Joco_ skrev:
Det har väl inget med veganskt eller inte att göra? Utan just som du skriver med medvetenheten. Sedan tror jag faktiskt att veganer rent generellt är mer medvetna än oss köttätare.

Edit: Missade att det var "militanta veganer" du hade pratat med, och jag antar att de är fundamentalister. Så då förstår jag dig lite bättre.
Det har det faktiskt, då en vegansk kost kräver odling i monokulturer (som åkrar). De är "öknar" som dödar. Men nu handlar ju tråden om godsaker, så vad sägs om ett recept på honungskarameller, givetvis på ekologisk svensk honung så man även stödjer artrikedomen i vårt land.
"I tidningen Bigården från 1919 kan vi läsa följande recept:

En kopp slungad honung av bästa smak,
en kopp grovkornigt socker,
tre matskedar söt grädde

Kokas tills det hårdnar, när en droppe därav drypes i kallt vatten, men inte tills den blir spröd utan så, att den formar sig till en mjuk kula, när den tages mellan fingrarna.

Häll nu upp det i en med fett smord bunke, men rör i en tesked vaniljextrakt strax innan det tas av elden.

Låt det stå ½ eller ¾ tum djupt i bunken, och när det svalnat något, skär det i fyrkantiga bitar och inlinda varje bit i parafinerat papper, sådant som handlande slå in smör i.

Vill man ha chokladkarameller röres en matsked smält choklad i blandningen och omröres väl, nästförrän den tages av elden. Till chokladkarameller är det inte så nödvändigt, att honungen är av bästa kvalitet.
"
http://kupan.se/?page_id=360

Joco_ skrev:
Det har väl inget med veganskt eller inte att göra? Utan just som du skriver med medvetenheten. Sedan tror jag faktiskt att veganer rent generellt är mer medvetna än oss köttätare.

Edit: Missade att det var "militanta veganer" du hade pratat med, och jag antar att de är fundamentalister. Så då förstår jag dig lite bättre.
Att påstå att veganer skulle vara mer medvetna är väl minst lika illa som att påstå att det har "med veganskt att göra".

Det är ju tyvärr så, har jag märkt, att det när det kommer till vegansk kost så ersätts gärna det animaliska fettet med vegetabiliskt, och då inte sällan med just palmolja. Så det har definitivt med den veganska kosten att göra. Att sedan palmoljan i sin tur medför lidande för många djur, av många olika orsaker, har ju därmed också med det veganska att göra, i den meningen att många rättfärdigar den veganska kosten just med "djurens lidande".

2016-04-22 18.38.19-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Rabarbermarmelad/sylt med kanel.

Du behöver

2 liter finskuren rabarber (ca 1 kg)
2 dl vatten
8 dl socker (640g)
2 tsk mald kanel
2 kanelstänger
2 tsk citronsyra

Gör så här:

Skölj och skär rabarbern i bitar. Koka en sockerlag på vatten och socker och lägg i kanel och kanelstänger. Låt sjuda några minuter. Ta upp stängerna och lägg åt sidan.

Lägg ner rabarbern och citronsyran och låt sjuda cirka 20 minuter. Skumma väl.

Slå upp sylten i varma, rengjorda burkar. Skär eller bryt kanelstången i mindre bitar och fördela mellan burkarna.

Gott att servera till vaniljglass, kex och vispgrädde.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Och det absolut godaste sättet att äta rabarber, till grillat. *dreggel*

"Rabarberchutney
500 gram rabarber
3.5 dl strösocker
1 tsk kanel
1 tsk curry
1 tsk sambal oelek
3 msk äppelcidervinäger

1. Skala av det yttersta på rabarbern och skär den i små bitar.
2. Lägg rabarbern och övriga ingredienser i en kastrull och koka i 15 minuter.
3. Klart!"

http://www.tasteline.com/recept/rabarberchutney/

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten
Tack igen!

Måste dock säga att det finns palmolja som innebär skövlade regnskogar och sär både eko- och fairtrademörkta.

Sojabönor är en annan produkt som det kan vara stora problem med ekologiskt. Dessutom skall båda produkterna färdas halva jorden runt innan de kommer till Sverige. Men soja odlas i Italien också.

En tredje problemstisk produkt är ris av samma orsaker som ovan.

Själva äter vi vegetariskt uppåt 5 dagar i veckan och jag är en väldigt medveten konsument och vi handlar så mycket det går ekologiskt (helst från Europa)och finns det inte ekologiskt så avstår jag eller köper svenskt eftersom Sverige har de hårdaste lagarna mot gifter inom jordbruk och användning av antibiotika och hormonstörande medel i djurproduktion.

