155 162 läst ·
1 615 svar
155k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Sparade ett lite udda recept på creamed corn och tänkte dela med mig (nån kanske hinner prova innan mig hehe och kan tala om.. om det var gott!)... passar nog utmärkt nu i grilltider 
Vet inte varifrån receptet kommer, men credits till den och fotografen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte varifrån receptet kommer, men credits till den och fotografen!
Har äntligen gjort slag i saken efter nästan två års funderande och skaffat en Ninja creami. Så idag blev det glassbåtar med cappuccino-glass med krossad choklad, blev svingoda👌😋
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tömde frysen på hjortron och kokade sylt med de få som plockades igår. Totalt c 2 kg , blev 5 burkar sylt.
Inget fel på smaken trots c 5-6 år (?) i frysen. Kokar alltid hjortron med vanligt strössocker, behövs inte syltsocker till hjortron.
Nu måste jag köpa grädde eller vaniljglass så blir det våfflor till 😛
Inget fel på smaken trots c 5-6 år (?) i frysen. Kokar alltid hjortron med vanligt strössocker, behövs inte syltsocker till hjortron.
Nu måste jag köpa grädde eller vaniljglass så blir det våfflor till 😛
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Päronsmulpaj med kola 🤩
Serverades med en klick glass i sommarsolen ute..
("pajen" => en burk dulche de leche i botten.. två-tre lager urkärnade augustipäron.. och "smultäcke" med smör/vetemjöl/socker/havregryn.. gräddades i ugn tills dess att allt fått färg och päronen mjuknat)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Serverades med en klick glass i sommarsolen ute..
("pajen" => en burk dulche de leche i botten.. två-tre lager urkärnade augustipäron.. och "smultäcke" med smör/vetemjöl/socker/havregryn.. gräddades i ugn tills dess att allt fått färg och päronen mjuknat)
Igår gjorde vi något jättegott på aubergine.. (lite som friterad aubergine med smak.. då vi hade mycket annat på bordet så gjorde vi mindre bitar av auberginen)
STEKT AUBERGINE MED PERSILJA, VITLÖK OCH PARMESAN
Gör såhär:
- - -
( Länk till recept: https://alltommat.expressen.se/recept/aubergine-med-persilja-parmesan-och-vitlok/ )
STEKT AUBERGINE MED PERSILJA, VITLÖK OCH PARMESAN
Logga in
Skapa konto
- 2 auberginer
- 2 tsk salt
- 50 g parmesan
- 1 kruka persilja (vi tog nog eg lite mindre mängd)
- 3 vitlöks klyftor (vi tog 2)
- 2 dl ströbröd
- 1 krm svartpeppar
- 2 ägg
- 1,5 dl olivolja
Gör såhär:
- Skär auberginerna på längden i ½ cm tjocka skivor. Salta dem på båda sidor. Lägg på hushållspapper och låt dem vattna ur ca 10 min.
- Riv parmesanen och hacka persiljan. Blanda ost, persilja och pressad vitlök. Tillsätt ströbrödet och krydda med peppar.
- Torka av aubergineskivorna med hushållspapper och doppa i uppvispade ägg. Vänd dem sedan i ströbrödsblandningen.
- Stek aubergineskivorna i rikligt med olja i en stekpanna ca 5 min på varje sida. Servera genast.
- - -
( Länk till recept: https://alltommat.expressen.se/recept/aubergine-med-persilja-parmesan-och-vitlok/ )
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden