Alfredo Alfredo skrev:
Stämmer inte den del av manualen jag visade tidigare?

Självklart kan andra bedöma rimligheten i det. Det görs hela tiden av exempelvis bostadsrättsföreningar, hyresvärdar, störningsjourer, polisen, domstolar, kommunens miljöförvaltning och många, många andra organ.
Ingen aning, jag har inte läst igenom samtliga kommentarer. Kanske finns det möjlighet att vrida boxen då så att det inte stör?

Såklart det finns riktlinjer för "hur mycket" något får emittera (ljud/ljus) men huruvida det är störande för någon är fullständigt subjektivt oavsett gränsvärden!

Sen kan man ju vara en besservisser och ifrågasätta precis allting istället för att försöka lösa problemet ... så konstiga argument man ser här.

C Carcoza skrev:
Såklart det finns riktlinjer för "hur mycket" något får emittera (ljud/ljus)
Var finns dessa?

Alfredo Alfredo skrev:
Var finns dessa?
Jag antar att du vet det eftersom du refererar till "bostadsrättsföreningar, hyresvärdar, störningsjourer, polisen, domstolar, kommunens miljöförvaltning och många, många andra organ" hur bedömer de rimligheten annars tänker du?

C Carcoza skrev:
hur bedömer de rimligheten annars tänker du
Det kan inte jag svara på utan är du intresserad får du fråga den som gör bedömningen.

Men nu var det du som tog upp att det finns riktlinjer kring, antar jag, hur mycket en billaddare på en privatpersons garage får lysa, och jag är intresserad av dessa riktlinjer. Finns de verkligen så underlättar de naturligtvis stort för TS, så därför hoppas jag du kan hänvisa till dessa så att vi alla får ta del av dem.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
T Techdice skrev:
Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.

Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.

Min fråga är om detta är r
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan inte jag svara på utan är du intresserad får du fråga den som gör bedömningen.

Men nu var det du som tog upp att det finns riktlinjer kring, antar jag, hur mycket en billaddare på en privatpersons garage får lysa, och jag är intresserad av dessa riktlinjer. Finns de verkligen så underlättar de naturligtvis stort för TS, så därför hoppas jag du kan hänvisa till dessa så att vi alla får ta del av dem.
Det känns ju rätt logiskt att de har någon typ av riktlinjer eller gränsvärden eller varför skulle du annars referera till de du refererar till? Eller vad menar du egentligen, gör de godtyckliga bedömningar tror du? Nej det var inte jag som tog upp att det finns riktlinjer, jag drog den slutsatsen av din kommentar! Hur fan annars kan man ta ett beslut om någonting alls om man inte har någon grund att stå på?

C Carcoza skrev:
Det känns ju rätt logiskt att de har någon typ av riktlinjer eller gränsvärden eller varför skulle du annars referera till de du refererar till?
Jag refererar till bostadsrättsföreningar, hyresvärdar, störningsjourer, polisen, domstolar och kommunens miljöförvaltning därför att de gör den typ av bedömningar som du säger ingen kan göra.

C Carcoza skrev:
Eller vad menar du egentligen, gör de godtyckliga bedömningar tror du?
De är nog inte alltid så välunderbyggda som du verkar tro.

C Carcoza skrev:
Nej det var inte jag som tog upp att det finns riktlinjer, jag drog den slutsatsen av din kommentar!
Här haltar din argumentation betänkligt.

C Carcoza skrev:
Hur fan annars kan man ta ett beslut om någonting alls om man inte har någon grund att stå på?
Jag föreslår att du kontaktar respektive organisation om du vill veta mer om hur de arbetar.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag refererar till bostadsrättsföreningar, hyresvärdar, störningsjourer, polisen, domstolar och kommunens miljöförvaltning därför att de gör den typ av bedömningar som du säger ingen kan göra.

De är nog inte alltid så välunderbyggda som du verkar tro.

Här haltar din argumentation betänkligt.

Jag föreslår att du kontaktar respektive organisation om du vill veta mer om hur de arbetar.
Älskart! Tror inte vi kommer längre eftersom mina argument är så diametralt motsatta dina. Jag önskar dig allt gott <3

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Kan vara svårt att klippa en rund bit. Så jag tog en hålslagare, en sån man har till sätta papper i pärm. Sen är nackdelen med eltejp att klistret kan kleta något förbannat efter en tid.
Varför skall den vara helt rund? Den behöver ju inte vara minimal heller. :)

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Jag skulle inte ens bemöda mig om att sänka styrkan. Grannar som dessa idioter, bör flytta ut i buschen. Klagar på allt och är patetiska individer
👍👍🎯🎯Exakt håller med dig 👏👏😂

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
O O skrev:
Eftersom grannen kontaktade dig är det rimligen störande.

Tydligen stör det ändå grannen.

Vad undrar du över är rimligt?
  1. Att laddboxen har en LED som lyser så starkt att din granne blir störd. Även om du ställ in den till 1%?
    - Det tycker jag är inte är rimligt eftersom laddboxen skulle fungera utmärkt utan denna LED.
  2. Att grannen kontaktar dig och startar en dialog när du stör?
    - Det tycker jag är utmärkt att grannen gör. Även om det är irriterande för stunden med klagomål är det en utmärkt möjlighet att visa sig vara en god granne och lösa problemet (Tejp-lösningen är ju både billig och enkel) Det är bra att ha med i bagaget när det är du som behöver klaga på grannen.
  3. Att LED lampan inte går att stänga av helt?
    - Det tycker jag inte är rimligt. Men El-tejp gör jobbet.
  4. Att du inte bara stänger av LED lampan eller tejpar över den så grannen slipper bli störd?
    - Det tycker jag inte är rimligt, när det är så enkelt.
  5. Att starta denna tråd?
    - Det tycker jag är mycket rimligt om man tvekar och vill få synpunkter.
  • Vissa här i tråden verkar anse att det är den störda grannen som är problemet. Det tycker jag tyder på att man missat något.
  • Anser man det på fullt allvar och dessutom föreslår att lösningen är att störa grannen ännu mer tycker jag man har missat allt.
Jag skulle rekommendera att prioritera att försöka skapa och underhålla en så god relation som möjligt med grannen. Har du ingen el-tejp, be att få låna av grannen då!
Jag stör mig på människor, alltså har jag rätt till en människofri värld. Allt annat är fascism.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
T Techdice skrev:
Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.

Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.

Min fråga är om detta är rimligt?
Hej, jag hade nog tagit lite eltejp och maskera av led-indikatorn, kanske kan ha en liten öppning så att du ser själv när den laddar.
Som jämförelse hade vi en grannfastighet med en strålkastare som tändes automatiskt så fort en fågel flög förbi. Den lyste rakt in i sovrummet. Så, ja, ljus kan störa. Att du skulle behöva stänga av är inte rimligt, tycker jag.
Mvh Rolf

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
Det beror ju helt på grannen, är det en annars juste person så går man väl helst denne tillmötes.
Men om det är en som klagar på allt och är allmänt jobbig så vrider man upp den till max.

A Adam F skrev:
Det beror ju helt på grannen, är det en annars juste person så går man väl helst denne tillmötes.
Men om det är en som klagar på allt och är allmänt jobbig så vrider man upp den till max.
Ja har man "problem" med sin granne så ska man naturligtvis sänka sig till grannens nivå och om möjlighet ges, ännu lägre.
Då får minsann den besvärliga grannen se.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.