Inte nyårsrelaterat (kanske) men denna hade jag tänkt gjort i juletider.. men blev inte riktigt av. Kanske hinns det med innan gästen reser hemåt.. men annars får det bli en annan gång :)

BISKVITÅRTA

Biskvitårta med ett snitt, serverad på en tallrik bredvid två koppar kaffe och receptbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Snott ihop en stubbe idag. Riktigt besviken på Coops mandarinklyftor på burk, jävla slafs och en hel del kärnor. Tyvärr går det ju inte köra idag pga snöstormen, så blandade ut med lite fruktcocktail.
Alla äggulor som blev över blir hemslagen bea till oxfilen senare.

Tårta dekorerad med mandarinklyftor, ananas och körsbär på ett lager vispad grädde, en del av ett diskussionsinlägg om att baka en stubbe.
Skapa konto
Öppen burk med Coops mandarinklyftor i sirap på träbord, bredvid spillt sirap och brödskiva.
Skapa konto
Hembakad stubbe dekorerad med smält choklad på bakplåtspapper, placerad på en träyta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Snott ihop en stubbe idag. Riktigt besviken på Coops mandarinklyftor på burk, jävla slafs och en hel del kärnor. Tyvärr går det ju inte köra idag pga snöstormen, så blandade ut med lite fruktcocktail.
Alla äggulor som blev över blir hemslagen bea till oxfilen senare.

[bild][bild][bild]
Ser god ut iaf! Hoppas den smakar! :D

Igår anlände mina små "korgar" för tillbehör till "tallrikarna" jag köpte förra året typ.. de här träplankorna.. med stenskivor och såsskålar.. :)

De "tallrikarna" var jättecoola.. men det var svårt att ha vissa tillbehör på dem.. utan att de åkte av (funkade jättebra att ha en hamburgare eller köttbit.. sånt som inte "rullar"). Så det blev lite begränsningar på användningen.. hehe.. men nu kan man välja att ha pommes (t ex) i korgarna.. och ha korgen stående på "plankan" eller bredvid på bordet 👍

Trådkorg för pommes frites visas upp mot en bakgrund med köksskåp.
Skapa konto

Fyra metallkorgar staplade i varandra på ett mörkt träbord, avsedda för servering av tillbehör som pommes frites.
Skapa konto

(köpta på Amazon)

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
GottGöttGOTT :D

Dagens lunch (nej det blev inte fel.. heller inte "mattråden" .. det blev medvetäet i gottetråden!) en smaskig
Italiensk lyxmacka..

Italiensk macka med salami, mozzarella och serranoskinka på fat.
Skapa konto

Vi såg detta bröd / macka (billigt) på affären och tyckte det lät spännande.. köpte på oss lite utförsäljningsvaror från "nyåret" (?).. salami, serrano, nån ost, mozzarella.. och så lite tomater..

Förpackning av Pane Napoletano-bröd, används i en italiensk lyxmacka med salami, serrano, ost, mozzarella och tomater.
Skapa konto

Man gräddade brödet i typ fem min.. innan man stoppade på påläggen man ville ha!

Italiensk lyxmacka med salami, serrano, ost, mozzarella och tomater på ett bröd som bakats i fem minuter, serverad på ett fat.
Skapa konto

Italiensk smörgås med salami, serranoskinka, ost, mozzarella och tomater på tallrik.
Skapa konto

MUUUUCHO gott blev det 😍

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Såg ett recept längs vägen och tänkte tipsa er innan jag lägger i min sparamapp :)

Oreo cheesecake glas

Recept för Oreo cheesecake i glas med ingredienser som Oreos, färskost, vispgrädde, florsocker och Kinder Maxi. Bild på färdig cheesecake i glas.
Skapa konto

• Gilla
LinnK
  • Laddar…
Bakades kladdkaka härhemma idag‼️😊

Hemlagad kladdkaka på träskiva med text och stjärnor över bilden.
Skapa konto

Kladdkaka på ett bord, toppad med riven choklad.
Skapa konto

Hemlagad kladdkaka toppad med chokladspån på ett träbord.
Skapa konto

Kladdkaka med grädde och konserverade persikor på en mönstrad tallrik, med en sked vid sidan.
Skapa konto

Serverades grädde och konserverad persika till👍

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Samma här idag. 😎
Intogs till skidfesten.
Chokladkaka i springform på köksbord, bredvid en skål med färgglada tomater.
Skapa konto
Kopp kaffe och tallrik med kladdkaka toppad med grädde på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Blev Princesstårta till Alla Hjärtans Dag igår. Tyvärr åkte jag dit på magsjuka igår morse så den var bara ner och vände 😥 Misstänker nån dressing jag hade i burgaren i fredags.
Kommer öht inte ihåg när jag var magsjuk senast förutom fyllesjuka.🍹🍸🥃🫗😝

