67 272 läst ·
357 svar
67k läst
357 svar
Granne klagar på störande ljus från laddbox
Ok, det låg kvar minimerat för mig och klickbart så att det gick att läsa, vilket även en annan användare påpekade.Alfredo skrev:
Men är inte detta då något som en moderator har raderat? Det är i så fall bara du (och antagligen även moderatorer/admin) som kan "klicka och läsa". För oss andra syns det inte alls utan det är i allt väsentligt verkligen raderat.L Larkran skrev:
Du tiT Techdice skrev:Gud vad den här tråden har spårat ur totalt. Tack för alla åsikter – jag håller faktiskt med er allihop, beroende på situationen.
Problemet är att den här grannen har hållit på så här ända sedan vi flyttade in 2009. Det började med klagomål på att vi inte får ha fester hemma, som studentfirande eller födelsedagar, någon enstaka helg per år för att det låter. Därefter handlade det om häcken, där de menar att vi “förstör” den när vi klipper, trots att den vuxit in över 10 meter på vår tomt. Sedan var det vår altan som de anmälde till byggnämnden – där fick vi rätt direkt, och de blev tillsagda att sluta göra återkommande anmälningar utan grund. Senare blev vår luftvärmepump nästa sak att klaga på.
Listan kan göras lång. Vi börjar ärligt talat tröttna, eftersom de alltid hittar något nytt att klaga på – även när vi försöker tillmötesgå dem.
De har även gjort anonyma inlägg i områdets grupp där de kallar oss för olika saker vid flera tillfällen. Samtidigt har i princip alla grannar sagt emot dem och påpekat att de vet vem som ligger bakom inläggen.
Summan av kardemumman är att jag ville få bekräftelse på att min uppfattning inte är orimlig, och att jag inte bara reagerar så här för att jag börjar tappa tålamodet.
Jag har nu ändå valt att tillmötesgå dem i den här frågan också, men har sparat allting som bevis inför en eventuell anmälan, eftersom det börjar närma sig ofredande.
PS: Det är ett tätbebyggt villaområde mitt i Stockholm, så man kan ju undra om de verkligen trivs i en sådan miljö om allt upplevs som störande.
Jag tror du missade helt vad jag menade men lyckades ändå bevisa exakt vad det var jag försökte visa.O skrev:
Du sa att man ska anpassa sig till vad andra stör sig på men det är alltså inte lika kul när det är en själv som blir drabbad?
Fy fan för alla jävla laddboxar och deras dioder. Hittar man inte sin egen laddbox utan diodens hjälp behöver man gå till en optiker.Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det ska mycket till innan man gnäller på grannarna. Vi har grannar med extremt ljusstarka rörelsevakter som drar igång nu och då. En av dem lyser rakt in i vårt sovrum på natten trots att den är ~30 meter bort. Så vad gör man, jo man drar ner rullgardinen så är problemet löst.
Har du sänkt ljusstyrkan till 1% låter det som att du gjort mer än nog för att gå dem till mötes.
Har du sänkt ljusstyrkan till 1% låter det som att du gjort mer än nog för att gå dem till mötes.
Hur störande är 1% blått ljus på 20m?
Mer eller mindre än 1000W halogen ljus på 500m i nattmörker?Visste ni att det finns läsglasögon som dämpar blått ljus? Readers Blue block
https://www.synsam.se/glasögon-som-skyddar-mot-ohalsosamt-ljus
Varför?
Ska vi blanda in lite vetenskap om blått ljus i diskussionen?
Vad händer i ögat (ni minns väl tappar och stavar) när ögat går över i Night Vision mode?Ögat kan uppleva det blå ljuset som 20ggr starkare.
Den korta våglängden gör att ljuset bryts annorlunda så fokus hamnar något framför näthinnan.
Ögat har svårt att fokusera på blått ljus vilket kan göra det obehagligt att titta på, speciellt i mörker.
