67 272 läst ·
357 svar
67k läst
357 svar
Granne klagar på störande ljus från laddbox
Min granne har en laddbox som lyser starkt grönt. Har inte velat säga till, men tack för tipset om att be honom sänka procenten och/eller tejpa 🙂T Techdice skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.
Min fråga är om detta är rimligt?
Dom kanske är vampyrer 😱T Techdice skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.
Min fråga är om detta är rimligt?
Där har du rätt🫣Det är ett jävla otyg med alla onödiga ljuskällor! Alt från fasadbelysningar på kyrkor,privata villor och alla reklampelare😤 Fåglar och djur tar stryk😢Vetenskapligt bevisat🤯T Trolltomte skrev:
Om man är känslig för ljus så kommer ju dessa före en lysdiod:
1. Gatlyktor.
2. Upplysta fönster i grannhusen (de har ljuset på inomhus).
3. Fasadbelysning av allehanda typer.
4. Strålkastare från passerande bilar.
Annars rekommenderar jag TS detta som en förhandlingstaktik:
1. Gatlyktor.
2. Upplysta fönster i grannhusen (de har ljuset på inomhus).
3. Fasadbelysning av allehanda typer.
4. Strålkastare från passerande bilar.
Annars rekommenderar jag TS detta som en förhandlingstaktik:
Min kollegas radhusgranne klagade också på kollegans boxdioder... Så han satte en stor boll i toppen på stolpen och hängde ett tygskynke över det. Lite kreativt ritande med en textilfärgpenna och Presto!!, istället för en laddbox med störiga dioder var där spöket Laban. Hans ungar älskar Laban, vet inte om grannen gör det men dioderna syns i varje fall inte.
Kanske tejpen skulle sättas på grannens fönster istället? Borde ge betydligt bättre effekt.S styren skrev:Du bör ju informera grannen att du kunde ändra ljusstyrkan. Således tillmötesgått denne.
Om fortfarande missnöjd- meddela att du sätter svart tejp där, grannen bör bli nöjd.
Det är ett otyg med alla lampor- dioder. Gula, blå, och gröna etc, väldigt intensiva.
Hur får du meddelanden? Sitter ni och sms'ar varandra?
Jag brukar addera en liten bit aluminiumfolie precis över dioden för att blockera ljuset ordentligt. Otyg med dioder som inte går att stänga av.S styren skrev:
Vänj dig om alla ska köra elbil. Det blir ett fint ljusspel.D datja skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Jag tror att vi andra är lite nyfikna på exakt vad du anser hör hemma på forumet 🙄 Hela listan, helst i alfabetisk ordning.L Larkran skrev:
Men för att vara saklig, jag och dom flesta andra vettiga människor försöker nog vara tillmötesgående i största möjliga mån. Precis som TS redan gjort när hen dragit ner styrkan så lågt det går. Om det inte räcker att göra allt man kan så är det helt ointressant vilka ev. diagnoser, sjukdomar eller övriga egenheter motparten har. Då är det den klagande motparten som är problemet OCH rövhatten.
Det bestämmer varken du eller jag, det bestämmer TS.L Larkran skrev:
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Som om det inte räckte med tidigare ägare av aktuell laddbox som skrivit i tråden så här har vi facit. TS granne är en jubelidiot som på 20 meters avstånd klagar på 1% ljusstyrka.J JerkSundmark skrev:Tror nog att det kan vara någon som ogillar elbilar. Har själv en zaptec go och en zaptec go2 har båda på 100%. Testade just att sänka till 3%, jag har 15m till laddaren från fönstret och det ser ut som att den är släckt. Zaptec lyser mycket svagt då dioden lyser "indirekt" du ser alltså ingen stark diod. Min gammla Garo hade en lång rad dioder som i olika lägen kanske skulle kunna vara starkare.
Lycka till med grannsämjan 🙃
Sen är det typiskt att tråden spårar ur efter massvis av lågpostare och/eller färskingar med begränsad erfarenhet av internet och diskussionsforum invaderar tråden efter att den länkats i nyhetsbrevet. Det säkraste sättet att deraila eller döda en tråd, inkludera i nyhetsbrevet 😠
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg