K Krille4 skrev:
TS tycker att detta är ett problem. Tyvärr hjälper det inte TS att du upprepar att inte du tycker att det är något problem.

/Krille
Jag gillar folk som berättar vad jag sagt eller vad jag tycker.
Sen har du visst missat totalt, men just nu är vi lite ot
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Börjar tycka synd om dig. Om du reagerar på att en lastbil stannar för att lasta och lossa. För då lär du vara förbannad för det mesta.
Om det glädjer dig att tycka synd om mig för att vi har olika åsikter, så för all del, själv tycker jag att jag mår bra.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har fått vänta på att komma förbi fler lastbilar som lossar eller lassar än jag haft problem med lastbilar som blockerar en fil eller gärna 2..för att den gått sönder.
Jaha, och vilken slutsats ska vi dra av det?
Att du inte har något emot att bli inparkerad varje dag?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi vänder på det vi sätter dig i lastbilen. Du kör i innerstaden. Du har stopp till både byggen och småbutiker. Och andra skojiga företag. Du har ett schema du kör efter. Med ganska tajta stopp. Hur skulle du göra skulle du köra runt för att hitta ett ställe där du inte blockerar? Vilket kanske innebär att du får köra pallen en bra bit. Det är inte överallt där det finns lastzoner. Hur skulle du göra?
Det är ju för det första en helt annan situation. Innerstad där lastzoner inte finns och troligen inte heller kan skapas enkelt eller ett nybygge där tomtägaren kan skapa en lastzon,men inte verkar intresserad.
Som chaufför skulle jag inte blockera medvetet om jag visste att det var ett problem. Jag skulle kjöra vidare och ställa av lasten på terminalen så får byggherren återkomma när han fixat förutsättningarna. Byggherren får såklart en räkning på en bomkörning, utöver den på den riktiga utkörningen sen,samt en lagerkostnad tills dess att han löst sitt problem.
Jag har en känsla av att byggherren skulle ordna så det går att lasta av utan att störa andra transportfirman ställde det kravet.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om det glädjer dig att tycka synd om mig för att vi har olika åsikter, så för all del, själv tycker jag att jag mår bra.

Jaha, och vilken slutsats ska vi dra av det?
Att du inte har något emot att bli inparkerad varje dag?


Det är ju för det första en helt annan situation. Innerstad där lastzoner inte finns och troligen inte heller kan skapas enkelt eller ett nybygge där tomtägaren kan skapa en lastzon,men inte verkar intresserad.
Som chaufför skulle jag inte blockera medvetet om jag visste att det var ett problem. Jag skulle kjöra vidare och ställa av lasten på terminalen så får byggherren återkomma när han fixat förutsättningarna. Byggherren får såklart en räkning på en bomkörning, utöver den på den riktiga utkörningen sen,samt en lagerkostnad tills dess att han löst sitt problem.
Jag har en känsla av att byggherren skulle ordna så det går att lasta av utan att störa andra transportfirman ställde det kravet.
Nånting säger mig att du inte skulle bli speciellt långvarig som lastbilschaufför.
Dessutom visar det på att du bör hålla dig borta från att jobba med service.

Sen vad är skillnaden på att blockera en gata i innerstan där dina 10 bilar är åt ena hållet... Andra står 20 bilar och väntar. Med i villaområdet är det 10st du blockerar för.
Varför är det värre?
Sen kan du omöjligt veta om det går att ordna en bättre plats när man bygger en villa.
Tänk till lite hur lätt tror det skulle vara att fixa möjlighet att en plats på 15m lång och 10m bred?
Många fastigheter jag har tittat på skulle inte
Uppfylla kraven. Glöm inte det viktigaste. Det ska gå att backa in utan köra sönder lastbil eller grannars buskar och brevlådor.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
P
Det är byggarens sak att se till att det går att lasta av byggmaterial med så liten störning för grannarna som möjligt. Byggaren kanske inte klarar av att ordna det helt utan störning, men bör anstränga sig för att göra bästa möjliga. Om det inte går helt utan att störa grannarna bör byggaren i god tid meddela grannarna när det kan förväntas bli störningar.

