154 181 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Förbereder första maj firandet med mjöd (Sima). Det är inte riktig mjöd men vi kallar det för mjöd ändå här i svenskfinland. Blandar socker, farinsocker, en öl och citronjuice och zest i en 10 liters hink med jäst, tappar på flaska och låter stå några dar till några veckor. Äts med struvor, ska vi göra imorgon.

Finska struvor ser lite annorlunda ut:

Finska struvor ser lite annorlunda ut:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Sima borde jag prova att göra, har du någon rekommendation på recept?
Jag har inte direkt något recept. Ska se om jag kan tillverka ett... Jag tar en 10 liters hink och kokar upp en 4 liters kastrull med vatten, sen skalar jag det yttersta lagret av några av citronerna och slänger i det varma vattnet.
Sen pressar jag citronerna (3-5 st) och jag lägger det + varmvattnet i hinken. Jag använder oftast två 500g paket med mörkt farinsocker, sen höftar jag i lite vanligt vitt socker, inte så mycket. Det är personligt jag brukar göra det mindre sött än de flesta.
Sen slänger jag även i en flaska öl och fyller upp hinken med kallvatten tills det är 5-7cm till kanten. Vattnet borde nu vara passligt ljummet för jästen. Jag smakar av sötman först innan jag lägger till jästen. Sen får det stå en dag i rumstemp (under lock) innan det tappas på flaskor. Då lägger man en tesked socker i botten av varje flaska och en halv näve russin också.
Sen får det stå 4-5 dagar i kylskåp.
Sen pressar jag citronerna (3-5 st) och jag lägger det + varmvattnet i hinken. Jag använder oftast två 500g paket med mörkt farinsocker, sen höftar jag i lite vanligt vitt socker, inte så mycket. Det är personligt jag brukar göra det mindre sött än de flesta.
Sen slänger jag även i en flaska öl och fyller upp hinken med kallvatten tills det är 5-7cm till kanten. Vattnet borde nu vara passligt ljummet för jästen. Jag smakar av sötman först innan jag lägger till jästen. Sen får det stå en dag i rumstemp (under lock) innan det tappas på flaskor. Då lägger man en tesked socker i botten av varje flaska och en halv näve russin också.
Sen får det stå 4-5 dagar i kylskåp.
Jo det är menat för hela familjen. Ska peka ut att i år blev min mjöd alldeles blek i färgen, brukar vara ganska mörk men det var slut på farinsocker i affären så jag fick ersätta med sirap och sen vanligt socker i år. Får se hur det blir.
Gjorde den nu på kvällen. 10cm remsor istället för 6.Snigla skrev:
2 satser.
En burk drottningssylt blandat med mosade jordgubbar som fyllning.
Grädde blandat 2:1 med vaniljsås samt en burk citronarom på tårthögen.
Toppade med en ring halverade färska, asdyra, jordgubbar längs ytterkanten och färska hallon på insidan av ringen.
Lite röd dekorationsgel på ytterkanten lite halvslarvigt..
Tyvärr blev den en knivskada under arbetet dessutom.
Tyvärr så vek sig den yttersta remsan på vägen till kontoret, typ som en skjortkrage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det gör ju inget om det inte blir perfekt i.. för det spacklar man över i slutändenG GargamelSE skrev:Gjorde den nu på kvällen. 10cm remsor istället för 6.
2 satser.
En burk drottningssylt blandat med mosade jordgubbar som fyllning.
Grädde blandat 2:1 med vaniljsås samt en burk citronarom på tårthögen.
Toppade med en ring halverade färska, asdyra, jordgubbar längs ytterkanten och färska hallon på insidan av ringen.
Lite röd dekorationsgel på ytterkanten lite halvslarvigt..
Tyvärr blev den en knivskada under arbetet dessutom.
Tyvärr så vek sig den yttersta remsan på vägen till kontoret, typ som en skjortkrage.
[bild] [bild][bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Smaken kommer nog bli lika bra oavsett.. om inte nu knivskadan orsakade stor blodvite på dig...,
Ser väldigt god ut iaf
Skar mig i lillfingret på brödkniven.. skulle borsta bort lite smulor och drog fingret längs kniven lite.Snigla skrev:
EvaMLin
Renoveringsnovis
· Gävleborg
· 156 inlägg
EvaMLin
Renoveringsnovis
- Gävleborg
- 156 inlägg
Ett smarrigt recept på apelsinbiskvier. Lite mindre storlek så man kan äta flera
Jag använde mörk choklad i stället för vit då jag tycker det är godare.
Gör smörkrämen genom att vispa upp äggula, florsocker och vaniljsocker med elvisp. Tillsätt mjukt smör, lite i taget, och vispa hela tiden. Vispa drygt 5 minuter, du kommer att få en tjock och fluffig kräm, smaksätt med apelsin.
Bred på smörkrämen på bottnarna, gör dem gärna lite toppiga. Lägg på fat och stoppa in i kylen i 1 timme. Smält chokladen till toppingen och låt den svalna något. Doppa försiktigt biskvierna i chokladen och lägg tillbaka på fatet. Låt stelna i kyl.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gör smörkrämen genom att vispa upp äggula, florsocker och vaniljsocker med elvisp. Tillsätt mjukt smör, lite i taget, och vispa hela tiden. Vispa drygt 5 minuter, du kommer att få en tjock och fluffig kräm, smaksätt med apelsin.
Bred på smörkrämen på bottnarna, gör dem gärna lite toppiga. Lägg på fat och stoppa in i kylen i 1 timme. Smält chokladen till toppingen och låt den svalna något. Doppa försiktigt biskvierna i chokladen och lägg tillbaka på fatet. Låt stelna i kyl.
Redigerat: