T Trolletrolla skrev:
Jag vill vänta med att informera eftersom jag vill först ha klart för mig när vi börjar med markarbetet - vill inte komma med tomma hot.
Det här handlar inte om några hot. Det handlar om att ge grannarna tillräckligt med tid för att de själva ska kunna utföra åtgärden så att du inte kan anses bryta mot lagen och bli skadeståndsskyldig.

Jag vet inte om det finns någon praxis här men jag skulle ge minst tre månaders förvarning sommartid och motsvarande längre tid om du meddelar dem vintertid med kanske snö och tjäle i marken.

Vet du redan nu att du kommer att avlägsna rötterna är det direkt ohövligt att inte omgående informera dem om det så att de får maximalt med tid för att själva göra det om de så önskar. Det finns ingen anledning att du är en sämre granne än du behöver vara.

• Gilla
Trolletrolla
  • Laddar…
Om du vet att du ska bygga på tomten är det väl bara att meddela grannarna direkt. Det han väl inte ses som tomma hot?
Bättre att ge dem tid tycker jag också.
Om du är osäker på om du får bygglov eller om du överhuvudtaget vill bygga är det kanske klokt att vänta.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
T Trolletrolla skrev:
Jag vill vänta med att informera eftersom jag vill först ha klart för mig när vi börjar med markarbetet - vill inte komma med tomma hot. Som sagt vi är i startgroparna, vi tar in offerter till höger och vänster och sedan ska både banken och kommunen säga sitt. När markarbetet börjar vet jag inte ännu (det är de som får ta bort rötterna).
Innan dess vill jag inte ha flera månader eller år med sönderkörd trädgård.
Det är inte så att du drar dig för att tala om för Grans att du planerar att sabba deras träd och att det kan göra de lite purkna med lite dålig stämning som följd😬?

Intet Intet skrev:
Det är inte så att du drar dig för att tala om för Grans att du planerar att sabba deras träd
Det är väl i så fall högst naturligt. Vet inte riktigt vart du vill komma. De flesta vill inte göra sina medmänniskor ledsna men ibland måste man det ändå.

• Gilla
Trolletrolla och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl i så fall högst naturligt. Vet inte riktigt vart du vill komma. De flesta vill inte göra sina medmänniskor ledsna men ibland måste man det ändå.
Vill inte komma någonstans. Det var bara en fundering.

Intet Intet skrev:
Hade du bemödat dig med att läsa skulle du och jag sluppit upprepa oss.
Jag har som du nu ser, nedan, redan svarat på din retoriska fråga.

Gick det bättre nu😬
Menlössa granars dag tydligen.

S StefanMJ skrev:
Menlössa granars dag tydligen.
Du förstår alltså fortfarande inte att ditt personliga tyckande inte är en allmänt accepterad världsstandard. Lässvårigheter eller högmod. Det är frågan.

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Du förstår alltså fortfarande inte att ditt personliga tyckande inte är en allmänt accepterad världsstandard. Lässvårigheter eller högmod. Det är frågan.
Har du någonsin sett någon stötta upp menlösa granar? Kan du visa bild på din verklighetsfrämmande granuppstöttning?

S StefanMJ skrev:
Har du någonsin sett någon stötta upp menlösa granar? Kan du visa bild på din verklighetsfrämmande granuppstöttning?
Jag har aldrig sett någon stötta upp granar över huvud taget. Men visst skulle det gå om tillräckligt mycket vilja funnits.
Att du lärt dig ett nytt ord du inte förstår betydelsen av, ändrar ingenting.

Det hade jag kunnat gjort om jag trott att du var förmögen att förstå. Vem som helst med lite teknisk läggning kan se det framför sig. I mitt huvud såg jag en trebent flexibel konstruktion som medgav viss rörelse för att trädet inte skulle brytas av vid hård blåst.
Men att förklara det för dig ser jag som totalt meningslöst. Vill men framförallt kan du inte förstå likt ett trotsigt litet barn. Ja, då finns det ingen hjälp att ge.

S StefanMJ skrev:
Menar du inte meningslösa granar?

• Gilla
HJ-C och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag har aldrig sett någon stötta upp granar över huvud taget. Men visst skulle det gå om tillräckligt mycket vilja funnits.
Att du lärt dig ett nytt ord du inte förstår betydelsen av, ändrar ingenting.

Det hade jag kunnat gjort om jag trott att du var förmögen att förstå. Vem som helst med lite teknisk läggning kan se det framför sig. I mitt huvud såg jag en trebent flexibel konstruktion som medgav viss rörelse för att trädet inte skulle brytas av vid hård blåst.
Men att förklara det för dig ser jag som totalt meningslöst. Vill men framförallt kan du inte förstå likt ett trotsigt litet barn. Ja, då finns det ingen hjälp att ge.
Ja kjära någon. Har du erfarenhet av granodling???

K Kirre2 skrev:
Menar du inte meningslösa granar?
Ja det också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.