Inget av ovanstående har TS byggargranne gjort.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är byggarens sak att se till att det går att lasta av byggmaterial med så liten störning för grannarna som möjligt. Byggaren kanske inte klarar av att ordna det helt utan störning, men bör anstränga sig för att göra bästa möjliga. Om det inte går helt utan att störa grannarna bör byggaren i god tid meddela grannarna när det kan förväntas bli störningar.

Inget av ovanstående har TS byggargranne gjort.
Mycket man ska och bör... Att granne inte gjorde det avhandlades ganska tidigt i tråden ts granne har all möjlighet informera de som drabbas. Det är så pass få.. alltså är det korkat. Större byggen kan vara svårare..
 
Myrstacken
Har själv vart i liknande sits när jag byggde.
Jag visste knappt själv när leveranser kom..
En kväll kom postnord av alla leverantörer. när jag var själv i kåken..
Hej du glade sa chaufören här är ditt badkar... jaha sa jag..
En annan gång på en lördag mitt på dagen kom min nibe f750 och jag och en kompis fick rycka ut dit för att bära in den.. Ett tips om ni skaffar en sådan... 237 kg är tungt att bära in på 2 personer..
Allt detta kompenserade jag med whisky till granngubbarna och rödtjut till fruarna.. tror det var 4 hus...
Samt bad om ursäkt för sprängningar som gjort att mina pensionärs grannar vaknat kl7 på morgonen i 2 veckors tid..
Vet inte om de förlåtit mig men det gjorde nog inte saken värre
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nånting säger mig att du inte skulle bli speciellt långvarig som lastbilschaufför.
Dessutom visar det på att du bör hålla dig borta från att jobba med service.

