P
Intet Intet skrev:
Varför är du så oklok?
Det är jag kanske, men ändå klokare än vad du är 🤔

P Peter787 skrev:
Det är jag kanske, men ändå klokare än vad du är 🤔
Hur kan du vara så säker på det. Ger ovårdat språkbruk hög intelligens?

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Hur kan du vara så säker på det. Ger ovårdat språkbruk hög intelligens?
?

K Karin Svensson5 skrev:
Med tanke på att trådskaparen inte har några andra träd som läar för vinden medan grannen har flera träd som skyddar granarna från vinden så är sannolikheten betydligt större att de faller mot grannens tomt. (Utöver det faktum att de fysikaliska krafterna gör att träden sannolikt faller mot grannen om ts kapar rötterna).
Är det så smart att göra åtgärder där sannolikheten att den faller mot grannen är högre än att den faller mot en själv. Ganska elakt att kapa rötterna med den förhoppningen. Sen har du bara att hoppas att på att du har tur. Sen så kanske grannen stöttar upp trädet i sin riktning och då undrar du nog ifall det var så smart. Den som gräver en grop åt andra......

• Haha
  • Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Och du fortsätter med ditt svammel, väx upp !
Det var ju vuxet skrivet av dig,. Argumenten tog väl slut så då kommer påhoppen fram.
Fast en sak verkar vi ju ändå ense om och det är att motparten svamlar ;)

• Haha
  • Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
nikasp
P Peter787 skrev:
Antagligen planterades TSs granar av någon som tänkte att de skulle växa upp till några 'söta' julgranar att hänga girlanger i...
I hörnet på vår radhustomt på ca 300 m², växte två tallar som var ca 12 meter höga när vi köpte huset, tallarna hade stått där sedan 60-talet, de togs ner 2 månader efter att vi fått tillträde, grannarna kom in och tackade efteråt.
Vissa träd passar inte på villatomter, och definitivt inte nära tomtgränsen, så är det bara.
Så kan man ju personligen tycka och tänka. Jag avskyr Thuja-häckaf och har återigen en mot vår tomt men tack och lov bara skaftvägen. Lägger ingen energi på att tänka på den såhär tre månader efter inflyttning.

nikasp nikasp skrev:
Missade du att det stod granar där när du köpte? Kanske du borde ha tänkt att det stör dig så innan? Getingar bygger ju lite varsomhelst, nästa sommar kanske de har flyttat in in din egen takfot.
Visste du att din granne ovanför var lite skogstokig innan du flyttade in i din hyresrätt då du flyttade hemifrån för ett par veckor sedan och firade din 40-årsdag veckan efter?

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Eller så kommer det en storm och fäller trädet på kaparens nybygge och då har kaparen problem på riktigt. Just av den anledningen är det ett rätt dåligt råd att säga till någon att kapa rötterna längs tomtgränsen. Även om det är lagligt så kan det sluta illa. En annan effekt av rådet är att man antagligen förstört allt vad grannsämja är även om grannen är så foglig att han tar ned trädet efter kapningen.
Bättre att inte få använda sin fastighet och helt enkelt förlikna sig med att eftersom grannen har träd så blir min fastighet värdelös.

L lbgu skrev:
Att man har erfarenhet av något innebär inte nödvändigtvis att man kan tänka logiskt.
Som jag skrivit flera gånger så är det helt självklart att det krävs mindre kraft att putta omkull ett träd ifall rötterna är kapade i fällriktningen. Att det är ännu lättare att putta omkull det i andra riktningen är helt ointressant för frågan. Och när det gäller träd så kan man ju även stötta det för att det inte ska falla i oönskad riktning, något som du helt missat när det gäller dina råd.
Fortfarande totalt fel, vänligen sluta sprida dina felaktigheter! Ditt logiska tänk är fullständigt fel. Återigen - har du ingen erfarenhet så ska du sluta sprida falskheter!

L lbgu skrev:
Det lär bero rätt mycket på hur det ser ut runt om. Finns det andra stora kraftiga träd man kan ta hjälp av t.ex. Finns inget annat att utnyttja skulle jag föredra 2 stålbalkar i lagom längd. Sen svetsa på något som gör att de får grepp i trädet och sen se till att de står stabilt i marken. Med lite fantasi kan man nog hitta på många sätt. Skulle du inte klara av att hitta på något sätt själv?
Vilket svammel - stöttor och stålbalkar, ja herregud!

L lbgu skrev:
Eller så kommer det en storm och fäller trädet på kaparens nybygge och då har kaparen problem på riktigt. Just av den anledningen är det ett rätt dåligt råd att säga till någon att kapa rötterna längs tomtgränsen. Även om det är lagligt så kan det sluta illa. En annan effekt av rådet är att man antagligen förstört allt vad grannsämja är även om grannen är så foglig att han tar ned trädet efter kapningen.
Babbel, babbel, babbel... Välkommen till ströntbabbelklubben.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
nikasp
G gaidin skrev:
Visste du att din granne ovanför var lite skogstokig innan du flyttade in i din hyresrätt då du flyttade hemifrån för ett par veckor sedan och firade din 40-årsdag veckan efter?
Elaborera tack.

• Wow
Peter787
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Vilket svammel - stöttor och stålbalkar, ja herregud.
Nu är ju träden inte då höga som TS först angav så stöttandet skulle då bli mindre komplicerat men ändå väldigt svårt.
Men, jag tror att du blivit förblindad av högmod och helt förringat tanken på vad en förbannad granne kan ans vara värt för att behålla träden eller åtminstone få dom att inte trilla åt sitt håll. Principer, du vet.

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Babbel, babbel, babbel... Välkommen till ströntbabbelklubben.
Det var väl ett väldigt olyckligt svar?

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nu är ju träden inte då höga som TS först angav så stöttandet skulle då bli mindre komplicerat men ändå väldigt svårt.
Men, jag tror att du blivit förblindad av högmod och helt förringat tanken på vad en förbannad granne kan ans vara värt för att behålla träden eller åtminstone få dom att inte trilla åt sitt håll. Principer, du vet.
Grannsämjan är ju ändå redan bortblåst, så den kan vi lägga åt sidan. Och att stötta rotkapade träd, ja kjära nå'n, vet du vad du pratar om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.