Vid längre exponering kan blått ljus påverka melatoninnivåer.
https://www.justanswer.com/eye-health/1xaf0-blue-lights-particularly-blurry-when.htmlWhy Blue Lights Appear Blurry in the Dark: Causes Explained
Glare from blue lights and difficulty focusing at night are common concerns.
Blue light scatters more in the eye due to its short wavelength, causing blurred vision especially in low-light conditions. At night, pupils dilate, increasing light scatter and glare sensitivity. This can make blue lights appear fuzzy or haloed. Factors like dry eyes, refractive errors, or cataracts may worsen this effect. To reduce discomfort, avoid staring directly at bright blue lights and consider using anti-reflective lenses. If blurriness persists, consult an eye care professional for evaluation.
https://www.reddit.com/r/explainlik...why_do_blue_leds_look_so_blurry_in_the_night/Blue LEDs really are brighter than their old-fashioned red and green counterparts. Barney O'Meara, vice president of Canadian LED manufacturer The Fox Group, said blue LEDs have at least 20 times the luminous intensity of old-fashioned red and green indicators. O'Meara said his company has developed technology to manufacture low-intensity blue LEDs. "Blue tends to cause more discomfort and disability glare than other, longer wavelengths," said Dr. David Sliney, an expert on the harmful effects of bright light sources at the U.S. Army Center for Health Promotion and Preventive Medicine in Maryland. Sliney said the eye's lens cannot focus sharply on the blue lights. While red or green light is focused precisely onto the retina, blue light is focused slightly in front of it, which causes a distracting halo around bright blue lights.
In addition, blue scatters more widely than other colors as it passes through the eyeball, Sliney said. Together, these two effects cause the intense blue light from a point source, like an LED, to spread out across the retina, interfering with other parts of the scene. It's called dispersion: Blue's shorter wavelength makes it refract at a greater angle than, say, red or green.
Also, human vision becomes far more sensitive to blue when ambient light levels are low, a phenomenon known as the Purkinje shift. So a blue light that is merely eye-catching on a brightly lit store shelf can become dazzling when the lights are low, such as when watching a movie on a laptop in a dimly lit room.
Some researchers report that, at night, even low-level blue light may be enough to trigger recently discovered receptors in the retina that can depress melatonin production, disrupt sleep patterns and suppress the immune system.
Blue light has a dark side
What is blue light? The effect blue light has on your sleep and more.
July 24, 2024Although it is environmentally friendly, blue light can affect your sleep and potentially cause disease. Until the advent of artificial lighting, the sun was the major source of lighting, and people spent their evenings in (relative) darkness. Now, in much of the world, evenings are illuminated, and we take our easy access to all those lumens pretty much for granted.
But we may be paying a price for basking in all that light. At night, light throws the body's biological clock - the circadian rhythm - out of whack. Sleep suffers. Worse, research shows that it may contribute to the causation of cancer, diabetes, heart disease, and obesity.
What is blue light?
Not all colors of light have the same effect. Blue wavelengths - which are beneficial during daylight hours because they boost attention, reaction times, and mood - seem to be the most disruptive at night. And the proliferation of electronics with screens, as well as energy-efficient lighting, is increasing our exposure to blue wavelengths, especially after sundown.
...
- Reviewed by Howard E. LeWine, MD, Chief Medical Editor, Harvard Health Publishing; Editorial Advisory Board Member, Harvard Health Publishing
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Lösning dra ner rullgardinen... klart....
Det spelar ingen roll om det finns vetenskapliga teser om att det är skadligt eller irreterande eller bara nån som tycker det är jobbigt... sluta stå och glo in i grannens billladdares blå lysdiod så är problemet löst....
Med den bakgrunden OM det faktiskt spelade någon större roll ,så skulle vi få lösa in varenda hus i närheten av järnväg eller bilvägar i det här landet .. buller ,ljus och vibrationer är också jobbiga och skadliga i vissa omfattningar.. osv osv altså helt ohållbart att den mest lättkränkta ska sätta nivån på omgivningen
Om jag eller nån annan vill ha några saker som lyder med blå dioder på min gård så är det inte reglerat i lag och det är tillåtet med blå dioder i diverse grejer och gnäll grannen skanar idagsläget helt lagstöd för några anpassningar.. stör det honom köp en rullgardin och drar ner den problemet löst...
