Maria T Maria T skrev:
Rabarber? Ja, med det snötÀcke som vi haft i StockholmsomrÄdet sÄ Àr det nog minst en mÄnad bort att se en ynka stÀngel.

Grattis till goÂŽpajen!
Jag vet faktiskt inte var den var plockad đŸ€”
(men inte hos oss iaf!)

Kryddig crÚme brûlée med Àppelsorbet.
Créme brûlée med en kula Àppelsorbet, placerad pÄ ett bord med en kopp kaffe och en flaska dryck frÄn Blackstone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en god middag pÄ Blackstone.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
fusion och 4 till
  • Laddar…
Markan, eller Marketenteriet pÄ Strömsholms ridskola.

Röd byggnad med tvÄ vÄningar, grön dörr och skylt med texten "Marketenteriet". Uteservering med bord och stolar, svensk flagga vid entrén.
Skapa konto
En glasmonter fylld med olika bakverk, inklusive semlor, drömtÄrta och chokladbitar pÄ en ridskolas kafé.
Skapa konto
Förpackade smörgÄsar och bakelser i en glasmonter pÄ ett café, med en skylt för "Bulle med Bullens dag" synlig ovanför.
Skapa konto
Ett kafédisk pÄ Markan, Strömsholms ridskola, med kakor och bakverk, inklusive förpackade kex och skorpor mÀrkta 55 kr.
Skapa konto
GrÀddtÄrta dekorerad med körsbÀr och choklad, serverad med kaffe i en Gevalia-kopp pÄ ett cafébord.
Skapa konto

Trevligt stÀlle med helt ok utbud.
God bakelse.

https://www.marketenteriet.se/

• Gilla
  • Älska
fusion och 3 till
  • Laddar…
Vi köpte FYRA olika pĂ„skbakelser igĂ„r hehe.. som vi ska/skulle dela pĂ„ :) (första Ă„ret jag inte bakar tĂ„rta typ.. men det fĂ„r jag vĂ€l göra sen nĂ€r det kommer gĂ€ster om nĂ„gon vecka.. đŸ„ł)

TvĂ„ av bakelserna smaskade vi i oss igĂ„r.. (och tvĂ„ finns kvar till senare idag) 👍

PÄ ett fat ligger tvÄ pÄskbakelser: en rund gul med ögon och nÀbb som liknar en kyckling, och en chokladformad halv Àgghalva.
Skapa konto

Men det var vÀldigt "coola" pÄskgrejer vi hittade pÄ konditoriet (de hade tÀnkt till lite..bÄde smakmÀssigt och design).

PÄskbakelse delad i tvÄ halvor med chokladöverdrag och fyllning av vit mousse, mörk krÀm och gul topp pÄ en tallrik.
Skapa konto

VĂ€ldigt irriterande att jag glömde frĂ„ga vad det var i den ena (denna skumma Ă€gghalva som sĂ„g sĂ„ kul ut dĂ€r den lĂ„g i montern..).. och jag kan inte placera det alls (smakerna).. đŸ€”đŸ˜ł .. chokladen Ă€r given.. men sen tar det stopp..! Den var helt okej, men ingen smakexplosion direkt (mer udda subtila smaker) och inget jag kommer köpa igen.

Delad citronbiskvi med gul glasyr och marsipan pÄ en tallrik, dekorerad med smÄ orange detaljer upptill.
Skapa konto

Detta var en riktigt ruskigt god biskvi. Den hade lemoncurd och nÄgon slags citronkrÀm i och lite marsipan pÄ utsidan.. riktigt frÀsch.. lagom syrlig och inte för söt (som vissa biskvier kan vara). Riktig höjdare faktiskt!

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Detta Àr de andra tvÄ bakelserna, som vi festade/fikade med idag!

... ocksĂ„ riktigt pĂ„skiga 😍 (gulliga...)

TvÄ pÄskinspirerade bakelser: en rund gul med chokladögon och nos, och en gul med fÀrgade godisÀgg och chokladdekor ovanpÄ sockerkaksbotten.
Skapa konto

TvÄ pÄskbakelser pÄ en blÄ tallrik, den ena med ett kycklingansikte och den andra dekorerad med choklad och fÀrgglada godisar.
Skapa konto

PÄsktÄrtor med gul glasyr, fyllda med hallonsylt och passionsfruktsmousse, serverade pÄ ett blÄtt fat. En tÄrta har dekoration som en kyckling.
Skapa konto

NÄgon slags passionsfruktsmousse .. och nÄgot hallonsylts/gele likt i mitten hehe..

PÄ bilden syns tvÄ gula bakelser med mousse och bÀrfyllning, dekorerade som pÄskkycklingar, pÄ ett fat.
Skapa konto

Citronfromage .. lemoncurd typ.. sockerkaksbotten.. vÀldigt god !

• Gilla
  • Älska
fusion och 5 till
  • Laddar…
PinocchiotĂ„rta med saltkaramell, grĂ€dde+fĂ€rskost och jordgubbar 😋
PinocchiotÄrta med saltkaramell, grÀdde och fÀrskost, toppad med fÀrska jordgubbar pÄ ett bakplÄtspapper.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
fusion och 6 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
PinocchiotĂ„rta med saltkaramell, grĂ€dde+fĂ€rskost och jordgubbar 😋
[bild]
Mums!

Min favorittÄrta.. skulle gjort en nyss nÀr jag fyllde Är.. men för första gÄngen pÄ flera Är.. bakade jag ingen tÄrta :o (köpte de dÀr pÄskbakselserna istÀllet)..

TÀnkte att jag vÀntar till nÀsta vecka nÀr vi fÄr gÀster.. dÄ kanske det blir en :D (har sparat en ask med blÄbÀr och jordgubbar och hallon... till tÄrtan hehe.. kunde inte bestÀmma mig för vilken kombo som jag ville ha)

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Kramla
lite sent Ă€r ocksĂ„ bra đŸ«Ł
Citronglass😋
Citronglass serverad i en urholkad citron, toppad med ett grönt blad.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 5 till
  • Laddar…
Har haft premiÀr hÀr i min "kockkarriÀr" haha.. för första gÄngen sÄ har jag gjort en egen VÀsterbottenostpaj :D Jag har Àtit sÄdana innan, men aldrig gjort en egen.. men nu var det dags.. och jag blev faktiskt ganska nöjd sjÀlv (ja, de andra som Ät av den var, tack och lov, ocksÄ nöjda) :)

IMG_6195.jpeg
Skapa konto

IMG_6197.jpeg
Skapa konto

Lite mörk pÄ ovansidan men inte brÀnd, bara osten pÄ topp som blev lite sÄ (tack och lov!)

AnvÀnda icas recept i det stora hela, lite mer ost bara.. (rev upp hela biten ost jag köpt och la lite extra pÄ topp)

LĂ€nk: https://www.ica.se/recept/klassisk-vasterbottenpaj-725368/

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Gjorde "skĂ„lar" av rullrĂ„n medans de var varma (lĂ€s heta đŸ„”, brĂ€nde fingrar)
Fyllde med vaniljglass, jordgubbar, vindruvor och chokladsĂ„s. Lite bökiga att Ă€ta dĂ„ de Ă€r sköra sĂ„ det blev lite kladdigt😟, men gott.
IMG_20260424_145040.jpg
Skapa konto
IMG_20260424_145840.jpg
Skapa konto
IMG_20260424_150733.jpg
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
BrÀnda fingrar eller ej.. ser vÀldigt tjusiga ut och det ser gött ut! :D

Bakade tĂ„rta i helgen.. bĂ„de försenad födelsedagstĂ„rta och nĂ„n dag för sent valborgsdessert/tĂ„rta đŸ„ł

IMG_0235.JPG
Skapa konto

PinocchiotÄrta Àr min favorit.. denna gÄng fylldes den med jordgubbar & blÄbÀr (egna frÄn frysen.. dÀrav lite "vattnigt" pÄ fatet..) .. MUMS!

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
IgÄr, Ärets första rabarberpaj.
20260510_152554543.JPG
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
IgÄr, Ärets första rabarberpaj.
[bild]
Samma hÀr :D
Nom nom.. serverades dock med vaniljglass hos oss :)

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Som vanligt, bara smĂ„ blad pĂ„ vĂ„r rabarberplanta.😓 Men har jag tur kanske jag har kvar i frysen frĂ„n 2025.

Orkar inte idag, precis hemkommen efter 6 timmar i bilen frĂ„n SkövdeđŸ„ș Nu finns bara ork för ett par öl framför brasa i kaminen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.