förbannade Snigla här sitter man med en blöt tröja bara för att snålvattnet rinner värre än godis sugen hund ;)

• Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
C cazet skrev:
förbannade Snigla här sitter man med en blöt tröja bara för att snålvattnet rinner värre än godis sugen hund ;)
Det vankas ju jul snart.. då är gotterecepten på topp ;)

Vet bara inte vad jag ska göra.. man vill prova allt (allt ser ut och låter gott) men man kan ju inte göra och äta allt :thinking::D

...vankas nog biskvier! Har laddat i flera veckor för dem (men ville att de skulle hålla till jul också, nu är det dags!) :)

Va? Biskvier som är så gott - särskilt hemkokta. Tur för kroppsformen att de är lite omständliga att göra :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Va? Biskvier som är så gott - särskilt hemkokta. Tur för kroppsformen att de är lite omständliga att göra :D
I detta moderna samhälle har det kommit massor av smaker senaste åren! Jag provade en päron en gång och en dajm en gång.. de var goda - troligen därför detta (ovan) receptet lät lite kul.. plus att det är inte lika ”omständigt” ... ;)

Och man kan göra mindre bitar (de är maffiga, biskvier allmänt menar jag)

Blev en burgare till middag ikväll, försöker testa mig fram till en dressing likt vad den lokala grillen har, en blandning av majonnäs och vispgrädde så har jag kommit väldigt nära med, brer på och den är bra att hålla lök och sallad på plats. Jag kan tro det är någon krydda till, typ socker och lökpulver kanske.

5EY3IEGh.jpg

• Gilla
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
På tal om Julgodis, dessa gjorde jag förra året:
25568976277_3416a742b3_b.jpg
Jag kommer inte ihåg det exakta receptet, men om man googlar "No bake peanut butter chocolate oatmeal cookies" kommer det hur många recept som helst. Jag tänkte in dessa i kokkosflingor eftersom dom kändes kladdiga.

Dessa var svårare att göra, men en av mina favoriter:
https://therecipecritic.com/reeses-bake-peanut-butter-bars/

Hemmagjorda no bake-peanut butter chocolate oatmeal cookies i en burk, toppade med choklad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nybakade knäckeflarn på bakplåtspapper med gyllenbrun färg och synliga hål efter gräddning.
Skapa konto

Nygräddade knäckeflarn på bakplåtspapper med gyllenbrun färg och hålstruktur.
Skapa konto

Hembakade knäckeflarn halvt doppade i mörk choklad på vit tallrik.
Skapa konto

Hembakt knäckeflarn med gyllene havregryn och kant doppad i mörk choklad på vit tallrik.
Skapa konto

Julbordets fyllda knäckeflarn

150 gram smör
2 dl socker
1/2 dl mörk / ljus sirap
1/2 dl grädde
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

FYLLNING / SMÖRKRÄM:

80 gram mjukt/rumsvarmt smör
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 pkt saffran (0.5 gram), vill du inte ha så stark saffransmak ta halva påsen.
1 äggula

CHOKLADDOPP:

Ca: 150-200 gram smält, mörk choklad (beroende på hur mycket chokladdopp du vill göra, jag doppade bara den avskurna kanten)

Gör såhär:

Sätt på ugnen på 180 grader (varmluft). Mät sedan upp och blanda de torra ingredienserna i en bunke, samtidigt som du smälter fettet i en kastrull.

Blanda ner de torra ingredienserna direkt i kastrullen, häll på sirapen och grädden och blanda ordentligt till en slät smet.

Låt svalna några minuter innan du skedar upp små bollar på en plåt. Jag själv använde ett matskedsmått till varje (ville att det skulle vara ungefär lika mycket smet på varje kaka). Tänk på att de flyter ut ganska mycket.

Grädda kakorna mitt i ugnen i 6-8 minuter, tills de börjat få lite gyllene färg.

Ta ut kakorna och låt dem svalna på plåten (de är väldigt mjuka när de kommer ut). Har de flutit ihop någonstans, passa på att skära/putta isär dem lite så varje kaka är ”lös” innan de stelnat för mycket.

