M maria01 skrev:
för mig funkar det inte om någon citerar mig fast jag har klickat i
"Aldrig" följt av "Spara".
Har du valt att få notis när du citeras får du nog det vare sig du bevakar tråden eller ej. Men låter man datorn/plattan/luren ge ljud ifrån sig för varje byggahusnotis får man nästan skylla sig själv. 😀

Screenshot_2026-04-23-22-27-19-558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Själv brukar jag vika mig en hatt.😋
Funkar ju också om man drar ner den tillräckligt långt. 😎

Farstatjej90
FaffeF FaffeF skrev:
Japp. Nu har jag läst 50 inlägg i den här tråden, och känner mig störd. Var vänliga att sluta.
TS lampa stör och TS trådar gör läsarna störda. Grannen kanske är inne på nåt.

P
L Larkran skrev:
En raderad (för jag ville va smartare i min respons men struntade i det då radera här inte raderar) och jag sa ju det. Efter 7-8 inlägg insåg jag att hålla god ton mot bråkstakar är meningslöst. Bättre då att be dom köra upp laddstolpen i röven. Bättre än så kan det aldrig bli mot troll.
Eftersom det var mer än en timme efter publicerande så är jag rätt övertygad över att nån moderator gjort bedömningen att du var utanför forumets regler och riktlinjer och raderat inlägget...

Personangrepp är inte lovligt enligt reglerna och lär inte vinna en enda argumentation någonsin...

Även om man inte tycker lika så är det ju bra att försöka hålla sig till lämpligare och helst sakligare argument än att "be folk köra upp laddstolpen i röven" och liknande retorik..

Ska vi återgå till ts fråga så är det ju rätt tydligt att ts har full rätt köra sina dioder i sin laddstolpe på valfri styrka och ingen vettig instans varken i rättsväsendet eller kommunen kommer knappast att ge den klagande grannen nån rätt att tvinga ts till nån åtgärd på laddstolpen.. Gillar inte grannen att den lyser får grannen installera en rullgardin eller valfri lovlig lösning på sin sida tomtgräns..

Allt utöver det är är mer än grannen har lagligt rätt till oavsett hur många diagnoser och sjukdommar och psykiska problem grannen ev innehar..Svensk lag gäller

Laddstolpar är lovliga att sätta upp och det finns inga krav på hur dom dioder som sitter på stolpen behöver ställas in /påverkas eller täckas och det finns inga krav på nåt grannmedgivande eller godkännande

Alfredo Alfredo skrev:
Skämtar du med oss nu eller har du inte läst tråden? Framgår av #76.
  1. Jag skämtar inte
  2. Jag har läst tråden
  3. Och nej jag läste inte manualen du länkade till eftersom du skrev att du inte var säker på om den var relevant.
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl tämligen uppenbart att den statusinformation som färgen ger, inte längre skulle kunna ges?
Inte alls. Som flera påpekat ges denna info på andra sätt.
Alfredo Alfredo skrev:
LED-lampans funktion skulle helt sluta att fungera om man inte längre kan se dess färg. Ska detta verkligen behöva förklaras?
Ja. Tydligen, för du hänvisar inte till den produkt TS har.

Att du hittat en manual som du inte själv vet gäller TS produkt säger ingenting alls om lysdioden på TS produkt. Av andra inlägg här i tråden framgår att det du hittat och beskriver inte gäller i TS fall.

Jag återanvänder din inledande fråga.
Alfredo Alfredo skrev:
Skämtar du med oss nu eller har du inte läst tråden?

M Morby Man skrev:
Jag stör mig på hur du skriver.
Sluta läs då. Eller smartare börja läs noggrannare så du förstår innehållet. Börja med forumreglerna
§ 5.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
M Morby Man skrev:
Kan du sluta skriva?
Ja, eftersom du stör dig på mina inlägg och eftersom tråden spårat ut totalt. Bra idé!

• Gilla
FaffeF
  • Laddar…
T Techdice skrev:
Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.

Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.

Min fråga är om detta är rimligt?
Det finns inget i det som är rimligt. Sätt upp en 10000lm 6000K strålkastare som är rörelseaktiverad nattetid ovanför laddboxen (mot tjuvar och banditer så klart) så kanske han tycker det svaga skenet från laddboxen var mysigt i jämförelse.

S
Alfredo Alfredo skrev:
En billaddare??? Driver du med oss?
Det står väl en Tesla i dubbelgaraget också. Gärna två elbilar om man är särskilt framgångsrik.
Perfekt statussymbol!

På långt håll vet personer som kör förbi på gatan vad det är för laddare, eftersom de flestas design och utformning är unik.

När designen på ljuset är den perfekta marknadsföraren för fabrikanten. På kvällen kan du troligen gå omkring i samhället och på 50-100 meters avstånd tala om vad det är för laddare.

Fairlane
S styren skrev:
Det står väl en Tesla i dubbelgaraget också. Gärna två elbilar om man är särskilt framgångsrik.
Perfekt statussymbol!

På långt håll vet personer som kör förbi på gatan vad det är för laddare, eftersom de flestas design och utformning är unik.

När designen på ljuset är den perfekta marknadsföraren för fabrikanten. På kvällen kan du troligen gå omkring i samhället och på 50-100 meters avstånd tala om vad det är för laddare.
Jag gillar elbilar, men ser det inte som en statussymbol utan något som passar för vissa, sämre för andra. Har man elbil har man troligen också en laddbox, men det är ännu mindre av en statussymbol och det är nog en väldigt liten andel som när skillnad på olika boxar eller bryr sig. Många ser ju inte någon skillnad på olika bilmärken, så att de skulle gå runt och lära sig laddboxar och tänka "ok. De har en laddbox från X, de är nog rika" har jag svårt att tro.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om man har Solsidan-Ove till granne, så spelar det ingen roll vad du gör. Han kommer bara hitta på nåt nytt och gnälla på. Jag har en liknande gubbtjyv som granne själv och jag och min andre granne har kommit överens om att vi helt sonika ignorerar honom helt och hållet. Det verkar som att det hjälper, då vi både ser och hör mindre av honom numera.😀

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Be att få komma in till dem på kvällen så ni kan titta tillsammans hur det upplevs och hur mycket det syns. Vägrar de släppa in er så låt det vara. Väl inne kan ni överbevisa, eller godta påståendet (vilket verkar föga troligt).

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S styren skrev:
Det står väl en Tesla i dubbelgaraget också. Gärna två elbilar om man är särskilt framgångsrik. Perfekt statussymbol!
Statussymbol? Jag trodde snarare att teslaägare i dagens situation ville dölja sitt bilval...

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Statussymbol? Jag trodde snarare att teslaägare i dagens situation ville dölja sitt bilval...
2050 har alla elbil, alla har laddare. (om inte teknikutvecklingen finner andra vägar)
Grejen är att fabrikanterna har ett stort ansvar för hur mycket saker och ting lyser upp samhället. Gäller allt! Även växelriktare, batterier.

Till slut kan det störa. Ta bara vindkraftverk- stör dessa?

Oblygt stulen från Humortåden, angående sila mygg och svälja kameler.....
Screenshot_20260424-115514.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Det finns en knapp på forumet vars funktion en del personer borde fundera över
Screenshot_20260424-123847_Byggahus.png

"Blockar" man sig från uppdateringar så är det mindre risk att man skriver dumheter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.