67 278 läst ·
357 svar
67k läst
357 svar
Granne klagar på störande ljus från laddbox
Vad har hänt? Du var den i Byggahusforumet med bäst omdöme. och nu denna nivå.P polaris78 skrev:Lösning dra ner rullgardinen... klart....
Det spelar ingen roll om det finns vetenskapliga teser om att det är skadligt eller irreterande eller bara nån som tycker det är jobbigt... sluta stå och glo in i grannens billladdares blå lysdiod så är problemet löst....
Med den bakgrunden OM det faktiskt spelade någon större roll ,så skulle vi få lösa in varenda hus i närheten av järnväg eller bilvägar i det här landet .. buller ,ljus och vibrationer är också jobbiga och skadliga i vissa omfattningar.. osv osv altså helt ohållbart att den mest lättkränkta ska sätta nivån på omgivningen
Om jag eller nån annan vill ha några saker som lyder med blå dioder på min gård så är det inte reglerat i lag och det är tillåtet med blå dioder i diverse grejer och gnäll grannen skanar idagsläget helt lagstöd för några anpassningar.. stör det honom köp en rullgardin och drar ner den problemet löst...
Om tåget eller bilar på vägen lyser in hos mig ska vi stänga av järnväg och vägen då minst nattetid men helt permanent så jag kan sova och slipper köpa mig och använda en rullgardin? Det är ju lite grundfrågan i ämnet.. när ska den som har problem anpassa sig och när ska resten av samhället anpassa sig till mig
Du har ju stor erfarenhet av det mesta i livet.
Kan du utföra vad du tycker som är fel i polaris78 inlägg? Allt stämmer ju.S styren skrev:
Lösningen med rullgardinen ner stämmer till 100%. Grannen kan lösa det hen stör sig på själv. Det är ju så världen funkar. Tycker du att alla andra ska åtgärda saker som någon stör sig på? Det går ju inte.
Tror du att grannen verkligen ens ser lampan från laddaren? När den är på 1%, 20 meter avstånd samt en häck mellan husen. Det är omöjligt att lampan syns för grannen. Då måste denna häck har ett enda stort hål. Och lampan lyser enbart när den laddar och kabeln är kopplad. Tror att dom flesta tom laddar på natten eftersom elen oftast är billigast och man inte har så mycket annat igång så man får ut mest under den tiden.
TS har redan försökt genom att dra ner ljusstyrkan. Om grannen inte vill göra något själv som att dra ner rullgardin så får hen helt enkelt vara tyst.
Rigga upp ett 20 cm långt rör med hjälp av en fjäder framför lysdioden.
Rikta in röret mot den del av fönstret du är när du kollar.
Bekymren lösta.
- Ger mig dock på tusan, att grannen titt som tätt försöker rikta om röret, så att öven han ser lysdioden.
Då får du kleta in röret med smörjfett, eller nåt naturligt.
Rikta in röret mot den del av fönstret du är när du kollar.
Bekymren lösta.
- Ger mig dock på tusan, att grannen titt som tätt försöker rikta om röret, så att öven han ser lysdioden.
Då får du kleta in röret med smörjfett, eller nåt naturligt.
Redigerat:
Helt ärligt, vad har du för nytta av lysindikatorerna över huvudtaget?T Techdice skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.
Min fråga är om detta är rimligt?
Sen vad man stör sig på eller inte stör sig på är fullständigt subjektivt och inget någon annan kan säga något om hur rimligt något är. Kanske är vinkeln på lysdioderna precis så att de syns genom häcken?
Stämmer inte den del av manualen jag visade tidigare?C Carcoza skrev:
Självklart kan andra bedöma rimligheten i det. Det görs hela tiden av exempelvis bostadsrättsföreningar, hyresvärdar, störningsjourer, polisen, domstolar, kommunens miljöförvaltning och många, många andra organ.C Carcoza skrev:
Eltejp...räddning många gånger från larviga och onödiga LED som "skitar ner" omgivningen.F Fideliox skrev:Har stängt av det på vår, tycker också det är störigt. Och då är ändå eassee ganska diskret. Vissa andra är ju horribla, starkt blått eller grönt sken. Jag tillhör massan som också tejpar över diverse dioder på hemelektronik, tv, router osv.
Säljs ju överprisade klistermärken för ändamålet också. [länk]
FredrikR skrev:
Tesla - beklagar "sorgen"..S styren skrev:Det står väl en Tesla i dubbelgaraget också. Gärna två elbilar om man är särskilt framgångsrik.
Perfekt statussymbol!
På långt håll vet personer som kör förbi på gatan vad det är för laddare, eftersom de flestas design och utformning är unik.
När designen på ljuset är den perfekta marknadsföraren för fabrikanten. På kvällen kan du troligen gå omkring i samhället och på 50-100 meters avstånd tala om vad det är för laddare.
Instämmer till stor del.E Erikgson skrev:Men alltså då får ju bara den sociopatiske översittaren bara vatten på sin kvarn. Det är ju smartare att släcka dioden.
Nu har jag ju inte träffat grannen i fråga eller läst hela tråden. Det kan ju röra sig om nån som är psyksjuk.
Jag hatar inte ledljus specifikt, mer bara dagens fasadbelysningshysteri hela nätterna.
Sen är det ju så att många människor är väldigt stolta över sin elbil och laddstation, Det ska synas och företagen som gör boxen hänger givetvis på med sina blaffiga hemska led laddljus cirklar och symboler i alla helvetets blinkande och fasta färger.
Samma med fasadbelysningshysterin idag.
Nej det är inte jag som är grannen hahaha men känner viss sympati för personen.
Min syster satte upp en laddbox och jag blev rätt paff över hur starkt ljus det var från laddljuset på den. Vi har väl alla lite olika känslighet för saker.
Särskilt (ursäkta ot) de löjliga "kvastar" med fasadbelysningar som blivit så viktiga att visa upp..
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
Jag tycker personligen jag resonerar på samma vis som jag alltid har gjort , antar att vi bara i detta ämne råkade ha motsatta åsikter..S styren skrev:
Sen har jag ofta låg toleransnivå mot folk som beter sig som ts granne.. folk som utan lagstöd och utan nån vettig förankring annat än löst tyckande , riktar krav om åtgärder mot allt tänkbart som dom kan finna störande.. Ofta sånt du kan hitta i var och varannan bostad i sverige..
Den typen av folk brukar tyvärr vara såna som är oense med hela grannskapet och försöker styra och ställa över saker som dom helt enkelt inte har med att göra..
Tyvärr så kommer ju en sån där idiot granne fortsätta tills man klargör hur näringskedjan ser ut i området och att stollen som är van att alla snällt lyder i ren förvåning över vilken idiot man just mött på inser att ingen kommer lyda och lyssna på tramset utan nog är nog.. ring polisen eller valfri myndighet ingen kommer med blåljus eller kronofogde för att tejpa över dioden i laddboxen.. man blir nog utskrattad redan vid försök att anmäla. Sånna där stollar lever på att folk är så jäkla konflikträdda och backar och lyder såfort nån kommer och skäller/gnäller om nåt... folk måste ta och sluta låta sig hunsas...
Jag har en Zaptec Go. Jag är rätt "känslig" när det gäller onödig ljus.T Techdice skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.
Min fråga är om detta är rimligt?
Har min Zaptec på 1% ljusstyrka.
Jag tycker det är nära till osynlig.
No problem😀P polaris78 skrev:Jag tycker personligen jag resonerar på samma vis som jag alltid har gjort , antar att vi bara i detta ämne råkade ha motsatta åsikter..
Sen har jag ofta låg toleransnivå mot folk som beter sig som ts granne.. folk som utan lagstöd och utan nån vettig förankring annat än löst tyckande , riktar krav om åtgärder mot allt tänkbart som dom kan finna störande.. Ofta sånt du kan hitta i var och varannan bostad i sverige..
Den typen av folk brukar tyvärr vara såna som är oense med hela grannskapet och försöker styra och ställa över saker som dom helt enkelt inte har med att göra..
Tyvärr så kommer ju en sån där idiot granne fortsätta tills man klargör hur näringskedjan ser ut i området och att stollen som är van att alla snällt lyder i ren förvåning över vilken idiot man just mött på inser att ingen kommer lyda och lyssna på tramset utan nog är nog.. ring polisen eller valfri myndighet ingen kommer med blåljus eller kronofogde för att tejpa över dioden i laddboxen.. man blir nog utskrattad redan vid försök att anmäla. Sånna där stollar lever på att folk är så jäkla konflikträdda och backar och lyder såfort nån kommer och skäller/gnäller om nåt... folk måste ta och sluta låta sig hunsas...
TS har ju inget egentligt problem eller frågeställning till forumet. Saken är utagerad, och hen ville mest höra vår åsikt. Jag har färsökt styra över frågan mot framtiden, och fabrikanternas roll. Husen kommer att vara nerkletade med lampor apparater och mojänger som blinkar, tar plats och surrar. Vill slå ett slag för mer "nerdesignade" prylar.
Om jag köper växelriktare, solceller och batterier så kommer jag att (försöka) kolla upp hur störande dessa prylar är i tillvaron. Fläktljud, intensiva lampor, och fysisk storlek och utseende.
Där hittade du ytterligare en sak att irritera grannen med som är fullt laglig. Fullt med led-spottar under takutsprånget, runt hela huset och tänt hela natten. Det ser ut som ett rymdskepp som skall lyfta. ;-)F frasen_36 skrev: