47 797 läst ·
88 svar
48k läst
88 svar
Granne med en bygdegård
Jag har inte alls samma syn på verkligheten som du. Varför skulle det vara depositioner inblandade? Varför skulle det hjälpa att hyresvärden säger till när det handlar om så uppenbart felaktigt uppträdande. Det här handlar ju inte om olika uppfattningar om vad som är okej.T TypRätt skrev:Så må det vara men styrelsen har ju all möjlighet att påverka situation. Jag tror att de som hyr stället antaget är mer villiga att följa klara besked från uthyraren samt om TS vet om precis vad som klargjorts vid uthyrning kan han gå betydligt hårdare åt gästerna om de inte följer detta än om han är tveksam över vilka krav som faktiskt ställts. För styrelsens del är det väl också bra att ha en dialog med TS om vilka krav han har för då vet de att han inte kommer klaga till kommunen så länge som gästerna följer de regler de är överens om. Jag antar att de vid uthyrning lämnar en pant för eventuell skadegörelse och då kan man väl bara klargöra att den även kan komma att omfatta skadekrav från grannar. Så om gästerna river staketet kan den som står som arrangören behöva stå för det och sedan i sin tur kräva pengarna från fyllot. Bara en sån sak kan faktiskt göra att man är selektiv i gästlistan, och TS kanske slipper något drägg. =)
Samtidigt håller jag med om att man bör spärra den här typen av hyresgäster gör framtida uthyrning.
Tror det uppfattas rätt olika om man bara får nycklarna till en lokal och kör i vind. Kontra om det upprättas ett hyresavtal med deposition och tydliga förhållningsregler. Då vet man att man har ögonen på sig och har man redan från början fått veta att det varit problem med fester som allvarligt stört grannar och att detta inte accepteras så är det nog troligare att man redan från början gör det klart för den som kör musiken att vi stänger av den vid utsatt tid. Är inget sagt kör man väl (bevisligen efter som det varit återkommande problem) så länge det är roligt eller tills någon klagar och att TS ska behöva gå ut mitt i natten (efter att ha varit sur i några timmar) är ju vad vi vill undvika.D Daniel 109 skrev:Jag har inte alls samma syn på verkligheten som du. Varför skulle det vara depositioner inblandade? Varför skulle det hjälpa att hyresvärden säger till när det handlar om så uppenbart felaktigt uppträdande. Det här handlar ju inte om olika uppfattningar om vad som är okej.
Samtidigt håller jag med om att man bör spärra den här typen av hyresgäster gör framtida uthyrning.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 382 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 382 inlägg
Apropå detta så när jag var engagerad i en förening lokalt så hade vi en lokal för uthyrning som låg mitt i ett bostadsområde. Ett tag hade vi problem med fylla, stök och oväsen och bostadsbolagets störningsjour fick rycka ut några gånger. Dom första gångerna var det jag som bokstavligen fick gå ner och stänga ner festligheterna och kasta ut folk men det var ju förstås inte hållbart så vi tydliggjorde villkoren i hyresavtalet, hotade med att behålla depositionen etc. samt det viktigaste, vi hade dit en elektriker som satte in nån slags timer som gjorde att elen bröts vid midnatt.Jonatan79 skrev:
Tror att ryktet gick rätt snart att vi var petiga för det blev färre uthyrningar men framförallt betydligt mindre huvudvärk.
Jag var engagerad i en scoutstuga som hyrdes ut till fester. Dels slet det på stugan, dels hände det att grannarna hade precis samma synpunkter som TS. Oväsen, sopor som slängdes i fel tunnor osv.
Vi skrev in i avtalet att tex fönster behövde vara stängda efter 22 om det spelades musik, inga högtalare ute, hantering av sopor, telefonnummer till ansvarig på plats och 1500 deposition som man fick tillbaka vid godkänd avsyning och inga klagomål.
