G
Jag fyller jämna 40 i maj, funderade på att baka en tårta till jobbet, men har brist på idéer, vill ju att den ska vara "lite maffigare" än en vanlig jordgubbstårta eller päcklig princesstårta.

Några förslag?
Och t.ex. gör man en stor, "typ långpanna eller åt det hållet". Hur sjutton transporterar man sådan genom små snurrgrindar? :D

G GargamelSE skrev:
Jag fyller jämna 40 i maj, funderade på att baka en tårta till jobbet, men har brist på idéer, vill ju att den ska vara "lite maffigare" än en vanlig jordgubbstårta eller päcklig princesstårta.

Några förslag?
Och t.ex. gör man en stor, "typ långpanna eller åt det hållet". Hur sjutton transporterar man sådan genom små snurrgrindar? :D
Hur många personer ska bjudas? :)
5-10-15-50 ??

G
Snigla Snigla skrev:
Hur många personer ska bjudas? :)
5-10-15-50 ??
snitt 7 personer-ish

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
G
Snigla Snigla skrev:
Förslag:

”Marshmallowbrownies med chokladcrisp ”
[länk]

Schweizernötkaka
[länk]

”Farmors daimtårta ”
[länk]

Studenttårta i långpanna
[länk]

Tyvärr så gick alla bort av diverse anledningar. (som jag kanske skulle tagit upp i första inlägget)

1) själv inte så dunderförtjust i choklad på choklad på choklad, typ kladdkaka osv.
2) Själv ogillar jag nötter "i maten" (eller på vad-det-nu-är)
3) Mandelmassa går "fet-bort" för mig, samma med marsipan o.dyl

Så det finns väl bara en vanlig frukttårta eller liknande kvar att välja på

G GargamelSE skrev:
Tyvärr så gick alla bort av diverse anledningar. (som jag kanske skulle tagit upp i första inlägget)

1) själv inte så dunderförtjust i choklad på choklad på choklad, typ kladdkaka osv.

Ah ok, nötfritt då och inget choklad mer än typ lite för nån snygg garnering (y)
.. ska kika lite till :)

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:

Nytt försök till inspiration
:

Citronmarängtårta med passionsgrädde (observera att receptet är för 20 pers, om du tycker det är ”mycket ingredienser” - och mandelspånen .. är lätta o byta ut.. ska tillföra lite krisp bara.,)
https://www.ica.se/recept/citronmarangtarta-med-passionsgradde-715027/

Bananasplittårta (samma här, skippa mandlarna..men en fördel om du gillar dajm.. för det blir väldigt gott.. dock kan den bytas ut om du gillar nått annat bättre.. bara garnering)
http://victoriasprovkok.se/2018/06/bananasplittarta-i-langpanna.html

Jordgubbstårta i långpanna (Superenkel)
https://blogg.alltommat.se/fridasbakblogg/2018/06/15/jordgubbstarta-i-langpanna/

Prinsesstårta i långpanna.. (bara för att ;) ) https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/b5bvB3/prinsesstarta-i-langpanna

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Pinocchiotårta med vispgrädde och egenodlade hallon, dekorerad med skivade mandlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pinochiotårta (med egenodlade hallon som fyllning) är min favorit och det serverades förra veckan när jag fyllde år :D:love:

• Gilla
1
  • Laddar…
Denna låter lite spännande, kanske nått att överraska maken med i sommar när hallonen är klara! (han är barnsligt förtjust lakrits)

Rosa hallonpannacotta med lakritsfluff toppad med ett hallon och små sockerpärlor, omgiven av prästkragar.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Tyvärr så gick alla bort av diverse anledningar. (som jag kanske skulle tagit upp i första inlägget) ..
Denna kanske är nått :cool:

Tårta med många lager och vit frosting dekorerad med färska jordgubbar och myntablad.
Skapa konto

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
G
Snigla Snigla skrev:
Denna kanske är nått :cool:

[bild]
Den såg lite rolig ut.
Har nästan en månad på mig att planera.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Den såg lite rolig ut.
Har nästan en månad på mig att planera.
Många provbakningar.. o fikapauser med (förhoppningsvis) gottgott ... ;)

G
Snigla Snigla skrev:
Njae, blir bara en gång, mitt eget kök är för litet, så jag kommer låna morsans kök för att få ihop det hela.
Funderade på dubbel sats, och köra 2 olika syltar på varje rulle, och sedan stapla dem på varandra innan gräddet osv (kanske)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
G
Snigla Snigla skrev:
Om jag gör tårtan, så tänkte jag isåfall göra 2 våningar (2 långpannor)
förslag på "klister" mellan våningarna? räcker det med mosad banan?
Hade lite planer på kanske ta 2 olika sylter, en för varje våning. Jag antar att alla sylter funkar ihop smakmässigt.

Jordärtskockschips!
Hemgjorda jordärtskockschips i en vit skål, vissa delvis brunstekta.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.