Gör såhär (fyllning):

Häll ner de torra ingredienserna i en vispvänlig bunke och blanda dem ordentligt. Klicka ner rumsvarmt/mjukt smör i bunken, vispa ihop - sist häller du ner äggulan. Vispa alltihop till en slät smet. Den/smörkrämen/fyllningen blir ganska fast i konsistensen.

Bred på lite ”smörkräm” på en kaka och lägg på ytterligare en kaka som lock. Dela sedan kakan på tvären (jadå, man kan skippa att dela dem.. om man gillar stora kakor) och lägg dem på ett fat i väntan på chokladdopp. Gör samma sak med resten av kakorna.

Gör såhär (chokladdopp):

Smält chokladen ovan vattenbad. Doppa eller pensla på den skurna delen av kakan (låt chokladen ”sticka upp” 3-4 mm på varje sida.. ju mer du låter det sticka upp desto mer choklad kommer gå åt).

Om du väljer att göra ”stora kakor” så skulle jag nog smälta mer choklad och helt enkelt doppa/pensla halva kakan!

Låt chokladen stelna innan ni packar ner dem i en burk (kan behövas ställas in lite i kylen en stund, om det är varmt inne). Jag förvarar dem i burk i kylen sedan.

Kladdkaka med glasyr och hackad daim på spetsduk och träbord, recepttext och bakningstips i ramen.
Skapa konto

Har själv hunnit göra lite julgodis..

Hemlagade bitar av Wienernougat med mönster av ljusare chokladstråk.
Skapa konto

Hemmagjord wienernougat med hackade mandlar på en vit tallrik.
Skapa konto

”Wienernougat”

Hemmagjord wienernougat med hela mandlar i närbild.
Skapa konto

Hembakad wienernougat med hela nötter på en vit tallrik.
Skapa konto

Samt ” Wienertrilling ”

-
Nu dax att se över tryffel o kolasidan :)

Semelfrossa... :p:cool::oops::love:
Det blev allt annat än ”normalt” och ”hederligt”..

Hallonsemla med vaniljkräm och rosa hallonmousse på ett blommigt underlag.
Skapa konto

Hallonsemla (vaniljkräm och hallonmousse)

En kreativ variant av en svensk semla med grädde mellan två halvor av bröd, på ett blommigt fat.
Skapa konto

Dumlesemla (dumlefluff och daimkulor)

En semla med banan, grädde och chokladsås på ett mönstrat fat.
Skapa konto

Marängsvissemla (banan, grädde, chokladsås o krossade maränger)

En uppgraderad semla med fluffig grädde och hallonsylt toppad med ett rött geléhjärta.
Skapa konto

Mariasemla (petichudeg, vaniljkräm, sylt och grädde)

En marängsvissemla med grädde och chokladsås toppad med krossade maränger.
Skapa konto

Äppelår & kanelsemla (äppelmos med kanel och kanelgrädde)

Prinsessemla med sockerkaka, vaniljkräm, marsipan, sylt och grädde på en vit tallrik, pudrad med florsocker.
Skapa konto

Prinsessemla (sockerkaka, vaniljkräm, marsipan, syltt och grädde)

• Gilla
  • Älska
TowaTei och 4 till
  • Laddar…
Vill ha en prinsesssemla (y)

Det blev runebgerstårtor för mig i helgen

7iabTWR.jpg

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Inte för nötallergiker..

Svensk semla med chokladmousse, mörk chokladöverdrag och hackade hasselnötter, hålls i handen.
Skapa konto

semla med småsalt kolasås, chokladmousse, smält choklad och hackade hasselnötter.

• Gilla
  • Älska
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Hade tänkt dela denna till semeldagen, men glömde!

En semmeltårta med mandelmousse dekorerad med hela och halverade små semlor, recepttext synlig till höger.
Skapa konto

... så jag gör det nu!

(för nästa år har jag ju glömt det..)

• Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.