153 719 läst ·
1 596 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Snott ihop en stubbe idag. Riktigt besviken på Coops mandarinklyftor på burk, jävla slafs och en hel del kärnor. Tyvärr går det ju inte köra idag pga snöstormen, så blandade ut med lite fruktcocktail.
Alla äggulor som blev över blir hemslagen bea till oxfilen senare.
Alla äggulor som blev över blir hemslagen bea till oxfilen senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser god ut iaf! Hoppas den smakar!F fusion skrev:
Igår anlände mina små "korgar" för tillbehör till "tallrikarna" jag köpte förra året typ.. de här träplankorna.. med stenskivor och såsskålar.. 
De "tallrikarna" var jättecoola.. men det var svårt att ha vissa tillbehör på dem.. utan att de åkte av (funkade jättebra att ha en hamburgare eller köttbit.. sånt som inte "rullar"). Så det blev lite begränsningar på användningen.. hehe.. men nu kan man välja att ha pommes (t ex) i korgarna.. och ha korgen stående på "plankan" eller bredvid på bordet 👍
(köpta på Amazon)
De "tallrikarna" var jättecoola.. men det var svårt att ha vissa tillbehör på dem.. utan att de åkte av (funkade jättebra att ha en hamburgare eller köttbit.. sånt som inte "rullar"). Så det blev lite begränsningar på användningen.. hehe.. men nu kan man välja att ha pommes (t ex) i korgarna.. och ha korgen stående på "plankan" eller bredvid på bordet 👍
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(köpta på Amazon)
GottGöttGOTT 
Dagens lunch (nej det blev inte fel.. heller inte "mattråden" .. det blev medvetäet i gottetråden!) en smaskig
Italiensk lyxmacka..
Vi såg detta bröd / macka (billigt) på affären och tyckte det lät spännande.. köpte på oss lite utförsäljningsvaror från "nyåret" (?).. salami, serrano, nån ost, mozzarella.. och så lite tomater..
Man gräddade brödet i typ fem min.. innan man stoppade på påläggen man ville ha!
MUUUUCHO gott blev det 😍
Dagens lunch (nej det blev inte fel.. heller inte "mattråden" .. det blev medvetäet i gottetråden!) en smaskig
Italiensk lyxmacka..
Logga in
Skapa konto
Vi såg detta bröd / macka (billigt) på affären och tyckte det lät spännande.. köpte på oss lite utförsäljningsvaror från "nyåret" (?).. salami, serrano, nån ost, mozzarella.. och så lite tomater..
Logga in
Skapa konto
Man gräddade brödet i typ fem min.. innan man stoppade på påläggen man ville ha!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
MUUUUCHO gott blev det 😍
Bakades kladdkaka härhemma idag‼️😊
Serverades grädde och konserverad persika till👍
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Serverades grädde och konserverad persika till👍
Blev Princesstårta till Alla Hjärtans Dag igår. Tyvärr åkte jag dit på magsjuka igår morse så den var bara ner och vände 😥 Misstänker nån dressing jag hade i burgaren i fredags.
Kommer öht inte ihåg när jag var magsjuk senast förutom fyllesjuka.🍹🍸🥃🫗😝
Känns bättre idag men nöjer mig med råggröt för stunden så magen återställs, kanske tårta ikväll
Annars fixar yngste sonen den snabbt.😉
Känns bättre idag men nöjer mig med råggröt för stunden så magen återställs, kanske tårta ikväll
Logga in
Skapa konto
Trist med magsjuka 👎 krya på dig fort!F fusion skrev:Blev Princesstårta till Alla Hjärtans Dag igår. Tyvärr åkte jag dit på magsjuka igår morse så den var bara ner och vände 😥 Misstänker nån dressing jag hade i burgaren i fredags.
[bild]
Så inte tårtan tar slut..
Inte superofta jag gör denna päronkompott, som jag skrivit om tidigare i denna tråd, här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/gottetraden.264858/page-10#post-2853987
Men nu har jag precis gjort det igen.
Som jag skrivit, mängden socker i receptet kan vara väldigt för mycket ifall päronen redan är ganska söta.
Denna gång körde jag med ca 1 msk råsocker och ungefär lika mycket syltsocker med förhoppning att pektinet skulle stabilisera all vätska lite.
T.ex Conference, som jag använde idag vätskar av sig lite väl rejält.
Idag provade jag att sätta i en ytterst liten mängd salt, bara en pyttenypa, inte ens ett halvt kryddmått.
Inget som känns, men kanske får några andra smaker att blomma ut lite.
Gott till vaniljglass
https://www.byggahus.se/forum/threads/gottetraden.264858/page-10#post-2853987
Men nu har jag precis gjort det igen.
Som jag skrivit, mängden socker i receptet kan vara väldigt för mycket ifall päronen redan är ganska söta.
Denna gång körde jag med ca 1 msk råsocker och ungefär lika mycket syltsocker med förhoppning att pektinet skulle stabilisera all vätska lite.
T.ex Conference, som jag använde idag vätskar av sig lite väl rejält.
Idag provade jag att sätta i en ytterst liten mängd salt, bara en pyttenypa, inte ens ett halvt kryddmått.
Inget som känns, men kanske får några andra smaker att blomma ut lite.
Logga in
Skapa konto
Gott till vaniljglass
Logga in
Skapa konto
Igår testade vi två ”icke-standard-semlor”.. en sockerbullssemla och en hallonvariant. Båda två var väldigt goda och inte så söta som de här ”specialsemlorna” kan vara.
Lagom syra/smak på hallonkompotten och hallongrädde med! 👌
Lagom syra/smak på hallonkompotten och hallongrädde med! 👌
Logga in
Skapa konto
Maken shoppade RABARBER på superrea häromdagen.. den hade börjat bli lite "slajmig och trist" så de såldes ut superbilligt.. och han kunde inte motstå att köpa.
Så lille Sandra fick rensa och baka.. kändes lite udda att handskas med rabarber nu!
Först gjorde jag en Rabarberkaka .. typ sockerkaka med rabarber i - och ja.. mitt experimenterade med former och ugnstid.. gjorde att den ser lite knasigt dekonstruerad ut - på toppen ..hahaha.
Tack vare frukten och vätskan i dessa.. och liiiite för kort tid i ugnen.. så tappade den delar av sitt huvud! Men förutom just den lilla detaljen (!) så blev den perfekt.. (sidorna, konsistensen, smaken, krispet)
.. och ja den är grön inuti
Sedan hade jag rabarber kvar.. och gjorde två små minismulpajer till mello 👍
Mums mums säger jag bara..
Är våren kommen nu?
🤔😜
Logga in
Skapa konto
Så lille Sandra fick rensa och baka.. kändes lite udda att handskas med rabarber nu!
Först gjorde jag en Rabarberkaka .. typ sockerkaka med rabarber i - och ja.. mitt experimenterade med former och ugnstid.. gjorde att den ser lite knasigt dekonstruerad ut - på toppen ..hahaha.
Tack vare frukten och vätskan i dessa.. och liiiite för kort tid i ugnen.. så tappade den delar av sitt huvud! Men förutom just den lilla detaljen (!) så blev den perfekt.. (sidorna, konsistensen, smaken, krispet)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
.. och ja den är grön inuti
Sedan hade jag rabarber kvar.. och gjorde två små minismulpajer till mello 👍
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mums mums säger jag bara..
Är våren kommen nu?
🤔😜
Rabarber? Ja, med det snötäcke som vi haft i Stockholmsområdet så är det nog minst en månad bort att se en ynka stängel.Snigla skrev:
Grattis till go´pajen!