Om tåget eller bilar på vägen lyser in hos mig ska vi stänga av järnväg och vägen då minst nattetid men helt permanent så jag kan sova och slipper köpa mig och använda en rullgardin? Det är ju lite grundfrågan i ämnet.. när ska den som har problem anpassa sig och när ska resten av samhället anpassa sig till mig
Det spelar ingen roll om det finns vetenskapliga teser om att det är skadligt eller irreterande eller bara nån som tycker det är jobbigt... sluta stå och glo in i grannens billladdares blå lysdiod så är problemet löst....
Med den bakgrunden OM det faktiskt spelade någon större roll ,så skulle vi få lösa in varenda hus i närheten av järnväg eller bilvägar i det här landet .. buller ,ljus och vibrationer är också jobbiga och skadliga i vissa omfattningar.. osv osv altså helt ohållbart att den mest lättkränkta ska sätta nivån på omgivningen
Om jag eller nån annan vill ha några saker som lyder med blå dioder på min gård så är det inte reglerat i lag och det är tillåtet med blå dioder i diverse grejer och gnäll grannen skanar idagsläget helt lagstöd för några anpassningar.. stör det honom köp en rullgardin och drar ner den problemet löst...
Om tåget eller bilar på vägen lyser in hos mig ska vi stänga av järnväg och vägen då minst nattetid men helt permanent så jag kan sova och slipper köpa mig och använda en rullgardin? Det är ju lite grundfrågan i ämnet.. när ska den som har problem anpassa sig och när ska resten av samhället anpassa sig till mig
Verkar ju lite underligt att grannarna sitter i sitt vardagsrum och stirrar ut genom fönstret och stör sig på en lysdiod långt bort... sitter de i komplett mörker? Man får ju känslan av att det rör sig om någon som lyser in i deras fönster med en laserpekare.
Nej, uppenbarligen så är det hobby-rättshaverister som inte har något eget liv utan måste fylla sin tomma tillvaro med att attackera allt i sin omgivning. Sådana människor kan man inte någonsin tillfredsställa då, som TS mycket riktigt skriver, de snabbt måste hitta något nytt att störa sig på när väl ett "problem" lösts till deras belåtenhet.
Nej, uppenbarligen så är det hobby-rättshaverister som inte har något eget liv utan måste fylla sin tomma tillvaro med att attackera allt i sin omgivning. Sådana människor kan man inte någonsin tillfredsställa då, som TS mycket riktigt skriver, de snabbt måste hitta något nytt att störa sig på när väl ett "problem" lösts till deras belåtenhet.
Lustigt att du anser dig kunna avgöra ts behov och det ens utan att veta vilken laddbox han har.S Snurrespratt skrev:
Någons eventuella ömma tår är inte vad den här tråden handlar om, utan grannens rätt att påverka hur ts laddbox ska vara konfigurerad, vilket många inklusive du själv kanske tycker är rimligt.
Vad mer tycker du en granne ska få styra över?
Tar det inte alls personligt men har absolut en laddbox, i garaget..
Så din hypotes är att TS grannne sitter i absolut mörker i vardagsrummet (tvn avstängd), ögonen går in i natt-läge och när blicken vandrar ut över häcken och grannens garage så går dioden, som är nerdimmad så långt det är möjligt utan att den är avstängd, att skymta?blackarrow skrev:
Första frågan är ju varför grannen sitter i ett mörkt vardagsrum som en vampyr och ugglar ut ist för att se på TV eller liknande
Men jag tror det är mycket svårt att nå något mörker i ett villaområde i stockholm, där varenda hus har fassdbelysningen tänd och gatorna är upplysta av starka gatulampor, och det dessutom är vår och ljust ute halva natten.
Mer sannolikt letar grannen aktivt saker att klaga på, för vederbörande är en person som gillar och går igång på konflikten.