Sen vad är skillnaden på att blockera en gata i innerstan där dina 10 bilar är åt ena hållet... Andra står 20 bilar och väntar. Med i villaområdet är det 10st du blockerar för.
Varför är det värre?
Sen kan du omöjligt veta om det går att ordna en bättre plats när man bygger en villa.
Tänk till lite hur lätt tror det skulle vara att fixa möjlighet att en plats på 15m lång och 10m bred?
Många fastigheter jag har tittat på skulle inte
Uppfylla kraven. Glöm inte det viktigaste. Det ska gå att backa in utan köra sönder lastbil eller grannars buskar och brevlådor.
Ja om det behövs 10x15 meter för att stanna och lossa förstår jag att vägen blockerades ;)
Jag tror det skulle räcka gott med en remsa på inte mer än två meter bredd och tio meter längs längs med vägen i tomtgränsen. Om lastbilen står en meter ut i gatan går det att komma förbi. Då blir det inte heller något riskfyllt backande.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nånting säger mig att du inte skulle bli speciellt långvarig som lastbilschaufför.
Det stämmer kanske att jag inte skulle bli långvarig som lastbilschaufför. Orsaken är väl isåfall att branschen är för mesig mot sina kunder. Ställ lite krav påkunderna också, det går faktiskt, istället för att bara strunta i tredje man för att tillfredställa sin kund.
Ärligt talat så finns det ju faktiskt flera lägen där man vägrar att leverera och ber kunden fixa så det går att ta sig fram bättre.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dessutom visar det på att du bör hålla dig borta från att jobba med service.
Nåja, jag arbetar med service och har gjort i alla år på ett eller annat sätt. Jag har dock inte medvetet hindrat tredje man för att glädja min kund. Vi ställer faktiskt vissa krav på kunderna.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen vad är skillnaden på att blockera en gata i innerstan där dina 10 bilar är åt ena hållet... Andra står 20 bilar och väntar. Med i villaområdet är det 10st du blockerar för.
Varför är det värre?
Skillnaden är uppenbar. I stan kan inte mottagaren av en leverans så lätt skaka fram en yta som i detta fall.
Jag kan väl även säga att jag accepterat längre stopp än 30 minuter, kanske 8 timmar vid en olycka. Det innebär inte att jag tycker det är ok att bli inparkerad av folk som ska till grannen och göra jobb i 8 timmar. Ok, de vill säkert utföra en tjänst till grannen, men det ger de inte rätt att förstöra för mig.
Eftersom jag accepterar ett stopp på 8 timmar vid en olycka kanske du undrar varför jag inte gör det i fallet ovan också? Fundera på om du skulle göra det själv. Sen kan du fundera på var gränsen går 30 minuter, 1 timme, 2 timmar, 8 timmar?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen kan du omöjligt veta om det går att ordna en bättre plats när man bygger en villa.
Redan i inlägg #14 skrev ju TS att det fanns en annan plats att ställa lastbilen, så 1 fastighet blev blockerad istället för 10, så jo det kan jag veta.
Däremot kan ju inte du veta att det inte går att ordna en plats om man vill och försöker.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänk till lite hur lätt tror det skulle vara att fixa möjlighet att en plats på 15m lång och 10m bred?
Många fastigheter jag har tittat på skulle inte
Uppfylla kraven. Glöm inte det viktigaste. Det ska gå att backa in utan köra sönder lastbil eller grannars buskar och brevlådor.
Tänk till lite, är det enda sättet, att annordna en 15x10 meters yta?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Mycket man ska och bör...
Ja, och civiliserade människor tar hänsyn till sina med människor. Tölpar gör det inte och då måste vi andra göra det som deras mammor inte klarade av eller struntade i.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, och civiliserade människor tar hänsyn till sina med människor. Tölpar gör det inte och då måste vi andra göra det som deras mammor inte klarade av eller struntade i.
Hänsyn handlar om så mycket. Jag tror du missade det. Men hänsyn är lika mycket att respektera. Ibland måste man respektera att en lastbil behöver stå där han gör.
Du och jag har säkerligen inte den kunskapen att veta om det finns bättre ställen att stå på.
Vi måste respektera förarens val att stå just där. Det finns säkert bättte ställen för bilisten. Men för föraren är det en annan sak..det är inte alltid det finns andra ställen.
Hänsyn och respekt. Går åt alla hållen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det stämmer kanske att jag inte skulle bli långvarig som lastbilschaufför. Orsaken är väl isåfall att branschen är för mesig mot sina kunder. Ställ lite krav påkunderna också, det går faktiskt, istället för att bara strunta i tredje man för att tillfredställa sin kund.
Ärligt talat så finns det ju faktiskt flera lägen där man vägrar att leverera och ber kunden fixa så det går att ta sig fram bättre.

Nåja, jag arbetar med service och har gjort i alla år på ett eller annat sätt. Jag har dock inte medvetet hindrat tredje man för att glädja min kund. Vi ställer faktiskt vissa krav på kunderna.


Skillnaden är uppenbar. I stan kan inte mottagaren av en leverans så lätt skaka fram en yta som i detta fall.
Jag kan väl även säga att jag accepterat längre stopp än 30 minuter, kanske 8 timmar vid en olycka. Det innebär inte att jag tycker det är ok att bli inparkerad av folk som ska till grannen och göra jobb i 8 timmar. Ok, de vill säkert utföra en tjänst till grannen, men det ger de inte rätt att förstöra för mig.
Eftersom jag accepterar ett stopp på 8 timmar vid en olycka kanske du undrar varför jag inte gör det i fallet ovan också? Fundera på om du skulle göra det själv. Sen kan du fundera på var gränsen går 30 minuter, 1 timme, 2 timmar, 8 timmar?


Redan i inlägg #14 skrev ju TS att det fanns en annan plats att ställa lastbilen, så 1 fastighet blev blockerad istället för 10, så jo det kan jag veta.
Däremot kan ju inte du veta att det inte går att ordna en plats om man vill och försöker.