Känns bättre idag men nöjer mig med råggröt för stunden så magen återställs, kanske tårta ikväll
Annars fixar yngste sonen den snabbt.😉

Prinsesstårta med delvis avlägsnad bit på ett bord, endast marsipanlocket kvar på ena sidan.
Skapa konto

• Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Blev Princesstårta till Alla Hjärtans Dag igår. Tyvärr åkte jag dit på magsjuka igår morse så den var bara ner och vände 😥 Misstänker nån dressing jag hade i burgaren i fredags.
Kommer öht inte ihåg när jag var magsjuk senast förutom fyllesjuka.🍹🍸🥃🫗😝

Känns bättre idag men nöjer mig med råggröt för stunden så magen återställs, kanske tårta ikväll
Annars fixar yngste sonen den snabbt.😉

[bild]
Trist med magsjuka 👎 krya på dig fort!
Så inte tårtan tar slut.. ;)

Mikael_L
Inte superofta jag gör denna päronkompott, som jag skrivit om tidigare i denna tråd, här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/gottetraden.264858/page-10#post-2853987

Men nu har jag precis gjort det igen.

Som jag skrivit, mängden socker i receptet kan vara väldigt för mycket ifall päronen redan är ganska söta.
Denna gång körde jag med ca 1 msk råsocker och ungefär lika mycket syltsocker med förhoppning att pektinet skulle stabilisera all vätska lite.
T.ex Conference, som jag använde idag vätskar av sig lite väl rejält.
Idag provade jag att sätta i en ytterst liten mängd salt, bara en pyttenypa, inte ens ett halvt kryddmått.

Inget som känns, men kanske får några andra smaker att blomma ut lite.

Hemgjord päronkompott i en glasburk på ett mönstrat tygunderlägg.
Skapa konto

Gott till vaniljglass
Päronkompott serverad med vaniljglass i en skål med sked.
Skapa konto

• Gilla
styren och 4 till
  • Laddar…
Igår testade vi två ”icke-standard-semlor”.. en sockerbullssemla och en hallonvariant. Båda två var väldigt goda och inte så söta som de här ”specialsemlorna” kan vara.

Lagom syra/smak på hallonkompotten och hallongrädde med! 👌

Bild av två icke-standardsemlor: en hallon- och vit chokladsemla med rosa fyllning och en sockerbullssemla med vit fyllning, båda delade på mitten.
Skapa konto

• Gilla
Kakelugnen566 och 3 till
  • Laddar…
Maken shoppade RABARBER på superrea häromdagen.. den hade börjat bli lite "slajmig och trist" så de såldes ut superbilligt.. och han kunde inte motstå att köpa.

Skivad rabarber i en skål bredvid hela rabarberstjälkar på en skärbräda.
Skapa konto

Så lille Sandra fick rensa och baka.. kändes lite udda att handskas med rabarber nu!

Först gjorde jag en Rabarberkaka .. typ sockerkaka med rabarber i - och ja.. mitt experimenterade med former och ugnstid.. gjorde att den ser lite knasigt dekonstruerad ut - på toppen ..hahaha.

Tack vare frukten och vätskan i dessa.. och liiiite för kort tid i ugnen.. så tappade den delar av sitt huvud! Men förutom just den lilla detaljen (!) så blev den perfekt.. (sidorna, konsistensen, smaken, krispet)

Grön rabarberkaka med saknade bitar på toppen, placerad på en träskärbräda. Kakan ser hembakad och experimentellt formad ut.
Skapa konto

Rabarberkaka med grön inre färg, delvis dekonstruerad på toppen, bakad med bitar av rabarber, placerad på en träskärbräda.
Skapa konto

.. och ja den är grön inuti :)

Sedan hade jag rabarber kvar.. och gjorde två små minismulpajer till mello 👍

En nygräddad rabarbersmulpaj i en vit ugnsform, med gyllene och lätt brända kanter på ett mörkt träbord.
Skapa konto

Smulpaj i vit form med gyllenbrun yta och lätt brända kanter, innehållande bland annat rabarber.
Skapa konto

Mums mums säger jag bara..
Är våren kommen nu?

🤔😜

• Gilla
  • Älska
styren och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Maken shoppade RABARBER på superrea häromdagen.. den hade börjat bli lite "slajmig och trist" så de såldes ut superbilligt.. och han kunde inte motstå att köpa.
Rabarber? Ja, med det snötäcke som vi haft i Stockholmsområdet så är det nog minst en månad bort att se en ynka stängel.

Grattis till go´pajen!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Pannacotta med hallonspegel.
Pannacotta med hallonspegel serverad i ett cocktailglas på en rutig duk vid en dukad bord med sked och servett.
Skapa konto

• Gilla
Kakelugnen566 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.