Har hört om en situation, där man i en radhuslänga, har placerat stolpar till gallerstaket lite för långt in på den andres mark. Med hänvisning till muntlig överenskommelse med tidigare ägare att det var ok. Till det hör, har det på andra sidan satt upp staket på tvivelaktigt avstånd och med plantering av växt på motsvarande tomt. Allt med en muntligt överenskommelse med en nu framliden person. Nu är det en ny ägare som ifrågasätter det hela. Intressant att höra vad ni objektivt tycker i sak.
 
Det krävs väl nya överenskommelser med en ny ägare?
Särskilt om det enbart är muntliga från början, så blir det ju svårbedömt annars.
Vad fick den förre ägaren i utbyte? Gratis fika, gräsklippning, snöröjning?
 
Utan inskrivna servitut har grannen ingen rätt att behålla något som står på grannfastigheten. Bara att be dem ta bort sitt staket. Vägrar de så bör man nog använda sig av kronofogden för att ta bort det om man vill göra helt rätt.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.