nikasp nikasp skrev:
Missade du att det stod granar där när du köpte? Kanske du borde ha tänkt att det stör dig så innan? Getingar bygger ju lite varsomhelst, nästa sommar kanske de har flyttat in in din egen takfot.
Nä… det missade jag inte men det var inte avgörande för detta fastighetsköp, tomten och läget har mer att ge än så.

Getingar har jag haft på vinden/takfot och försäkringen täcker så att de har kommit och tagit bort dem. Getingar i grannens granar i den mängden var ett nytt dilemma men det löser sig på ena eller andra sättet, snart är det jul.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag ingen erfarenhet av rotkapningar. Detta då jag inte finner något nöja att döda grannars träd. Eller finns det någon annan orsak till ditt idoga rotkapande? Dock har jag fällt mängder med träd med motorsåg så jag anser mig ha rätt bra koll på träd.

Sen känns det rätt hopplöst att försöka förklara rena självklarheter för någon som uppenbarligen inte vill förstå. Jag har redan förgäves försökt ett antal gånger, så hänvisar till tidigare inlägg i tråden.
Eftersom du inte har någon erfarenhet av rotkapningar så ska du inte uttala dig i denna fråga. Helt tydligt att du ägnar dig åt skrivbordsgissningar. Och det är inte alls jämförbart med att såga trädstammar. Och att du sedan har mage att försöka förlöjliga dom som har erfarenhet i ämnet - skäms på dig! Du kan också gärna läsa Peter787:s kommentar, #355.

Intet Intet skrev:
Tack. Du skrev exakt det jag tänkte skriva själv. Vill man inte förstå, så vill man inte.
Läs min kommentar #362! Om du förstår mer än noll och Intet!

S StefanMJ skrev:
Eftersom du inte har någon erfarenhet av rotkapningar så ska du inte uttala dig i denna fråga. Helt tydligt att du ägnar dig åt skrivbordsgissningar. Och det är inte alls jämförbart med att såga trädstammar. Och att du sedan har mage att försöka förlöjliga dom som har erfarenhet i ämnet - skäms på dig! Du kan också gärna läsa Peter787:s kommentar, #355.
Att man har erfarenhet av något innebär inte nödvändigtvis att man kan tänka logiskt.
Som jag skrivit flera gånger så är det helt självklart att det krävs mindre kraft att putta omkull ett träd ifall rötterna är kapade i fällriktningen. Att det är ännu lättare att putta omkull det i andra riktningen är helt ointressant för frågan. Och när det gäller träd så kan man ju även stötta det för att det inte ska falla i oönskad riktning, något som du helt missat när det gäller dina råd.

• Haha
  • Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Att man har erfarenhet av något innebär inte nödvändigtvis att man kan tänka logiskt.
Som jag skrivit flera gånger så är det helt självklart att det krävs mindre kraft att putta omkull ett träd ifall rötterna är kapade i fällriktningen. Att det är ännu lättare att putta omkull det i andra riktningen är helt ointressant för frågan. Och när det gäller träd så kan man ju även stötta det för att det inte ska falla i oönskad riktning, något som du helt missat när det gäller dina råd.
Apropå att missa, har du tittat på (TS) @Trolletrolla's inlägg #38, där ser du bilder på granarna, de ser ut att vara minst 40 cm i diameter, så säkert 20 meter höga, hur skulle du stötta upp sådana träd ?

nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog rätt sällan att ett eventuellt fastighetsköp avgörs av några träd på grannfastigheten.
Det känns så knasigt att bli passivt aggressiv mot några träd som troligen stått där i 50 år. Ofta kommer sedan ”rationella” saker som att de kommer säkert att falla när som helst osv osv. Skulle lägga tiden på annat.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
nikasp nikasp skrev:
Det känns så knasigt att bli passivt aggressiv mot några träd som troligen stått där i 50 år. Ofta kommer sedan ”rationella” saker som att de kommer säkert att falla när som helst osv osv. Skulle lägga tiden på annat.
Antagligen planterades TSs granar av någon som tänkte att de skulle växa upp till några 'söta' julgranar att hänga girlanger i...
I hörnet på vår radhustomt på ca 300 m², växte två tallar som var ca 12 meter höga när vi köpte huset, tallarna hade stått där sedan 60-talet, de togs ner 2 månader efter att vi fått tillträde, grannarna kom in och tackade efteråt.
Vissa träd passar inte på villatomter, och definitivt inte nära tomtgränsen, så är det bara.

Redigerat:
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Apropå att missa, har du tittat på (TS) @Trolletrolla's inlägg #38, där ser du bilder på granarna, de ser ut att vara minst 40 cm i diameter, så säkert 20 meter höga, hur skulle du stötta upp sådana träd ?
Det lär bero rätt mycket på hur det ser ut runt om. Finns det andra stora kraftiga träd man kan ta hjälp av t.ex. Finns inget annat att utnyttja skulle jag föredra 2 stålbalkar i lagom längd. Sen svetsa på något som gör att de får grepp i trädet och sen se till att de står stabilt i marken. Med lite fantasi kan man nog hitta på många sätt. Skulle du inte klara av att hitta på något sätt själv?

P Peter787 skrev:
Vissa träd passar inte på villatomter, och definitivt inte nära tomtgränsen, så är det bara.
Det är bara din högst egoistiska idé. Med det obetydliga värde det innebär. Så är det bara.

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Det är bara din högst egoistiska idé. Med det obetydliga värde det innebär. Så är det bara.
Du har i denna tråden fått reda på att man helt lagligt kan såga av inträngande rötter från grannfastigheter, så min 'egoistiska' idé har fullt stöd i lagstiftningen, så idén är snarast kollektivistisk 🤣

Redigerat:
P
L lbgu skrev:
Det lär bero rätt mycket på hur det ser ut runt om. Finns det andra stora kraftiga träd man kan ta hjälp av t.ex. Finns inget annat att utnyttja skulle jag föredra 2 stålbalkar i lagom längd. Sen svetsa på något som gör att de får grepp i trädet och sen se till att de står stabilt i marken. Med lite fantasi kan man nog hitta på många sätt. Skulle du inte klara av att hitta på något sätt själv?
Och när sen rotrötan gjort sitt, faller trädet och stålställningen ändå, kanske på grannhuset, och då har ställningsbyggaren problem på riktigt 🫣🤐

P Peter787 skrev:
Och när sen rotrötan gjort sitt, faller trädet och stålställningen ändå, kanske på grannhuset, och då har ställningsbyggaren problem på riktigt 🫣🤐
Eller så kommer det en storm och fäller trädet på kaparens nybygge och då har kaparen problem på riktigt. Just av den anledningen är det ett rätt dåligt råd att säga till någon att kapa rötterna längs tomtgränsen. Även om det är lagligt så kan det sluta illa. En annan effekt av rådet är att man antagligen förstört allt vad grannsämja är även om grannen är så foglig att han tar ned trädet efter kapningen.

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Eller så kommer det en storm och fäller trädet på kaparens nybygge och då har kaparen problem på riktigt. Just av den anledningen är det ett rätt dåligt råd att säga till någon att kapa rötterna längs tomtgränsen. Även om det är lagligt så kan det sluta illa. En annan effekt av rådet är att man antagligen förstört allt vad grannsämja är även om grannen är så foglig att han tar ned trädet efter kapningen.
Och du fortsätter med ditt svammel, väx upp !

• Gilla
StefanMJ
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med tanke på att trådskaparen inte har några andra träd som läar för vinden medan grannen har flera träd som skyddar granarna från vinden så är sannolikheten betydligt större att de faller mot grannens tomt. (Utöver det faktum att de fysikaliska krafterna gör att träden sannolikt faller mot grannen om ts kapar rötterna).

• Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Och du fortsätter med ditt svammel, väx upp !
Varför är du så oklok?

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.