enkel äppelpaj dela äpplen i bitar lägg ca 4-5 cm tjockt i en form strö på lite socker om du har sura äpplen ta en packet färdig mix till pepparkakssockerkaka sickta på ca 1 cm med sil hyvla smör ock läg över ca 200-225 g i 20min eller till något mörk färg blir lite krispig då.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan bidra med godis jag också. Har tappat bort detta familjerecept så många gånger att jag nu har det uppskrivet på en tavla i köket även om jag bara gör det till jul. En tavla är lite svårare att förlägga. Ett tillägg är att smeten ska hällas ut på ett oljat bakplåtspapper och skäras i rutor innan den har stelnat helt, och stelnar gör den fort, det fick inte plats på tavlan.
PICT0009.JPG
Skapa konto

• Gilla
michfris och 2 till
  • Laddar…
Och appropå godis kan jag bidra med tipset att använda IR-termometer för att få rätt temperatur och därmed PERFEKT resultat på julknäcken.

(Nu hade det ju passat bra att jag skrev temperaturen här, men det kan jag inte göra för jag glömde jag skriva upp den förra året :D)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Snigla skrev:
[bild]
Det där var väl jäkla onödigt?! Ligger i soffan och är vrålhungrig och finns inget gott hemma!

mexitegel skrev:
Och appropå godis kan jag bidra med tipset att använda IR-termometer för att få rätt temperatur och därmed PERFEKT resultat på julknäcken.

(Nu hade det ju passat bra att jag skrev temperaturen här, men det kan jag inte göra för jag glömde jag skriva upp den förra året :D)
Har du gjort knäcken för i år? Så du vet vilken temp det ska vara?

hantverkare1 skrev:
Det där var väl jäkla onödigt?! Ligger i soffan och är vrålhungrig och finns inget gott hemma!
F'låt .. :rolleyes:

fgo skrev:
Har du gjort knäcken för i år? Så du vet vilken temp det ska vara?
Näe, men jag förbereder mig mentalt. Ska göra ett provkok först för att testa temperaturen (och komma ihåg att skriva ner den....). :)

Idag har familjen för övrigt tagit sig i kragen och äntligen införskaffat ett riktigt våffeljärn. Vi äter ofta våfflor, men lyckas inte få dem frasiga. Efter otaliga recept har vi kommit fram till att våffeljärnet nog inte håller måttet. Så idag införskaffades ett styck Åviken 905 och jäklar vad frasiga våfflor det blev på första försöket. 579 pix på netonnet är rena kapet, att spara några hundra på ett billigare måste vara definitionen av dumsnålhet. Jag vet, för vi har gjort det i alla år :D

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
image.jpg
Skapa konto

Jag undrar när Snigla har öppet hus? :p

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Oj, vilken tråd! :)

Valrhona Manjari chokladgräddglass

Chokladglass2.jpg
Skapa konto

500 gram mjölk
500 gram grädde
50 gram ljus svensk honung eller stärkelsesirap/glykos
240 gram äggula (ca 12 stycken)
250 gram strösocker
1-2 vaniljstänger

Häll äggulor och socker i en skål och vispa luftigt

Skrapa ur vaniljen och lägg i en kastrull, både urskrap och stång. Handla gärna vaniljstängerna på kokbokhandeln.se så ni får bra grejer, där kan ni förresten handla godaste chokladen också :) Skräpet hos Konsum/Ica etc är inte mycket att hänga i gran är jag rädd.

Häll på mjölk, grädde och honung
Koka upp (rör inte under uppvärmningen så går det fortare)
När det kokat upp så häll blandningen över äggsockret och rör om noga med en visp. Häll tillbaka i kastrullen och värm upp till 85 grader. Rör om noga längs med botten i kastrullen under hela uppvärmningen. Den som är skicklig känner på konsistensen när temperaturen är 85 grader, eller så kan man göra ett så kallat rosprov (googla ;) ) men säkrast är att ha en termometer i hela tiden. Ha termometern nära botten, men inte emot botten. Ta av kastrullen från spisen och häll genast igenom en sil över i en annan bunke.

Om man vill kan man ha i 1-2 gelatinblad som legat i blöt i 10 minuter. Men jag tycker inte det brukar behövas.

Kyl nu ner glassen i ett vattenbad med kallt vatten. Täck över och låt stå i kylskåp helst ett dygn, men är det bråttom kör man i glassmaskin så snart det svalnat.
Dock, får glass-massan stå ett dygn i kylskåp så sväller proteinerna och man får en betydligt krämigare konsistens på glassen. Jag har till och med låtit stå 2-3 dygn och då blir det krämigt kan jag säga :)
Man kan t.ex. göra satsen ovan och köra hälften ena dagen och andra hälften nästa dag :)
Tänk bara på. att om du har en glassmaskin med ett frysblock som man fryser in, så måste det ligga minst 24h i frysen mellan körningarna för att bli helt nedkylt (det har jag upptäckt av egen erfarenhet).
Nu kör jag med kompressorglassmaskin och då är det bara att köra den ena satsen efter den andra :)

Vill man göra chokladglass sänker man mängden socker till 200 gram och adderar 300 gram mörk choklad runt 65%, gärna en Valrhona Grand Crü, t.ex. Manjari som jag tycker är den godaste ;) Men det funkar med Lindt och Marabou 70% också ;)

När man gör chokladglass, då ska man ha brutit chokladen i bitar, eller hackat den och lagt den i en skål, man slår sedan över den varma glassmassan (85 grader) direkt över chokladen, genom silen, och rör om till all choklad smält. Sedan kyl enligt ovan.

Grundsatsen är en vaniljglassbas som man kan smaksätta lite hur man vill, med frukter, bär, kaffe, nötter, choklad, laktris, you name it, kanel, saffran och andra kryddor funkar, en kompis blandade i krossad dajm och fick dajmglass, jag har kört i marshmallows och lemon curd t.ex., rom och russin kan man testa om man vill ha romrussinglass. Det är bara att experimentera hel vilt.

Ett tips är följande.

Till halv sats glassmassa enl ovan.
Riv det yttersta skalet av två apelsiner på finaste delen av rivjärnet. Pressa sedan apelsinerna, häll saften i en liten kastrull och koka bort all vätska till det bara blir ca 1 msk apelsinsirap kvar.
Häll sirapen över det rivna skalet och pressa med sked så att de eteriska oljorna i skalet pressas ut, massera en liten stund helt enkelt :) Blanda sedan ner denna apelsinsirap i glass-massan när den fortfarande är varm. Förbered apelsinsirapen innan. Du kommer att få den godaste apelsinglass du kan tänka dig :)

Så här inför jul kan ni ta 1-2 påsar saffran 0,5-1 gram och blanda i grundsatsen så har du en riktigt fin saffransglass. Smaka av för rätt mängd/styrka men en påse till en halv sats är nog rätt lagom.

Redigerat:
  • Gilla
lindgrens och 3 till
  • Laddar…
Typiskt, nu kan jag ju inte avhålla mig från att gå och hämta en tallrik av den där chokladglassen. Bilden är från häromdagen nämligen, och det finns kvar :) Mumsmums

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.