att en luffargranne kan påverka värdet på andras fastigheter, speciellt närmaste grannarna som har konstruktion ihop. Tex om luffargranne inte målar sin fastighets fasad så kan fukt komma in i konstruktion och sprida sig till grannar. Påverkar direkt andra fastigheters värde om köpare väger in den risken.

Claes Sörmland
Jag tror också det. Särskilt i vår kultur som gillar lika och är starkt kollektivistisk. Man ser det statistiskt som vår benägenhet till "white flight".

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M myrgången25 skrev:
Hej
bor i en samfälld där ägaren inte tar hand om huset och det minskar värdet på själva området.
Förstår att det kostar pengar att bo och underhålla ett hus och färg är ju inte billigt men att inte göra något åt någonting och då har den ägaren bott där i ca 25 år (yngre ägare). Har man inte någon skyldighet att Visa upp en trevligt yttre en välvårdad hus man bor i. Framförallt när man bor i en samfälld.
Vad säger ni andra?
/Hans
Nej

RoTe
Ni Uppsalabor kan ju gå Björkgatan från Fålhagsleden och förundras över de risiga husen och tomterna på vänster sida. Någon har dock fått kommunen på sig och rensat upp så man faktiskt kan gå på trottoaren på vänster sida hela vägen upp mot Apelgatan.

RoTe RoTe skrev:
Spelar väl ingen som helst roll? Vi i Sverige accepterar alldeles för mycket som ser ut som skit. Sen om det är ditt mitt eller nån annans skiter jag i. Väljer du att äga ett hus/radhus så ska du se till att vårda det, annars kan du flytta till en lägenhet!
Nej, helt fel. En mycket stor motivation till att bo i hus är att man i stort sett kan skita i vad grannarna har för åsikter. Du har inte fatta vad det betyder att äga något, om jag vill låta mitt hus förfalla har du inte med det att göra, så länge det inte riskera att falla ihop och skada grannar eller trafikanter.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
A Adam F skrev:
Nej, helt fel. En mycket stor motivation till att bo i hus är att man i stort sett kan skita i vad grannarna har för åsikter. Du har inte fatta vad det betyder att äga något, om jag vill låta mitt hus förfalla har du inte med det att göra, så länge det inte riskera att falla ihop och skada grannar eller trafikanter.
Tack för att du stärker min tes. Det du gör påverkar din granne

RoTe RoTe skrev:
Jag det påverkar grannen, det får han tåla. Han kan bestämma över sin tomt, sim han betalt för, inte andras.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
RoTe
A Adam F skrev:
Jag det påverkar grannen, det får han tåla. Han kan bestämma över sin tomt, sim han betalt för, inte andras.
"Det får han tåla" Hur agerar du i samhället? Går du ut och handlar indränkt i koskit? Nej man agerar som folk bör i samband med folk.

RoTe RoTe skrev:
Självklart påverkar jag mina grannar, precis som du gör när du låter dina osnytna ungar springa omkring och leka rövare i grannskapet. Vad Jag göra åt det. Inte mycket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Intet Intet skrev:
Självklart påverkar jag mina grannar, precis som du gör när du låter dina osnytna ungar springa omkring och leka rövare i grannskapet. Vad Jag göra åt det. Inte mycket.
Har jag barn? Det var mer än jag visste

RoTe RoTe skrev:
Har jag barn? Det var mer än jag visste
Men nu vet du😁.

Det var naturligtvis bara ett exempel på ett störningsmoment bland många andra grannar får tåla.

RoTe
Intet Intet skrev:
Men nu vet du😁.

Det var naturligtvis bara ett exempel på ett störningsmoment bland många andra grannar får tåla.
Du har aldrig haft en jobbig granne va?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.