40 397 läst ·
416 svar
40k läst
416 svar
Granar höga som höghus vid tomtgränsen
Mycket goda belägg. dels ren fysik, hållfasthetslära. Och så har jag stor erfarenhet av att kapa rötter på träd och buskar. Det är bara att sätta igång och kapa på ena sidan, och sedan prova åt vilket håll det är lättast att bända stammen. Och du?G gaidin skrev:
Fullständigt fel. Vad är det för Newtonsvammel?. Återigen - har Du någon som helst erfarenhet av rotkapningar?Intet skrev:
Det där var bar skrivbordssvammel. Återigen - vad har DU för erfarenhet av rotkapningar? Själv har jag GEDIGEN erfarenhet.L lbgu skrev:
Gäller både grenar och rötter, Jordabalken:P Peter787 skrev:Det har tidigare i tråden klargjorts att TS är i sin fulla rätt att kapa rötter som påverkar användningen av dennes fastighet, möjligtvis bör grannen ombedas utföra kapningen, men det verkar inte vara helt klarlagt om detta gäller rotsystem.
Eftersom vi får anta att trädets rötter kapats efter det att grannen informerats, torde ansvaret ligga på trädägaren.
Ett skadestånd har inget åldersavdrag, så du har fel även här:
Enligt 5 kap. 7 § skadeståndslagen omfattar skadestånd med anledning av sakskada ersättning för 1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, 2. annan kostnad till följd av skadan, 3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet.
Så det bästa för både TS och trädägaren är nog att trädet avlägsnas.
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Get over it är mitt råd och sluta fåna dig som nån pärskans amerikan. Du skulle nog ha funderat över de där innan du köpte. Är det första boendet som inte är lägenhet?T Trolletrolla skrev:Detta blev en lång tråd, men stundtals tråkig ton.
Jag har rätt att ta bort rötter på min tomt, så är det bara.
Dock gäller det att ge familj Gran information (skriftlig) om planerna så att de har möjlighet att ta ned granarna innan rötter tas bort.
Självklart vill jag inte ska något liv eller egendom och hoppas att det inte sker.
Om familjen inte agerar efter information och rötterna tas bort och träden faller åt något håll så är jag oskyldig till ansvaret eftersom jag informerat.
Familjens Grans försäkring får täcka ev. skador, dock kan det bli en dispyt mellan familjen Gran och försäkringsbolaget.
Jag ingen erfarenhet av rotkapningar. Detta då jag inte finner något nöja att döda grannars träd. Eller finns det någon annan orsak till ditt idoga rotkapande? Dock har jag fällt mängder med träd med motorsåg så jag anser mig ha rätt bra koll på träd.S StefanMJ skrev:
Sen känns det rätt hopplöst att försöka förklara rena självklarheter för någon som uppenbarligen inte vill förstå. Jag har redan förgäves försökt ett antal gånger, så hänvisar till tidigare inlägg i tråden.
Tack. Du skrev exakt det jag tänkte skriva själv. Vill man inte förstå, så vill man inte.L lbgu skrev:Jag ingen erfarenhet av rotkapningar. Detta då jag inte finner något nöja att döda grannars träd. Eller finns det någon annan orsak till ditt idoga rotkapande? Dock har jag fällt mängder med träd med motorsåg så jag anser mig ha rätt bra koll på träd.
Sen känns det rätt hopplöst att försöka förklara rena självklarheter för någon som uppenbarligen inte vill förstå. Jag har redan förgäves försökt ett antal gånger, så hänvisar till tidigare inlägg i tråden.
Jag är delägare i några hundra hektar skog i Norrbotten, vi hade en enteprenör som grävde dräneringsdiken med maskin lite här och där för 5 år sedan.L lbgu skrev:Fast det krävs mindre kraft än det hade krävts ifall rötterna varit kvar då dessa rötter ändå hade gjort ett visst motstånd. Så granen blir svagare i båda riktningarna. Sen att den blir mer försvagad åt ett håll är en annan sak. Så en kraftig vind mot trädkaparens tomt kan få trädet att välta, men det hade kanske stått kvar utan kapning.
Men som jag skrivit massor med gånger så kan trädägaren stötta upp trädet i sin riktning.och då kan kaparen börja fundera på ifall det var en så smart ide.
Vid arbetet användes en hjulgrävare med en skopa som var v-formad (profilskopa) så att man enkelt fick ett dike utan extra arbete, det var alltså nya diken och skopan rev av rötter från träd på båda sidor av diket.
När jag var uppe där förra året sågs tydligt att björkar och granar vindfällts bort från diket, så att TS skulle riskera att få granarna vindfällda mot sin tomt anser jag som mycket osannolikt.
Vilken riktning är det till grannen? Har du förhärskande vind från grannens håll?T Trolletrolla skrev:
Vanligtvis är det sydvästlig vind vid storm, om grannen är i sydväst så kanske risken att träden faller åt ditt håll större.
Jag har en sluttande tomt (jag bor ovan familjen Gran) och vindarna kommer mycket sällan från familjen Gran, utan vindarna kommer snett ovanifrån = bort från min tomt.G gaidin skrev:
Missade du att det stod granar där när du köpte? Kanske du borde ha tänkt att det stör dig så innan? Getingar bygger ju lite varsomhelst, nästa sommar kanske de har flyttat in in din egen takfot.T Trolletrolla skrev:Har börjat att förlika mig med att det står två jättegranar vid tomtgränsen som skymmer den vackra utsikten samt att de gör så att en stor del av min trädgård är död pga dem.
Men i år har ett ny upptäckts gjorts - granarna är fulla av getingar och då menar jag fulla av getingar de surrar högljutt i granarna.
Några av dess getingar besöker oss gärna när vi slår oss ned vid trädgårdsbordet för att äta och flyger in i stugan titt som tätt.
Grannarna vill inte ta ned dem, har frågat.
Är det bara för mig att gilla läget, fast jag inte gillar det?