153 837 läst ·
1 597 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Administrator
· Skåne
· 8 639 inlägg
Ska jag synda så gör jag det med chokladpudding. Den här gammaldags ska det vara, mycket enkel att göra:
8 dl mjölk
1 dl maizena
1 dl råsocker
2 äggulor
0,5 dl kakao
1 msk vaniljsocker
Blanda alla ingredienser i en gryta. Vispa ihop och fortsätt vispa eller röra under hela uppvärmningen. Den är klar när den börjar tjockna. OBS att den inte får koka.
Häll upp i skålar eller glas och ställ kallt, minst 1 h.
Servera med bär och vispgrädde!
8 dl mjölk
1 dl maizena
1 dl råsocker
2 äggulor
0,5 dl kakao
1 msk vaniljsocker
Blanda alla ingredienser i en gryta. Vispa ihop och fortsätt vispa eller röra under hela uppvärmningen. Den är klar när den börjar tjockna. OBS att den inte får koka.
Häll upp i skålar eller glas och ställ kallt, minst 1 h.
Servera med bär och vispgrädde!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 8 639 inlägg
Men det braiga är att det är riktigt rejäla portioner - det märks inte om man råkar tjuväta medan man väntar 
Har man bråttom kan man testa detta recept som är snabbt ihopslängt men ändå ger en suveränt god och lite spektakulär efterrätt
150 g mörk choklad, lämpligen runt 65%
150 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
4 ägg
2 äggulor
4 msk vetemjöl
Smält chokladen. Vispa smör och socker. Tillsätt äggen ett i taget och sist äggulan. Rör i chokladen och mjölet. Häll i smorda portionsformar. Grädda i nedre delen av ugnen på 200° ca 8 min, kanten ska var fast och mitten ska vara "gungig". Servera med glass eller grädde och gärna någon frukt. Jag brukar koka ihop jordgubbar, socker och lite cointreau till en god sås.
150 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
4 ägg
2 äggulor
4 msk vetemjöl
Smält chokladen. Vispa smör och socker. Tillsätt äggen ett i taget och sist äggulan. Rör i chokladen och mjölet. Häll i smorda portionsformar. Grädda i nedre delen av ugnen på 200° ca 8 min, kanten ska var fast och mitten ska vara "gungig". Servera med glass eller grädde och gärna någon frukt. Jag brukar koka ihop jordgubbar, socker och lite cointreau till en god sås.
Och för den som har lite tålamod, eller fick hälften över, så låter man den stå i kylen till nästa (eller nästnästa) dag, och sedan äter man "smeten" som då blivit till en riktigt riktigt smarrig och fyllig mousse/pudding, med lite kall mjölk. Gudagott.thomasx skrev:Har man bråttom kan man testa detta recept som är snabbt ihopslängt men ändå ger en suveränt god och lite spektakulär efterrätt
150 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
4 ägg
2 äggulor
4 msk vetemjöl
Administrator
· Skåne
· 8 639 inlägg
Låter intressant! Vad heter den?
Menar du mina recept? De har inte fått några namn
men det kallas chokladfondant. Ytterdelen bakas medan innerdelen inte hinner bakas på den korta tiden i ugnen utan förblir flytande, så när man sätter skeden i bakelsen så rinner innanmätet ut och blir lite som en varm chokladsås till den bakade delen.
Administrator
· Skåne
· 8 639 inlägg
Då säger vi chokladfondant. Ska testas 
Bra idé, får nog bli lite chokladfondant till kvällen 
Här kommer ett recept som min son Douglas delade med sig av vid middagen nyss.
Banansylt
Först tar men en banan, sedan häller man i sylt, åsså rör man tills det blir gult!

Här kommer ett recept som min son Douglas delade med sig av vid middagen nyss.
Banansylt
Först tar men en banan, sedan häller man i sylt, åsså rör man tills det blir gult!