67 278 läst ·
357 svar
67k läst
357 svar
Granne klagar på störande ljus från laddbox
Klart du skall gå honom till mötes och sänkas ljusstyrkan till det minimala. Andra kommentarer i tråden;såsom dra upp den på max…T Techdice skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.
Min fråga är om detta är rimligt?
Väx upp, tycker redan när man installerar en laddning kan fråga sig själv om man har nytta av en LED som lyser mer än minimalt.
Lägger till en annan sak: måste folk ha ljudet på när dom byter från nyckel i ytterdörren till kodlås?
Kan vi inte bara se till att det stängs av 2026.
Varför ska det lysa alls, vilken funktion har ljuset? Gnällpellar är det gott om finns alltid något att störa sig på, men inte är det ett trevligt ljus precis.T Techdice skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Alltså vad har hänt med läskunnigheten 😮Och då har du ändå citerat inlägget!N Nickenille skrev:
Que??
Liraren som startar tråden bemödar sig med att starta en tråd här på att grannen har synpunkter på ljuset från laddboxen. Sänk till minimum. End of story
Liraren som startar tråden bemödar sig med att starta en tråd här på att grannen har synpunkter på ljuset från laddboxen. Sänk till minimum. End of story
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Men jösses, han skriver ju för f*n att han redan HAR sänkt till 1% men att grannen fortfarande inte är nöjd. Du har lyckats citera ett inlägg men inte läsa och förstå det.N Nickenille skrev:
Är det fullmåne eller något och alla dårar tittar fram. Man blir mörkrädd!
Jag skulle uppskatta om du, som vet vad du pratar om, kunde förklara detta för oss okunniga så att vi lär oss.A A_Camera skrev:
- Vad har LED-lampan för funktion?
- Vad skulle den praktiska skillnaden i funktion vara om man kopplade ur den eller täckte över den?
Tack. Bra. Det skall lysa och tjuta i alla villakvarter framöver. Man kan inte tejpa över eller se till att det inte lyser Det är ”boxens” fel. Inget eget ansvar. Så som samhället har utvecklat sig. Fine bara att acceptera en sån här tråd på forumet där skaparna inte kan förstå/göra mer än vad boxen/ installatören kan göra. Ingen hänsyn/förståels. Måste skriva en tråd här. Yes. 2026 nu, värre kommer det bli
Alla andra som skrivit om eltejp har förklarat att den skulle hindra att LED-lampan syns.A A_Camera skrev:
Att sätta dit "en liten fjantig eltejp inte hade gjort någon skillnad," stämmer kanske. Det är rimligen anledningen att ingen heller föreslagit "en liten fjantig eltejp".
Redigerat:
Be grannen dra för gardinerna eller dra ner rullgardinen. Världen är full med galningar.T Techdice skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Jag föstår och tycker du har gjort helt rätt!T Techdice skrev:
Struntsaker som är lätta att fixa är lika bra att lösa direkt. Om inte annat för att det i det långa loppet visar att ni faktiskt bryr er och försöker. Vem vet i framtiden kanske ni får ett verkligt problem med grannen. Då är det en stor fördel att kunna bevisa att ni faktiskt bryr er om era grannar. Och att er granne klagar på alla möjliga struntsaker. Sedan kan man tycka vad man vill.
Att eskalera är ingen väg till bättre grannsämja.
Så enligt din åsikt ska man rätta sig efter vad andra tycker är störande ?O skrev:
Eftersom grannen kontaktade dig är det rimligen störande.
Tydligen stör det ändå grannen.
Vad undrar du över är rimligt?
- Att laddboxen har en LED som lyser så starkt att din granne blir störd. Även om du ställ in den till 1%?
- Det tycker jag är inte är rimligt eftersom laddboxen skulle fungera utmärkt utan denna LED.- Att grannen kontaktar dig och startar en dialog när du stör?
- Det tycker jag är utmärkt att grannen gör. Även om det är irriterande för stunden med klagomål är det en utmärkt möjlighet att visa sig vara en god granne och lösa problemet (Tejp-lösningen är ju både billig och enkel) Det är bra att ha med i bagaget när det är du som behöver klaga på grannen.- Att LED lampan inte går att stänga av helt?
- Det tycker jag inte är rimligt. Men El-tejp gör jobbet.- Att du inte bara stänger av LED lampan eller tejpar över den så grannen slipper bli störd?
- Det tycker jag inte är rimligt, när det är så enkelt.- Att starta denna tråd?
- Det tycker jag är mycket rimligt om man tvekar och vill få synpunkter.Jag skulle rekommendera att prioritera att försöka skapa och underhålla en så god relation som möjligt med grannen. Har du ingen el-tejp, be att få låna av grannen då!
- Vissa här i tråden verkar anse att det är den störda grannen som är problemet. Det tycker jag tyder på att man missat något.
- Anser man det på fullt allvar och dessutom föreslår att lösningen är att störa grannen ännu mer tycker jag man har missat allt.
Även om det är subjektivt och ett tyckande.
Hade en granne som störde sig på mitt staket. Ett helt ordinärt staket men i hennes värld var alla staket fula som inte hade liggande ribbor.
Och då bör man bygga ett nytt staket ?