Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.
Min fråga är om detta är rimligt?
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Rimligt, nej. Grannen kan aldrig vinna detta rättsligt.
Men gå grannen tillmötes (tillfälligt i alla fall) genom att sätta en tejp över LED-indikatorn. Men var beredd på att grannen hittar något annat att gnälla på rörande laddboxen...
Men gå grannen tillmötes (tillfälligt i alla fall) genom att sätta en tejp över LED-indikatorn. Men var beredd på att grannen hittar något annat att gnälla på rörande laddboxen...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är ju nästan frestande att köra upp den till 100% i det läget. Men det vore kanske barnsligt.
Du bör ju informera grannen att du kunde ändra ljusstyrkan. Således tillmötesgått denne.pacman42 skrev:
Om fortfarande missnöjd- meddela att du sätter svart tejp där, grannen bör bli nöjd.
Det är ett otyg med alla lampor- dioder. Gula, blå, och gröna etc, väldigt intensiva.
Hur får du meddelanden? Sitter ni och sms'ar varandra?
Skarpa dioder är ett jäkla otyg!T Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Sänk så mycket det går och om det fortsatt är starkt/skarpt så kan man fundera på att sätta en film, måla med spritpenna, rugga ytan med en scotch-pad etc.
Finns många sätt att diffusera LEDs. Tyvärr säljer det sällan då alla vill att det ska blinka värre än en julgran bara man kommer hem. 😅
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men det är ju helt orimligt att klaga över en svag lysdiod som lyder igenom en häåck 20m bort. Med reservatioon för att jag iofs. inte har en aning hur svag den är om den är ställd på 1%.
Min supermoderna 32 tum oled dataskärm som jag sitter vid just nu har svart tejp runt en irriterande lampa i nederkant. Hur många 100.000 tals personer har gjort så med sin elektronik..H hempularen skrev:
Nej, inte rimligt, men däremot är onödigt ljus ett allmänt otyg; jag skulle ha släckt belysningen helt. Det blir snyggare och trevligare för dig också.T Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
De blå vinklarna och punkterna som lyser på villauppfarterna på kvällen numera ger verkligen ingen mysfaktor.
Jag hade satt en liten bit eltejp över dioden. Ska faktiskt göra det på min egen laddbox nu, den sitter inte så att den kan störa någon granne men jag stör mig på den själv trots att den är inställd på lägsta styrkan. Lyser relativt starkt in i närmsta rummet.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
går det inte att tejpa över led lampan heltT Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
jag har led diod på på elskåpet 40 meter in i skogen den riktigt störande när man satt ute på natten på altan vi tejpa över denH hempularen skrev: