..men.. ??? .. svårdiskad? :p

Snigla skrev:
..men.. ??? .. svårdiskad? :p
Ja, det också :)

Hemmakatten
Jag har en enkel våg. Tunn och platt med fötter i varje hörn. Visar både gram och ounce och har en tara-funktion. Väger upp till 5 kilo. Väldigt enkel att göra ren. Jag använder vågen väldigt mycket, väger alltid alla ingredienser när jag bakar bröd och när jag köper storpack färs o kyckling mm som skall delas och frysas in. Väger också kaffebönor för malning när jag brygger kaffe. Summa summarum så använder jag vågen varje dag. Har haft i minst 5 år. Inköpt på typ Teknikmagasinet eller Jula. Kostade 99:-. Ett synnerligen bra köp.

Edit: Rubicson heter vågen. Den stänger av sig själv efter ett tag, efter hur lång tid har jag inte tänkt på, men definitivt mer än två minuter.

Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Jag har en enkel våg. Tunn och platt med fötter i varje hörn. Visar både gram och ounce och har en tara-funktion. Väger upp till 5 kilo. Väldigt enkel att göra ren. Jag använder vågen väldigt mycket, väger alltid alla ingredienser när jag bakar bröd och när jag köper storpack färs o kyckling mm som skall delas och frysas in. Väger också kaffebönor för malning när jag brygger kaffe. Summa summarum så använder jag vågen varje dag. Har haft i minst 5 år. Inköpt på typ Teknikmagasinet eller Jula. Kostade 99:-. Ett synnerligen bra köp.

Edit: Rubicson heter vågen. Den stänger av sig själv efter ett tag, efter hur lång tid har jag inte tänkt på, men definitivt mer än två minuter.
Ok, tack för tipset, då kollar vi lågprissegmentet istället för proffssegmentet :)

Jag och Gustaf har precis bakat chokladkolasnittar och kolasnittar som han och klassen ska sälja på Lommafesten morgon för att tjäna ihop till en skolresa. De är mumsiga kan ni tro och värda varenda korvöre (20 kr för 10 st). 😉

Recept: Exkludera kakao så får du kolasnittar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
image.jpeg
Skapa konto

Hemmakatten
Marlen Eskilsson skrev:
Jag och Gustaf har precis bakat chokladkolasnittar och kolasnittar som han och klassen ska sälja på Lommafesten morgon för att tjäna ihop till en skolresa. De är mumsiga kan ni tro och värda varenda korvöre (20 kr för 10 st). 😉

Recept: Exkludera kakao så får du kolasnittar.

[bild]

[bild]

[bild]
Jättesnygga brickor!

Okidoki, här kommer ett glassrecept så här i sommartider. Det är en Dulce-de-leche-glass som inte går av för hackor, kan jag lova, trots att den är ovanligt enkel att slänga ihop.

1 burk dulche-de-leche (kondenserad mjölk som kokats), man kan även ta en burk "vanlig" kondenserad mjölk och koka den till en dulche-de-leche själv. Då kokar man hela konservburken i 3-4 timmar. Glöm inte att fylla på vatten under kokningen så att burken hela tiden är under vatten. Lägg en sten eller nåt på, så att den inte flyter upp, och en träbit eller nåt i botten, så burken inte har direktkontakt med kastrullen.

2 gelatinblad
50 g socker
375 g mjölk
250 g vispgrädde

Blötlägg gelatinbladen
Smält sockret guldbrunt i en kastrull och häll försiktigt på mjölk och grädde, koka upp så att allt socker löses upp. Lägg i gelatinbladen. Lägg i dulche-de-lechen och mixa ordentligt med stavmixer. Sila. Kyl ner i vattenbad och kör i glassmaskin.

Denna glass kan man, om man vill, toppa med choklad, häll då den varma glassmassan över krossad choklad och rör tills chokladen smält innan man silar.

Det finns också kondenserad chokladmjölk som man kan använda om man vill.

En mycket enkel glass att göra, som blir supergod!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vill man göra en ännu mer "Quick n dirty" variant så vispar man 5dl grädde ganska lätt och blandar ner en burk kondenserad mjölk, smaksätt på valfritt vis (via har bla testat polka och även pepparkaka) och skickar in frysen ett par timmar.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
jonko skrev:
Vill man göra en ännu mer "Quick n dirty" variant så vispar man 5dl grädde ganska lätt och blandar ner en burk kondenserad mjölk, smaksätt på valfritt vis (via har bla testat polka och även pepparkaka) och skickar in frysen ett par timmar.
Jo, det finns många olika sätt att göra "glass" på med frusen grädde eller äggvita, eller en kombination av de två. Men det landar för det mesta rätt långt ifrån glass, IMO.

Jag har något recept som funkar ganska bra, utan glassmaskin, men det är definitivt inte en quick'n-dirty variant, utan följer till stor del grundreceptet för glass, tror jag skrivit ner det tidigare i tråden.

Vill man göra en glassliknande dessert utan att använda glassmaskin, eller springa och röra i frysen stup i ett ;) kan man söka lite på "Parfait"

Jordgubbsparafait rules, ett måste när vi plockat jordgubbar sommartid.. :thumbup:

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
Snigla skrev:
Jordgubbsparafait rules, ett måste när vi plockat jordgubbar sommartid.. :thumbup:
Då ska du testa jordgubbscheesecakeglass, men byt ut kex-krosset mot vit chokladkross ;)

Hemmakatten
Ok, nu är det dags för mig att sluta läsa den här tråden. 😥, Tvärt slut får det bli, min karaktär klarar inga tjuvtittningar. Min diet har spruckit flera ggr bara för att jag läst alla allt för frestande recept. 😣

Hemmakatten skrev:
Ok, nu är det dags för mig att sluta läsa den här tråden. 😥, Tvärt slut får det bli, min karaktär klarar inga tjuvtittningar. Min diet har spruckit flera ggr bara för att jag läst alla allt för frestande recept. 😣
:( välkommen åter när du känner dig sugen.. (både för "ögongodis" och/eller recept)

Citronmarängkakor på bakplåt med recept, ingredienser som smör och lemon curd, samt pistagenötter.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.