Funkade oftast men ibland inte, kan dock inte minnas att det skulle blivit bråk när vi behöll depositionen utanfick en ursäkt.
Och inga konstigheter alls att grannar hörde av sig, det var ju på ett normalt och trevligt sätt. Men det är ju knepigt när föreningen inte svarar. Ibland funkar sånt dåligt i ideell verksamhet.
Med tiden slutade vi dock helt att hyra ut till fester annat än barnkalas för att hyresintäkterna inte motsvarade slitaget.
Vi skrev in i avtalet att tex fönster behövde vara stängda efter 22 om det spelades musik, inga högtalare ute, hantering av sopor, telefonnummer till ansvarig på plats och 1500 deposition som man fick tillbaka vid godkänd avsyning och inga klagomål.
Funkade oftast men ibland inte, kan dock inte minnas att det skulle blivit bråk när vi behöll depositionen utanfick en ursäkt.
Och inga konstigheter alls att grannar hörde av sig, det var ju på ett normalt och trevligt sätt. Men det är ju knepigt när föreningen inte svarar. Ibland funkar sånt dåligt i ideell verksamhet.
Med tiden slutade vi dock helt att hyra ut till fester annat än barnkalas för att hyresintäkterna inte motsvarade slitaget.
Redigerat:
Vi bodde granne med en gård som var flitigt använd som framför allt bröllopslokal. Vi hade även häst inhyrd på gården. Efter några kaosartade tillfällen när festfolket drog iväg stora fyrverkerier som orsakade panik bland hästarna så skrevs det in i festvåningsavtalet att fyrverkerier var absolut förbjudet. Det fungerade bra (förutom en gång och den bröllopsfesten avslutades väldigt hastigt).
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Även om de inte är ansvariga i lagens mening så anser jag att styrelsen har ett moraliskt ansvar för att deras uthyrningsverksamhet inte stör omgivningen. Så jag tycker nog att man kan kräva att de gör något åt situationen.D Daniel 109 skrev:Jag har inte alls samma syn på verkligheten som du. Varför skulle det vara depositioner inblandade? Varför skulle det hjälpa att hyresvärden säger till när det handlar om så uppenbart felaktigt uppträdande. Det här handlar ju inte om olika uppfattningar om vad som är okej.
Är själv med i styrelsen för en bygdegård, och hos oss har vi beslutat att om majoriteten av sällskapet är under 25år blir det blankt nej till uthyrning pga tidigare dåliga erfarenheter.
Tyvärr slinker det igenom en och annan bokning där föräldrar bokat och angivit helt andra förutsättningar.
Var inte så länge sedan jag och en till ur styrelsen fick slänga ut ett gäng just pga liknande förhållanden du beskriver, och föräldern som bokat kunde inte förstå att det gått för långt när dom står och urinerar i närmsta grannes trädgård......
Men hos oss är det nästan bara folk från närstående "byar" som bokar och alla känner alla så sällan det är ett bekymmer.
Men kan erkänna att man var lite nojig när man är hemma själv med dottern som då var 5år först på plats för att slänga ut ett rejält gäng ungdomar. Känndes dock bättre att ha med sig vår stora schäfer ( världens snällaste men det vet ju inte dom 😂).
Tyvärr slinker det igenom en och annan bokning där föräldrar bokat och angivit helt andra förutsättningar.
Var inte så länge sedan jag och en till ur styrelsen fick slänga ut ett gäng just pga liknande förhållanden du beskriver, och föräldern som bokat kunde inte förstå att det gått för långt när dom står och urinerar i närmsta grannes trädgård......
Men hos oss är det nästan bara folk från närstående "byar" som bokar och alla känner alla så sällan det är ett bekymmer.
Men kan erkänna att man var lite nojig när man är hemma själv med dottern som då var 5år först på plats för att slänga ut ett rejält gäng ungdomar. Känndes dock bättre att ha med sig vår stora schäfer ( världens snällaste men det vet ju inte dom 😂).