En hamburgare funkar alltid..

Laddad hamburgare med sallad och flera såser på ett mönstrat fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna gång var det många grejer på.. :)
Beror lite på humör,. och om man har nått annat tillbehör/sides till..

• Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Trondheim

• Asiatiskt inspirerat tempel i Trondheim med röda tak och vita staket, kontrasterar mot en industrimiljö med skorsten.
    Skapa konto
Sambon gjorde hemgjorda moon cakes, de stora innehåller en saltad ägggula.

p3bv2lZl.jpg

• Wow
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Illustrerad person som äter kanelbulle med texten "Kanelbullens dag!
Skapa konto

Gjorde årets första "riktiga" (mer klassisk än riktig) äppelpaj igår.. dvs en med pajdeg i botten hehe (har gjort smulpaj innan).

Blev lite lite fyllning dock (jag gillar mycket frukt i fyllningen).. för att jag för en gångs skull tänkte prova att få den att se mer "klassiskt snygg" ut.. :) I vanliga fall gör jag mer äppeltärningar för fyllning av pajerna.. då det ryms mer äpple!

Men den blev riktigt god ändå!

Hemlagad äppelpaj med pajdeg i botten och äppelskivor ovanpå, lätt pudrad med kanel.
Skapa konto

Hembakad äppelpaj med snittade äppelskivor och kanel strödd ovanpå i en pajform.
Skapa konto

Nybakad äppelpaj med snittade äppelskivor och kanel i en pajform, sedd i närbild.
Skapa konto

Receptet har jag inte skrivit ner än.. men är ni intresserade hojta till!

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Då jag inte är en så stor gottegris och tycker baka är rätt trist (förlåt, gillar inte alls att kladda) men faller för min makes önskemål om "kakor" ibland, så blev det detta idag - en LCHF-brownie vars ingredienser prismässigt var en upplevelse. Mandelsmör, aldrig köpt tidigare, burken kostade 52 kr och nästan hela gick åt. Plus vanligt smör och sötningsmedel med stevia. Nick's glass är inte heller billig...
Men vad gör det, mannen sa "wow" om smaken och nu har han 15 bitar till att njuta av :rofl:
En LCHF-brownie med glass på en tallrik, bredvid en gaffel.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Då jag inte är en så stor gottegris och tycker baka är rätt trist (förlåt, gillar inte alls att kladda) men faller för min makes önskemål om "kakor" ibland, så blev det detta idag - en LCHF-brownie vars ingredienser prismässigt var en upplevelse. Mandelsmör, aldrig köpt tidigare, burken kostade 52 kr och nästan hela gick åt. Plus vanligt smör och sötningsmedel med stevia. Nick's glass är inte heller billig...
Men vad gör det, mannen sa "wow" om smaken och nu har han 15 bitar till att njuta av :rofl:
[bild]
Finns en del i LCHF-väg att exprimentera med nuförtiden.. (har kommit mycket roliga produkter på marknaden, som innan var svåra att få tag på).

Men det är ganska dyrt.. :oops: .. de vanliga sakerna har också blivit dyrt (alltså smör ägg mjöl) ska man ha speciella mjölsorter drar det gärna iväg helt..

Men gott! :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Finns en del i LCHF-väg att exprimentera med nuförtiden.. (har kommit mycket roliga produkter på marknaden, som innan var svåra att få tag på).

Men det är ganska dyrt.. :oops: .. de vanliga sakerna har också blivit dyrt (alltså smör ägg mjöl) ska man ha speciella mjölsorter drar det gärna iväg helt..

Men gott! :)
Har flera recept med t ex dadlar och mandelmjöl, kokosmjöl. En del med creme fraiche och många ägg, det brukar bli gott. Favoriten är nog en morotskaka, mmm måste nog leta rätt på det receptet till nästa tillfälle när "baksuget" anfallet. Har på lut att göra kanelbullar också med sockerersättning; jag vet att det kan bli riktigt bra då jag fråga ett bageri fr några år sen och jag lovade köpa alla bullarna (60 st!) mot att de testade. Dyrt blev det, men ljuvligt goda bullar. Tyvärr gick den bagaren i kånken under pandemin.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har flera recept med t ex dadlar och mandelmjöl, kokosmjöl. En del med creme fraiche och många ägg, det brukar bli gott. Favoriten är nog en morotskaka, mmm måste nog leta rätt på det receptet till nästa tillfälle när "baksuget" anfallet. Har på lut att göra kanelbullar också med sockerersättning; jag vet att det kan bli riktigt bra då jag fråga ett bageri fr några år sen och jag lovade köpa alla bullarna (60 st!) mot att de testade. Dyrt blev det, men ljuvligt goda bullar. Tyvärr gick den bagaren i kånken under pandemin.
Trist att företaget gick omkull.. :confused:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Wagyuryggbiff med kryddsmör, bakad potatis och en fräsch sallad på en mörk tallrik.
Skapa konto

Två stekta biffar med lägre marmoreringsgrad i en vit skål.
Skapa konto

Lite lägre marmoreringsgrad.. men mycket lyxigt o gott iaf :cool:

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nu blev jag sugen på semla haha.. (jag vet att det inte är säsong än!)

Detta är ett recept på SEMELKLADDKAKA .. och jag funderar på att prova göra den med saffran (saffransemlor är något jag gjort kring advent sedan jag var ung..)

En bit semmelkladdkaka med grädde och mandelspån på rosa tallrik.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
galento
Mmmmmm vad man väntar på semlor :ok:

• Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Griljerad och färdig att provsmakas..

Ett stekt skinkstycke med knaprig yta på ett skärbräde.
Skapa konto

.. och för att lugna oroliga själar kan jag tala om att det är en "helgskinka" och inte en "julskinka" ;):cool::p

• Gilla
GladanS och 5 till
  • Laddar…
Satsat hela veckan på att göra plankstek.. köpte tom ”lite-för-dyra-sparrisar” för att få till rätta känslan.. (ska ju finnas sådana, inlindade i bacon) :cool: dessvärre glömde jag att köpa en stor tomat :oops:.. och de små var inte direkt lönt att tälja i… en smärre miss! :rolleyes:

Men blev jättegott.. :ok: (lilla hålet är till bean som vi föredrar lite sval.. så den lades på efter ”ugnsbesöket”)

Ett traditionellt planked steak (plankstek) med biff, mosade potatis, bacon och tomat på träplanka.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.