K Krille4 skrev:
Du måste ha blandat ihop Zaptec Go med någon annan modell? Belysningen för den modellen är extremt svag redan med standardinställningen. Att det skulle behövas något tefat/stor blaffa för att blockera belysningen om den är satt på 1% är helt omöjligt.

Här kan du se hur "starkt" den lyser med standardinställningen 70%:

[media]
Vi har själv den modellen och även grannen på andra sidan gatan och jag skulle vilja påstå att det är helt omöjligt att bli störd av belysningen om man inte aktivt hittar på problem 🙂

/Krille
Det är inte jag som klagar. Jag har själv en Zaptec go och vet exakt hur den ser ut. Min är satt på 13% och jag tycker själv att 70% är för mycket, men inte på grund av grannen, utan på grund av mig. Jag tycker att 70% lyser upp carporten, och det är onödigt. Speciellt när den laddar, eftersom då pulserar ljuset. I alla fall, det är inte barara en lysdiod, utan hela ringen runt Z som lyser och måste tejpas över om man skall tejpa över. Så visst är det antingen en blaffa, eller så får du sätta en stor ring, kalla vad du vill. Det är i alla fall ett dumt förslag.

Jag håller med dig, inget som stör mig och kan inte heller förstå alla dessa kommentarer om folk som försvarar den störda grannen och föreslår tejp. Det måste vara en störning i hans huvud. Jag tycker att TS har redan varit extremt tillmötesgående när han satte ner den till 1%.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Elbilar är dessutom fula.
Vilken är ful? Det finns ju många olika och alla ser inte likadana ut. Dessutom smaken är som baken, som man brukar säga.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Du säljer inte in det sepciellt bra.
Nu har jag ju inte sett laddaren nattetid.
Men som det låter på dig är det då en stor lysande blaffa/ring.
Dessutom antagligen med den förhatliga blåa färgen som är så populär och som grädde på moset modernt pulserande? detta för att ge någon slags information om laddstatus, som just nu grannen verkar få mer än bilägaren? :)
Låter som något man ska rikta mot sitt eget vardagsrum och inte grannens.

Sätt en regnhuv över istället, håller den torr och tar bort ljuset.

Att det inte är olagligt att bete sig som en rövhatt i många lägen betyder ju knappast att ingen kan ha synpunkter på vad du sysslar med. Lika mycket som du har "rätt" att störa andra har andra rätt att klaga på vad du sysslar med.
Helt lagligt.

Att inte onödig belysning är reglerad (än) betyder ju inte att man som tänkande medborgare behöver gödsla med den.
Du har rätt att ha synpunkter på vad du vill. Det betyder dock inte att du har rätt. Jag antar att när du pratar om att "bete sig som en rövhatt" då pratar du om dig själv.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och du tror att den som laddar sin elbil där inte redan har koll på laddstatusen via bilens eller laddstolpens app?
Jag har ingen aning och jag ser inte relevansen. Du påstod att "lysdiodens enda uppgift i TS exempel är ju att irritera grannen". Jag redovisade att tillverkarens dokumentation i form av en manual påstår att det finns ett annat syfte.

Personligen är jag böjd att tro att detta andra syfte är det primära. Att grannen retas får nog snarast ses som en oväntad bonus... 😉

• Gilla
  • Älska
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad har den för funktion om man inte kan se den från huset?
Utan att vara speciellt insatt tycker jag det verkar som att man genom färgen på laddboxens lysdiod kan se att laddning startar på rätt sätt när man ansluter laddkabeln. För mig låter det som en nyttig funktion.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Utan att vara speciellt insatt tycker jag det verkar som att man genom färgen på laddboxens lysdiod kan se att laddning startar på rätt sätt när man ansluter laddkabeln. För mig låter det som en nyttig funktion.
fast oftast sitter ju boxarna på garaget så det går ju inte sa se dom från hemmet en då

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M maria01 skrev:
fast oftast sitter ju boxarna på garaget så det går ju inte sa se dom från hemmet en då
Jag antog att statusen visas direkt när man ansluter laddkabeln till bilen så man kan se att laddningen startar på rätt sätt och att inget blivit fel, exempelvis med anslutningen av kabeln till bilen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Men du är ju inte i huset när du ansluter laddkabeln.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Undrar om det inte går som dolt fel...

😆

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
T Mille17 skrev:
Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.

Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.

Min fråga är om detta är rimligt?
Skicka till zaptecsupporten och klaga på att det inte går att slå av belysningen helt. Om du går in på portal.zaptec.com finns det tex ett reglage som går hela vägen ner till 0% men det blir ändå inte noll när jag provade. Sen verkar inte lysdioden som sitter under luckan dra ner sin ljusstyrka heller, men den kanske slocknar när man kopplar in laddkabeln.
Känns som en vettig funktion att ha, att kunna stänga av belysningen helt.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man kanske kopplar in bilen vid en tidpunkt men har schemalagt laddning vid en senare tidpunkt. Då kan det vara praktiskt att kunna titta ut och se på laddboxen om det pågår nån aktivitet eller inte, speciellt om man har en bil som saknar app. Men det förutsätter så klart fri sikt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Jag skulle inte ens bemöda mig om att sänka styrkan. Grannar som dessa idioter, bör flytta ut i buschen. Klagar på allt och är patetiska individer
Jag hade inter heller svara

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
1 130m2 skrev:
Man kanske kopplar in bilen vid en tidpunkt men har schemalagt laddning vid en senare tidpunkt. Då kan det vara praktiskt att kunna titta ut och se på laddboxen om det pågår nån aktivitet eller inte, speciellt om man har en bil som saknar app. Men det förutsätter så klart fri sikt.
Man får ringa grannen och fråga om laddningen startat 😎

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man får ringa grannen och fråga om laddningen startat 😎
Vrid upp ljuset till 100 procent så ringer grannen på eget initiativ och talar om det. Enklare, billigare och bättre på alla sätt! 😎😎

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
T Mille17 skrev:
Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.

Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.

Min fråga är om detta är rimligt?
Sänk till minsta. Fortsätter han klaga, säg att du sänkt igen ytterligare och hoppas det är bättre. Sedan bara upprepa detta med en ton av uppriktigt engagemang tills han tröttnar.

"Nä så besvärligt, jag har försökt sänka ytterligare nu, hoppas det är bättre!"

Bråksjuka skall man dribbla bort med bristande engagemang men gedigen artighet.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.