66 555 läst ·
355 svar
67k läst
355 svar
Granne klagar på störande ljus från laddbox
Visst är det tungt, att man som granne inte äger sin utsikt.L Larkran skrev:
Hej,
Jag har laddbox ifrån samma märke, jag kan ställa den på 0% då slocknar den helt.
Jag har laddbox ifrån samma märke, jag kan ställa den på 0% då slocknar den helt.
Ta en bygglampa och riktar den mot grannen. Då kan du säga att lampan från laddaren borde ju inte vara störande längre. Din granne verkar ha hål i huvudet. Ursäkta språket men det har han inget med att göra. Har din granne någon ytterbelysning? Eller du? Då borde det vara mer störande.T Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.
Min fråga är om detta är rimligt?
Tycker att det är konstigt att resonera på det sättet. Om grannen har såna problem som du beskriver står det grannen fritt att dra för persienner eller annat i sitt eget hus för att slippa bli störd av lampan.L Larkran skrev:
Träffa en överenskommelse med grannen; när hen har bokat terapeut så sätter du upp en bit tejp. Klassisk win-win😅T Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Jag har lång erfarenhet av neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det enklaste för alla vore ju om människor var lyhörda inför varandras behov och slutade med att se dom som konstiga. Jag kan garantera dig att dessa människor har fått lära sig att hantera neurotypiska ("normativa") personer men att det absolut svåraste är att lära sig att förmedla det på ett sätt som ni förstår. Så det kan te sig olika i hur det framställs för det är otroligt påfrestande jämfört med att bara sätta en tejp på en lampa.D DanielSt81 skrev:
Den här nivån av resonemang hör inte hemma i detta forum.D DanielSt81 skrev:
Bilen indikerar väl om den laddar, behöver du ens indikatorn på laddboxen till något? Har då inte någon användning av min....men trevlig granne. 😉T Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 587 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 587 inlägg
ungefär som när vissa personer hävdar att dom inte kan sova för nån hängt upp julbelysningar och gnäller till allt och alla ...
För fan skaffa persinenner eller en rullgardin eller flytta ner i nån håla i marken eller uppsök proffshjälp eller bara avlivning direkt
Att det finns folk som tycker man ska anpassa sig i dessa lägen är nog nästan det mest komiska i såna här trådar...
För fan skaffa persinenner eller en rullgardin eller flytta ner i nån håla i marken eller uppsök proffshjälp eller bara avlivning direkt
Att det finns folk som tycker man ska anpassa sig i dessa lägen är nog nästan det mest komiska i såna här trådar...