Tänk till lite, är det enda sättet, att annordna en 15x10 meters yta?
Tja om du ska lasta av är det nånting sånt.
För om man inte ska störa så måste man kom in på fastigheten. En lastbil är stor. Jag tror inte det funkar å killivippen så blir man liten.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hänsyn handlar om så mycket. Jag tror du missade det. Men hänsyn är lika mycket att respektera. Ibland måste man respektera att en lastbil behöver stå där han gör.
Du och jag har säkerligen inte den kunskapen att veta om det finns bättre ställen att stå på.
Vi måste respektera förarens val att stå just där. Det finns säkert bättte ställen för bilisten. Men för föraren är det en annan sak..det är inte alltid det finns andra ställen.
Hänsyn och respekt. Går åt alla hållen.
Varför måste vi respektera förarens val att stå just där? Speciellt då han bryter mot trafikregeln att det är förbjudet att stanna och lossa i (och även före och efter) en korsning. Den trafikregeln har inte tillkommit av en slump utan för att det skapar fara och hindrar andra. Fara eftersom andra fordon tvingas ut i mötande körfält och olyckor kan ske (inte i det här fallet eftersom ingen kan komma förbi). Hinder om det inte går att komma fram (i det här fallet)

Själv har jag svårt för att inse att det är jag som ska visa hänsyn mot någon som bryter mot reglerna. Men visst kan vi med nyspråk omdefiniera gärningsman till offer.

Om det är helt omöjligt att lösa det utan att blockera en längre tid (30 minuter) så borde man informera innan när det är så få som drabbas och spärra av och så att ingen försöker smita förbi ändå, kanske på moped eller cykel och olyckor sker.

Och för att undvika retorik om att jag inte förstår hur det är så har jag kört lastbil både i villaområden och stadskärna.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Varför måste vi respektera förarens val att stå just där? Speciellt då han bryter mot trafikregeln att det är förbjudet att stanna och lossa i (och även före och efter) en korsning. Den trafikregeln har inte tillkommit av en slump utan för att det skapar fara och hindrar andra. Fara eftersom andra fordon tvingas ut i mötande körfält och olyckor kan ske (inte i det här fallet eftersom ingen kan komma förbi). Hinder om det inte går att komma fram (i det här fallet)

Själv har jag svårt för att inse att det är jag som ska visa hänsyn mot någon som bryter mot reglerna. Men visst kan vi med nyspråk omdefiniera gärningsman till offer.

Om det är helt omöjligt att lösa det utan att blockera en längre tid (30 minuter) så borde man informera innan när det är så få som drabbas och spärra av och så att ingen försöker smita förbi ändå, kanske på moped eller cykel och olyckor sker.

Och för att undvika retorik om att jag inte förstår hur det är så har jag kört lastbil både i villaområden och stadskärna.
Om du nu har kört lastbil, hur skulle du lösa problemet?;för du vet själv gjort? Eller fick du sparken direkt för att du kom tillbaka med flaket fullt?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du nu har kört lastbil, hur skulle du lösa problemet?;för du vet själv gjort? Eller fick du sparken direkt för att du kom tillbaka med flaket fullt?
Jag kom alltid tillbaka med flaket fullt då jag hämtade och inte levererade :D
Min arbetsgivare ställde krav på hur det skulle se ut hos kunderna. Om det inte var uppfyllt var det ok att inte stanna och hämta.

I TS fall är en lösning att inte lossa förrän än lämplig plats finns för det. Då är bollen hos grannen som bygger att lösa det.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja om du ska lasta av är det nånting sånt.
För om man inte ska störa så måste man kom in på fastigheten. En lastbil är stor. Jag tror inte det funkar å killivippen så blir man liten.
Du missade de andra delarna, exempelvis att det finns en plats där endast en fastighet blockeras istället för 10.

Många av sakerna kanske kan åka på en mindre lastbil också. Givetvis fler vändor så det blir dyrare för byggherren, men det är ju rimligt att kostnaden hamnar där, inte hos oskyldiga grannar.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.