47 797 läst ·
88 svar
48k läst
88 svar
Granne med en bygdegård
Utmärkta åtgärder med decibel begränsaren och timern att bryta strömmen ett visst klockslag. Men polisen har annat för sig än hålla ordning på berusade som stör grannskapet. Ha dem att kräva deposition från hyresgästerna för vaktpersonal, antingen styrelsen eller lokala idrottsföreningen ev Securitas.A Andreas Jonsson2 skrev:Jag tycker mötet gick bra igår. De som hyrde lokalen mellan fredagen till söndagen hade tydligen slängt ett helt sopberg med matrester glas och annat som luktade illa vid återvinningstationen. Så fler har klagat.
Men de lyssnade på vad jag hade att säga. De har beställt en decibelbegränsare till ljudanläggningen samt satt in en timer som slår av strömmen 01:00. Och skulle det gå över folk på tomten så skulle jag ringa polisen då man ej vet vad det är för folk. Men där stoppade jag dom och sa att de borde väl veta vad det är för folk de hyr ut till. Men i övrigt så tycker jag allt gick bra. De hade haft möte innan mig så de hade kommit fram till diverse lösningar
Huvudansvaret ligger på uthyraren, Bygdegården, som bedriver verksamhet och är TS motpart vid klagomål. Sedan får Bygdegården i sin tur hyresgästerna som motpart ansvarig för den tillställning de arrangerat. Och de enskilda gästerna är ansvariga för respektive handlingar. Men som tidigare skrivits är det knappast troligt att hyresgästen bedriver verksamhet och de enskilda besökarna gör definitivt inte det de bara handlar, olämpligt/ oansvarigt. Så kontentan är att ansvaret för att störningar vid uthyrning ej förekommer ligger på BygdegårdenD Daniel 109 skrev:
Man får nog skarva lite på sanningen och säga att det verka finnas berusade minderåriga som dricker alkohol på stället om polisen skall komma.S Sona2012 skrev:Utmärkta åtgärder med decibel begränsaren och timern att bryta strömmen ett visst klockslag. Men polisen har annat för sig än hålla ordning på berusade som stör grannskapet. Ha dem att kräva deposition från hyresgästerna för vaktpersonal, antingen styrelsen eller lokala idrottsföreningen ev Securitas.
Nej, det får man faktiskt inte.
Fortfarande onödigt belastande av polisresurser... Ha kontakt med socialkontoret om att de har personal på plats, debiteras uthyraren/ hyresgästerna, hittar de minderåriga berusade tillkallar de vid behov först föräldrarna och ser till att få bort de minderåriga eventuellt polis om så anses nödvändigt.M mattoys skrev:
I vår bygdegård råder det efter många år av problem alkoholförbud samt att elen klipps kl 23..
Kollektiv bestraffning kallar jag det men jag förstår ju varför spårade ju ut flera gånger per år.
Spiken i kistan var väl när någon satte kniven i hjärtat på en snubbe.
Kollektiv bestraffning kallar jag det men jag förstår ju varför spårade ju ut flera gånger per år.
Spiken i kistan var väl när någon satte kniven i hjärtat på en snubbe.
Ständigt detta tjat om kollektiv bestraffning!!! Men ta ert individuella ansvar och göm er inte bakom kollektivet. Frihet under ansvar heter det!!!!G Greger_08 skrev:
När du är deltagare på en fest ser du till att inte bli apfull så du inte gör dumheter vilket leder till " kollektiva bestraffningar".G Greger_08 skrev:
Sköt ditt så behöver inga bestraffningar ske det är din frihet under ansvar... Som du och andra likasinnade får fortsätta behålla vid kommande tillställningar!!!
Det är märkligt att det där individuella inte fungerar längre alls, det försvinner i takt med respekt/artighet och hänsyn.S Sona2012 skrev:
Det är förfärligt att en alltid ska få förstöra för alla andra så att säga - men idag är det så
Folk vägrar ta ansvar för sina handlingar.. (man kan inte ens skylla på alkoholen numer, då de beter sig nästan sämre UTAN alkohol i kroppen).
Är så tråkigt.
Det individuella tror folk bara innebär rättigheter inga skyldigheter/ansvar därför ser det ut som det görSnigla skrev:
Det är märkligt att det där individuella inte fungerar längre alls, det försvinner i takt med respekt/artighet och hänsyn.
Det är förfärligt att en alltid ska få förstöra för alla andra så att säga - men idag är det så
Folk vägrar ta ansvar för sina handlingar.. (man kan inte ens skylla på alkoholen numer, då de beter sig nästan sämre UTAN alkohol i kroppen).
Är så tråkigt.
Dom var där först. Det håller inte. Även om det var ödemark runt bygdegården tidigare är ju den skyldig att förhålla sig till de grannar som tillkommit senare. Bygdegården ska se till att upprätta ett regelverk för uthyrning där det framgår vad som är tillåtet och inte.T TypRätt skrev:Tycker du ska boka in ett möte med styrelsen för föreningen som driver gården. Förklara läget och fråga dem vad de själva tycker är rimligt samt be dem visa vilka förhållningsregler de ger till de som hyr. Kolla om du kan komma med förslag på förbättringar där. Var tydlig med att om ni inte gemensamt kan finna lösningar som är tillfredsställande och efterlevs kommer du ensidigt försöka begränsa deras verksamhet vilket antaget skulle bli ett kännbart inslag i deras styrelsearbete samt ekonomi. Dom var där först men det betyder inte att det inte redan innan fanns regler att förhålla sig till. Skillnaden är nu bara att du kräver att de gör det.
Om folk som hyr stället gör intrång hos grannarna anser jag att den som behöver städa upp skräp från tomten och bevaka att folk inte använder utrustning som finns på tomten ska kunna kräva Bygdegården på ett vite. En grundersättning på 1500 och ökar beroende på uppkommen olägenhet och skador.
Om någon har en pool, hur kil skulle det vara om folk kom och nyttjade den utan lov? Det skulle inte vara så kul om man varit bortrest under en bygdefest och kommer hem till en nerspydd och nerskräpad pool.
Det är Bygdegårdens ansvar att se till att den som hyr är ansvarig för sina gästers tilltag. Det ska tydligt framgå i hyresavtalet. Det borde dom kunna ta fram ihop med en jurist.
Det är iaf inte meningen att grannarna inte kan resa bort av rädsla för intrång när det är bygdefest.
OBS! Med bygdefest avses alla fester i nämnda bygdegård.