Skördade lite vinbär igår och då blidde det en ”vinbärskaka” (Samma smet till den frukt jag skördar för stunden typ.. ;) )

Hemgjord vinbärskaka toppad med färska röda vinbär på svartvitrutig duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hembakad vinbärskaka med en bit utskuren och färska vinbär vid sidan på ett rutmönstrat underlag.
Skapa konto

• Gilla
Lidd och 5 till
  • Laddar…
Detta är väl ett byggforum? Så var är alla byggrelatetade bakverk? vad kan man pryda tårtan med? (Sockerpasta)
Tårtdekoration föreställande en grävmaskin gjord av sockerpasta på en vit tallrik.
Skapa konto

Tårtan var god och försvann snabbt.

• Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Syltdags, nu görs sylt då det ska räcka till nästa sommar, hoppas vi. Både kokad och rårörd, det åker allt i frysen.

zis5j0S.jpg

YxaqXe4.jpg

JM7fQY0.jpg

• Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
G
Bakade till jobbet, igen.
Citronsockerkaka med krämig jordgubb/citron-frosting

Citronsockerkaka med rosa jordgubb/citron-frosting och färgglada strössel i bakform.
Skapa konto

Citronsockerkaka med rosa jordgubb/citron-frosting och färgglada strössel på grå tallrik.
Skapa konto

Citronsockerkakssmet redo i en rund glasform på ett köksbord med bakredskap och ingredienser.
Skapa konto
Tom grön bakform på spis klar för att användas för att baka citronsockerkaka.
Skapa konto
Tom bakform för sockerkaka med rester av smör och mjöl på en köksbänk.
Skapa konto
Grön bakform med rester av mjöl, förberedd för att bakas i.
Skapa konto
Sockerkakssmet i en smord och bröad sockerkaksform på ett köksbord.
Skapa konto
En citronsockerkaka gräddas i ugnen, redo för frosting.
Skapa konto
Nybakad citronsockerkaka i grön form på en vit spis, utan synlig frosting.
Skapa konto
Citronsockerkaka på ett fat med bitar urtaget, smulor runt om, på en köksbänk.
Skapa konto
Citronsockerkaka med rosa jordgubbs- och citronfrosting i grön bakform.
Skapa konto
Citronsockerkaka med rosa jordgubb/citron-frosting på ett blått fat, överbliven frosting i skål.
Skapa konto
Citronsockerkaka med rosa jordgubb/citron-frosting och färgglada strössel i bakform.
Skapa konto
En saftig citronsockerkaka med rosa jordgubb-citronfrosting och strössel på ett mörkt fat.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Bakade till jobbet, igen.
Citronsockerkaka med krämig jordgubb/citron-frosting

[bild]
[bild]

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Smakade säkert utmärkt!

Enkel, snabbtårta!
Rulltårta med mosade hallon blandat med lite vispad grädde i... (ska ligga kallt nån dag för att safta till sig) sedan lite nyvispad grädde på toppen.. och några färska hallon!

Rulltårtebit med hallonfyllning och vispgrädde toppad med färska hallon på ett mönstrat underlag.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jaja, uppläggningen sucks.. men det var goooootttttttt...

Grillat kött med potatissallad, hummus, grillad paprika med ost, färsk sallad och bröd med smör.
Skapa konto

Gårdagens middag :love:

Grillat kött och fyllda paprikor/chili på en gasolgrill, med en skål i bakgrunden.
Skapa konto

Grillat kött (grillbacon eller vad det heter), hummus, grillad chili/paprika med chilioströra, potatissallad, sallad och färskt bröd!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Är det nån som har tips på bra recept till mokkarutor? Idag på lunch till jobbet fick de som beställer mat med mokkarutor (även kallat kärleksmums eller något i sverige tror jag) som såg riktigt goda ut. Väldigt tjocka och lite blöta såg dom ut.

När jag brukar göra mokkarutor blir dom sådär normalt tjocka och lite luftiga, men dessa såg ut som en korsning mellan mockarutor och kladdkakor. Jag har ätit sådana förut, typ på loppisar eller liknande där nån säljer hem och dom är bäst. Men jag får inte till det med de familjerecept jag är van med.

Nåja här är en bild på en av mina tvillingpojkar som plockade blåbär för ett tag sen, som vi sen gjorde en paj av. Senast plockade han vildhallon, vi fick rensa och frysa in, för han ville det skulle sparas tills dom fyller och göra en tårta med dom i.

zvPtxIDh.jpg
qc3aSl4h.png

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Är det nån som har tips på bra recept till mokkarutor? Idag på lunch till jobbet fick de som beställer mat med mokkarutor (även kallat kärleksmums eller något i sverige tror jag) som såg riktigt goda ut. Väldigt tjocka och lite blöta såg dom ut.

När jag brukar göra mokkarutor blir dom sådär normalt tjocka och lite luftiga, men dessa såg ut som en korsning mellan mockarutor och kladdkakor. Jag har ätit sådana förut, typ på loppisar eller liknande där nån säljer hem och dom är bäst. Men jag får inte till det med de familjerecept jag är van med.

Nåja här är en bild på en av mina tvillingpojkar som plockade blåbär för ett tag sen, som vi sen gjorde en paj av. Senast plockade han vildhallon, vi fick rensa och frysa in, för han ville det skulle sparas tills dom fyller och göra en tårta med dom i.

[bild]
[bild]
Jag vet vad du menar med konsistensen, men det är eg nog bara en modernisering av receptet.. i de ”riktiga” recepten är den mjuka kakan ganska ljus och luftig/lätt (om man följer receptet) och så mörkt kladd uppepå..

De som (jag tror) du tänker på är grymt mycket kompaktare och fuktigare.. lite mer, som du sa, åt kladdkakehållet.. och de är mörka därefter! Ett bageri i närheten har sålt dem med mörkt kladd o kokos på samt med nån kola/nötter på.

Kladdigheten kan man ju styra lite.. med när man tar ut kakan.. men man måste få till densiteten på den där,för man känner hur mycket maffigare/tyngre dennär!

Ska kika lite om jag kan hitta nått recept, men tyvärr har jag inga själv (tycker bättre om den lätta varianten själv, just på mockarutor/snoddas/kärleksmums - älskar kladdkakor oxå.. men det är ”en annan grej” hehe), så jag har inte kollat direkt! :)

DennisCA DennisCA skrev:

[bild]
[bild]
Kanske nått åt detta håll?
https://mittkok.expressen.se/recept/karleksmums-klassiskt-recept/

Några bra förslag på kakor att baka med äppelmos? Det trillar så förbenat många nu...

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Kanske det, jag kollar receptet och det såg likt ut detta, som även påstår sig göra saftiga mockarutor
[länk]

Ska prova ett av dom
Jag jämförde lite med vanligt recept på mockarutor.. och det där jag tipsade om hade massa mer smör - så det kändes rätt för ..det här med fuktighet/maffighet :)

Du får berätta sedan (y)

kashieda kashieda skrev:
Några bra förslag på kakor att baka med äppelmos? Det trillar så förbenat många nu...
Just äppelmos? Inte äpplen? (Bara kollar) :)

Är det ”kart” som du försökt söta till för användning, genom o göra mos?

Det är ordentligt mogen fallfrukt som vi renskär (ganska konservativt mot fallskador) och kör i assistenten. En del ska vi söta och ha i Atamon i, men resten..?

Har kört med en dl mos i surdegsbröd ibland och det är ju gott, men vi har inte så många förslag på sötkakor vi kan ha moset i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.