image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmakatten
Alla inlägg ser jättegoda ut. Tyvärr finns det ingen plats för dessa godsaker i min diet

Hemmakatten skrev:
Alla inlägg ser jättegoda ut. Tyvärr finns det ingen plats för dessa godsaker i min diet
Tyvärr knappt i min heller, men ibland blir det nått "bakrace" - och då testas roliga/goda saker!
(Blir ofta när man har gäster.. )

Förhoppningsvis kan recepten inspirera andra iaf :thumbup:

2016-02-22 21.51.27.png
Skapa konto

image.jpeg
Skapa konto

Hemmakatten
Jag behöver råd av er som är så duktiga och bra på att baka.

Jag behöver recept på nån god kaka eller tårta och recept på en god efterrätt.

Enkelt tänker ni, men icke. Både efterrätten och kakan/tårtan måste nämligen vara vegansk. Dvs inga ägg, mjölk eller smör eller andra mjölkbaserade produkter

Hemmakatten skrev:
Jag behöver råd av er som är så duktiga och bra på att baka.

Jag behöver recept på nån god kaka eller tårta och recept på en god efterrätt.

Enkelt tänker ni, men icke. Både efterrätten och kakan/tårtan måste nämligen vara vegansk. Dvs inga ägg, mjölk eller smör eller andra mjölkbaserade produkter
Rabarbern är ju på väg upp, så vad sägs om rabarberpaj bakad på mjölkfritt margarin? Vegansk vaniljglass att ha till går ju att köpa. Annars så kan man göra mousse på kokosmjölk, vegegel och choklad.

Redigerat:
Hemmakatten
Tack för fina recept! Tar gärna emot fler om ni har på lager. :)

Hemmakatten skrev:
Tack för fina recept! Tar gärna emot fler om ni har på lager. :)
Detta är en toppenlänk (massa recept, just denna flik för "bakverk" men finns mer o klicka runt sig i)
http://www.vegania.net/recept/kakor.html

:thumbup:

Hemmakatten: Du får posta en bild här på valt mästerverk sedan, när du/ni bakat :thumbup:

Oj, att göra något gott utan grädde, mjölk, smör eller ägg, det blir inte lätt.

Men choklad är ju en given ingrediens i alla fall ;)

Alltså, nu får ni ursäkta, men nu blir jag lätt upprörd. Jag följde länken till vegania, och det första jag ser är ingrediensen "vegetabiliskt fett". Inte för att jag vet vad var och en har för ursäkt för att käka veganskt. Men om man undviker produkter från djurriket för djurens skull, vilket jag upplever är det vanligaste argumentet, och ersätter det med "vegetabiliskt fett", vilket i de allra flesta produkter innebär palmolja, då är man, ursäkta franskan, ta mig f-n ute och cyklar ordentligt.

http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekolog...-soja-och-frndrade-marknader/1551360-palmolja

• Gilla
MissAnpassad
  • Laddar…
thomasx skrev:
Alltså, nu får ni ursäkta, men nu blir jag lätt upprörd. Jag följde länken till vegania, och det första jag ser är ingrediensen "vegetabiliskt fett". Inte för att jag vet vad var och en har för ursäkt för att käka veganskt. Men om man undviker produkter från djurriket för djurens skull, vilket jag upplever är det vanligaste argumentet, och ersätter det med "vegetabiliskt fett", vilket i de allra flesta produkter innebär palmolja, då är man, ursäkta franskan, ta mig f-n ute och cyklar ordentligt.

[länk]
Jag vet. Jag har försökt att förklara att en vegansk kost har ihjäl tusentals fler djur än en medveten blandkost för många militanta veganer utan att nå fram.

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Jag vet. Jag har försökt att förklara att en vegansk kost har ihjäl tusentals fler djur än en medveten blandkost för många militanta veganer utan att nå fram.
Det har väl inget med veganskt eller inte att göra? Utan just som du skriver med medvetenheten. Sedan tror jag faktiskt att veganer rent generellt är mer medvetna än oss köttätare.

Edit: Missade att det var "militanta veganer" du hade pratat med, och jag antar att de är fundamentalister. Så då förstår jag dig lite bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.