Förbereder första maj firandet med mjöd (Sima). Det är inte riktig mjöd men vi kallar det för mjöd ändå här i svenskfinland. Blandar socker, farinsocker, en öl och citronjuice och zest i en 10 liters hink med jäst, tappar på flaska och låter stå några dar till några veckor. Äts med struvor, ska vi göra imorgon.

LRcXHwQ.png

Finska struvor ser lite annorlunda ut:
1440x1080-recipe-hero

Sima borde jag prova att göra, har du någon rekommendation på recept?

Jag har inte direkt något recept. Ska se om jag kan tillverka ett... Jag tar en 10 liters hink och kokar upp en 4 liters kastrull med vatten, sen skalar jag det yttersta lagret av några av citronerna och slänger i det varma vattnet.

Sen pressar jag citronerna (3-5 st) och jag lägger det + varmvattnet i hinken. Jag använder oftast två 500g paket med mörkt farinsocker, sen höftar jag i lite vanligt vitt socker, inte så mycket. Det är personligt jag brukar göra det mindre sött än de flesta.

Sen slänger jag även i en flaska öl och fyller upp hinken med kallvatten tills det är 5-7cm till kanten. Vattnet borde nu vara passligt ljummet för jästen. Jag smakar av sötman först innan jag lägger till jästen. Sen får det stå en dag i rumstemp (under lock) innan det tappas på flaskor. Då lägger man en tesked socker i botten av varje flaska och en halv näve russin också.

Sen får det stå 4-5 dagar i kylskåp.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det låter gott. Socker och jäst - vad blir det för alkoholhalt?

Det är väl under en procent skulle jag tro, men om det får stå kanske det får några procent, som en lättöl kanske.

Ok, då funkar det som familjedricka :D(y)

Jo det är menat för hela familjen. Ska peka ut att i år blev min mjöd alldeles blek i färgen, brukar vara ganska mörk men det var slut på farinsocker i affären så jag fick ersätta med sirap och sen vanligt socker i år. Får se hur det blir.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Struvorna klara
LkjlTz7.jpg

Med mjödet, nu är det första maj
A4G0OcI.jpg

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Hade du inte bott så långt bort och det inte vore för den här eländiga Coronan hade jag gärna hälsat på :D

Kvällens långkokta Texas chili med tillbehör som picklad rödlök, inlagd gurka, nachos och bönröra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvällens middag.. långkok (typ 7 tim) (y) CHILI :love: med sides: Picklad rödlök, inlagd gurka, nachos, bönröra och en klick vitlökssås!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G
Snigla Snigla skrev:
Denna kanske är nått :cool:

[bild]
Gjorde den nu på kvällen. 10cm remsor istället för 6.
2 satser.
En burk drottningssylt blandat med mosade jordgubbar som fyllning.
Grädde blandat 2:1 med vaniljsås samt en burk citronarom på tårthögen.
Toppade med en ring halverade färska, asdyra, jordgubbar längs ytterkanten och färska hallon på insidan av ringen.
Lite röd dekorationsgel på ytterkanten lite halvslarvigt..

Tyvärr blev den en knivskada under arbetet dessutom.
Tyvärr så vek sig den yttersta remsan på vägen till kontoret, typ som en skjortkrage.

Tårta under tillverkning med jordgubbar och sylt på ett köksbord, bakredskap i bakgrunden.
Skapa konto
Person som serverar tårta med jordgubbar och hallon, brödsmulor och kniv på bordet.
Skapa konto
Hemlagad spiralformad tårta med jordgubbsfyllning, grädde och hallon, med röd dekorationsgel och synlig skada.
Skapa konto
Hemgjord tårta med jordgubbssylt och gräddefyllning, toppad med färska bär och röd gelé, ser skadad ut.
Skapa konto
Hemmagjord tårta med grädde och vaniljsås yta, toppad med färska jordgubbar och hallon, lite skadad på sidan.
Skapa konto
Hemgjord tårta med grädde och bär, röd dekorationsgel och synlig skada på kanten.
Skapa konto
Hemgjord tårta med grädde och jordgubbar, dekorerad med röd gel, på ett köksbord.
Skapa konto

• Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Gjorde den nu på kvällen. 10cm remsor istället för 6.
2 satser.
En burk drottningssylt blandat med mosade jordgubbar som fyllning.
Grädde blandat 2:1 med vaniljsås samt en burk citronarom på tårthögen.
Toppade med en ring halverade färska, asdyra, jordgubbar längs ytterkanten och färska hallon på insidan av ringen.
Lite röd dekorationsgel på ytterkanten lite halvslarvigt..

Tyvärr blev den en knivskada under arbetet dessutom.
Tyvärr så vek sig den yttersta remsan på vägen till kontoret, typ som en skjortkrage.

[bild] [bild][bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det gör ju inget om det inte blir perfekt i.. för det spacklar man över i slutänden (y):)

Smaken kommer nog bli lika bra oavsett.. om inte nu knivskadan orsakade stor blodvite på dig..., :oops: då blev fyllningen kanske lite väl hmm.. häftig ;)

Ser väldigt god ut iaf (y)(y)(y)

G
Snigla Snigla skrev:
Det gör ju inget om det inte blir perfekt i.. för det spacklar man över i slutänden (y):)

Smaken kommer nog bli lika bra oavsett.. om inte nu knivskadan orsakade stor blodvite på dig..., :oops: då blev fyllningen kanske lite väl hmm.. häftig ;)

Ser väldigt god ut iaf (y)(y)(y)
Skar mig i lillfingret på brödkniven.. skulle borsta bort lite smulor och drog fingret längs kniven lite. :D

Brödbak igår

J6IB9WO.jpg

4O2NKU5.jpg

• Gilla
  • Älska
Lidd och 5 till
  • Laddar…
EvaMLin
Ett smarrigt recept på apelsinbiskvier. Lite mindre storlek så man kan äta flera ;) Jag använde mörk choklad i stället för vit då jag tycker det är godare.

Fluffiga apelsinbiskvier med gyllene topping på ett blått fat, serverade med apelsinskivor i bakgrunden.
Skapa konto

Handdukar och en apelsinskiva ligger bredvid ett receptformulär för apelsinbiskvier med ingredienser och tillagningsinstruktioner.
Skapa konto

Gör smörkrämen genom att vispa upp äggula, florsocker och vaniljsocker med elvisp. Tillsätt mjukt smör, lite i taget, och vispa hela tiden. Vispa drygt 5 minuter, du kommer att få en tjock och fluffig kräm, smaksätt med apelsin.

Bred på smörkrämen på bottnarna, gör dem gärna lite toppiga. Lägg på fat och stoppa in i kylen i 1 timme. Smält chokladen till toppingen och låt den svalna något. Doppa försiktigt biskvierna i chokladen och lägg tillbaka på fatet. Låt stelna i kyl.

Redigerat:
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.