Men nu får vi besök av min bror med familj från LA och ena dottern är vegan. Säkerligen en medveten sådan eftersom hon börjar på universitet i höst och ska läsa till näringskemist (så heter det om man översätter rakt av från engelskan).

Det är inte ofta de är här så jag vill gärna laga god mat till dottern. Själva maten går nog bra men just kakor och tårtor känns knepigt. Jag tänkte nog att vi alla kan äta vegansk mat några dagar men inte alla dagar. Så har ni några favoritveganrecept så tar jag gärna emot sådana också

Hemmakatten skrev:
Jag tänkte nog att vi alla kan äta vegansk mat några dagar men inte alla dagar. Så har ni några favoritveganrecept så tar jag gärna emot sådana också
När jag jobbade i Afrika, så åt jag det här till frukost varje dag. Jag orkar inte hålla på och rensa bort höljena från bönorna som hon gör, utan mixar med dom också.
Man kan ha dom som middag och även äta dom som snacks om man saltar dom efter fritering.
[video=youtube;tB9RhLiFfI4]https://www.youtube.com/watch?v=tB9RhLiFfI4[/video]

Jag tar tillfället i akt och lånar denna eminenta tråd ett ögonblick för att be om tips på en bra digital köksvåg. Den andra i ordningen har gjort sitt.

Vilka har ni, som ni är nöjda med?

Mina önskemål är väl egentligen följande

Ska klara minst 5 kg
Åtminstone 1 gram indelning
Batteridrift
Lätt att hålla ren
Inte stänga av sig mitt under arbetet
Stå stadigt och inte vippa när man trycker på knapparna/tare

thomasx skrev:
Jag tar tillfället i akt och lånar denna eminenta tråd ett ögonblick för att be om tips på en bra digital köksvåg. Den andra i ordningen har gjort sitt.

Vilka har ni, som ni är nöjda med?

Mina önskemål är väl egentligen följande

Ska klara minst 5 kg
Åtminstone 1 gram indelning
Batteridrift
Lätt att hålla ren
Inte stänga av sig mitt under arbetet
Stå stadigt och inte vippa när man trycker på knapparna/tare
Har funderat länge på samma sak själv.. men inte hittat nån som känns helt perfekt. Så jag köpte nått billigt trams tillfälligt..som funkar bra, men inte riktigt kvalar in på alla önskemål.

De flesta är idag lättstädade iaf (så vitt jag kunnat bedöma).. Stadigheten är sisådär på många.. (Inte för maten, men för knapptryckningar)..

Det enda jag kan tipsa om är att taffsa på så många du kan..och känn skillnaden..
Inget bra tips eg.. Men som sagt..inte hittat nå bra själv än (även om de billiga duger bra med..)

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Oj vilken bisarr viktväktartråd jag råkade halka in på denna förmiddag. :)

Jaja, nu har jag gjort ett inlägg och prenumererar alltså.
Måste väl "tyvärr" ;) prova några recept framöver då. :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
haha.. :thumbup:

Snigla skrev:
Har funderat länge på samma sak själv.. men inte hittat nån som känns helt perfekt. Så jag köpte nått billigt trams tillfälligt..som funkar bra, men inte riktigt kvalar in på alla önskemål.

De flesta är idag lättstädade iaf (så vitt jag kunnat bedöma).. Stadigheten är sisådär på många.. (Inte för maten, men för knapptryckningar)..

Det enda jag kan tipsa om är att taffsa på så många du kan..och känn skillnaden..
Inget bra tips eg.. Men som sagt..inte hittat nå bra själv än (även om de billiga duger bra med..)
Ja, det är väl två saker som irriterar mig mest, den ena är att vågen tippar framlänges varje gång man trycker på en knapp, och den andra att vågen stänger av sig stup i kvarten. Hittade en Beurer som ser ut som den har fötter längs fram så den inte tippar, men den stänger av sig efter 120 sekunder (2 minuter), de kunde väl ha åtminstone 5 eller 10 minuter. Kanske får börja kolla lite och se om det finns någon restaurangköksvåg som matchar bättre :)

Angående tiden är det ju bra att den stänger av sig själv efter tex 5 eller 10 min.. om man skulle glömma trycka av den! Men annars tycker jag man sköter det själv med knappen ju.. därför är det så irriterande att den gör det för snabbt..

Tex när man storshoppat kött och ska paketera för frysen, om inte siffrorna rör sig då och då medan man håller på .. så stänger den av sig och man får börja om grr...

Man får la köpa en icke digital variant.. gammal hederlig med vikter ;)

Jo, jag har en gammal hederlig med vikter också. Men... ;)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.