67 274 läst ·
357 svar
67k läst
357 svar
Granne klagar på störande ljus från laddbox
Ha ha ha.T Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.
Min fråga är om detta är rimligt?
Grannen får väl tycka vad han vill 😄😄😄
Eller flytta!
Så dyr som elen är… och så klagar han på gratis belysning?!T Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Det handlar om en riktigt enkel åtgärd men du väljer att leva i en konfliktvärld och din rätt att leva enligt ditt förstånd och det låter ungefär som din egen beskrivning av personen vars skäl du inte har den blekaste aning om.P polaris78 skrev:ungefär som när vissa personer hävdar att dom inte kan sova för nån hängt upp julbelysningar och gnäller till allt och alla ...
För fan skaffa persinenner eller en rullgardin eller flytta ner i nån håla i marken eller uppsök proffshjälp eller bara avlivning direkt
Att det finns folk som tycker man ska anpassa sig i dessa lägen är nog nästan det mest komiska i såna här trådar...
Tror nog att det kan vara någon som ogillar elbilar. Har själv en zaptec go och en zaptec go2 har båda på 100%. Testade just att sänka till 3%, jag har 15m till laddaren från fönstret och det ser ut som att den är släckt. Zaptec lyser mycket svagt då dioden lyser "indirekt" du ser alltså ingen stark diod. Min gammla Garo hade en lång rad dioder som i olika lägen kanske skulle kunna vara starkare.T Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Lycka till med grannsämjan 🙃
Sätt eltejp över indikatorn och vänta och se om de klagar igen… då kan du syna om deras gnäll är för att jvlas eller om det finns substans.T Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Det är larvigt av grannen men jag funderar starkt på varför det skall vara lampor och ljus på en laddbox. Behöver du indikation på att den jobbar, du får ju all info i bilens och boxens app. tycker nog alla dessa ledljus är ett otyg.T Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Gud vad den här tråden har spårat ur totalt. Tack för alla åsikter – jag håller faktiskt med er allihop, beroende på situationen.
Problemet är att den här grannen har hållit på så här ända sedan vi flyttade in 2009. Det började med klagomål på att vi inte får ha fester hemma, som studentfirande eller födelsedagar, någon enstaka helg per år för att det låter. Därefter handlade det om häcken, där de menar att vi “förstör” den när vi klipper, trots att den vuxit in över 10 meter på vår tomt. Sedan var det vår altan som de anmälde till byggnämnden – där fick vi rätt direkt, och de blev tillsagda att sluta göra återkommande anmälningar utan grund. Senare blev vår luftvärmepump nästa sak att klaga på.
Listan kan göras lång. Vi börjar ärligt talat tröttna, eftersom de alltid hittar något nytt att klaga på – även när vi försöker tillmötesgå dem.
De har även gjort anonyma inlägg i områdets grupp där de kallar oss för olika saker vid flera tillfällen. Samtidigt har i princip alla grannar sagt emot dem och påpekat att de vet vem som ligger bakom inläggen.
Summan av kardemumman är att jag ville få bekräftelse på att min uppfattning inte är orimlig, och att jag inte bara reagerar så här för att jag börjar tappa tålamodet.
Jag har nu ändå valt att tillmötesgå dem i den här frågan också, men har sparat allting som bevis inför en eventuell anmälan, eftersom det börjar närma sig ofredande.
PS: Det är ett tätbebyggt villaområde mitt i Stockholm, så man kan ju undra om de verkligen trivs i en sådan miljö om allt upplevs som störande.
Problemet är att den här grannen har hållit på så här ända sedan vi flyttade in 2009. Det började med klagomål på att vi inte får ha fester hemma, som studentfirande eller födelsedagar, någon enstaka helg per år för att det låter. Därefter handlade det om häcken, där de menar att vi “förstör” den när vi klipper, trots att den vuxit in över 10 meter på vår tomt. Sedan var det vår altan som de anmälde till byggnämnden – där fick vi rätt direkt, och de blev tillsagda att sluta göra återkommande anmälningar utan grund. Senare blev vår luftvärmepump nästa sak att klaga på.
Listan kan göras lång. Vi börjar ärligt talat tröttna, eftersom de alltid hittar något nytt att klaga på – även när vi försöker tillmötesgå dem.
De har även gjort anonyma inlägg i områdets grupp där de kallar oss för olika saker vid flera tillfällen. Samtidigt har i princip alla grannar sagt emot dem och påpekat att de vet vem som ligger bakom inläggen.
Summan av kardemumman är att jag ville få bekräftelse på att min uppfattning inte är orimlig, och att jag inte bara reagerar så här för att jag börjar tappa tålamodet.
Jag har nu ändå valt att tillmötesgå dem i den här frågan också, men har sparat allting som bevis inför en eventuell anmälan, eftersom det börjar närma sig ofredande.
PS: Det är ett tätbebyggt villaområde mitt i Stockholm, så man kan ju undra om de verkligen trivs i en sådan miljö om allt upplevs som störande.
Som inte är förbjudenkisumisu skrev:
Tur/synd/smart du inte gav denna kontext från början 🤣T Techdice skrev:Gud vad den här tråden har spårat ur totalt. Tack för alla åsikter – jag håller faktiskt med er allihop, beroende på situationen.
PS: Det är ett tätbebyggt villaområde mitt i Stockholm, så man kan ju undra om de verkligen trivs i en sådan miljö om allt upplevs som
Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
Nej. Det är ej rimligt. Dina grannar får använda deras gardiner om de är så känsliga mot ljus. Hoppas ni har inte ljus stolpar i ert område.T Techdice skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.