Alfredo Alfredo skrev:
Borde man veta vad bubs är? 🤔😳
Hehe .. nja inte nödvändigtvis! Det är ett ”smågodis”.. som man skymtar på bilden.. finns i lite olika smakkombinationer 😊

Köper man smågodis ibland brukar man kunna se dem i nått fack..

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J
Snigla Snigla skrev:
Hehe .. nja inte nödvändigtvis! Det är ett ”smågodis”.. som man skymtar på bilden.. finns i lite olika smakkombinationer 😊

Köper man smågodis ibland brukar man kunna se dem i nått fack..
Gissar att @Alfredo är en sån Ren levnads människa som inte äter smågodis😉

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Gissar att @Alfredo är en sån Ren levnads människa som inte äter smågodis😉
Du gissar oerhört fel! Däremot får jag erkänna att jag inte direkt brukar läsa på om godisets namn... Allt som ser gott ut slinker ner i påsen...

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Kakelugnen566 och 4 till
  • Laddar…
NÖTBRÄCK

Choklad, pistagenötter och valnötter 👍

Chokladbräck med pistagenötter och valnötter på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemgjort nötbräck med choklad, pistagenötter och valnötter på ett beige fat.
Skapa konto

Hand håller en bit nötbräck med choklad, pistagenötter och valnötter.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
RISFAVORIT

Förra årets favorit fick komma tillbaka.. denna gång med apelsinkrokantschoklad.. (förra året var det dajm).

Chokladbitar med rispuffar och apelsinkrokant på en tallrik, toppade med crunchy naturella flingor, serverade i små pappersformar.
Skapa konto

Hemgjorda chokladbitar med apelsinkrokantschoklad, rispuffar och flingor i pappersformar på ett fat.
Skapa konto

Mörk choklad, apelsinkrokantchoklad, rispuffar och makens crunchy naturella flingor (en lidl-variant som inte är fullt så söt som start.. men samma "kaksmuleprincip" )

• Gilla
Kakelugnen566 och 2 till
  • Laddar…
Gjorde "tryffel" för några dagar sedan... det gick åt pipan haha.. jag misstänkte det redan när jag såg receptet - så jag lade till lite extra choklad.. men ja.. det var inte alls tillräckligt..

I slutänden var det en (väldigt smaskig) mintchokladsås.. kanske lite puddingaktig - men helt klart för rinnig/kladdig!

.. men jag ställde in den i kylen och så igår smälte jag den "saknade" delen av chokladen.. och fyllde på med.. rörde ihop dem.. och det fungerade bra.. nästa gång den hamnade i kylen så blev den fastare i konsistensen och jag lyckades forma "tryffelbollar"...

Sex hemmagjorda chokladtryffelbollar på bakplåtspapper i en plastlåda, täckta med kakao.
Skapa konto

Perfekt! :)

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Gårdagens projekt (dvs inte räddningen av mina tryfflar) var:

KEXCHOKLAD med jordnötssmör
(har legat på min lista sedan förra året.. så nu tog jag mig i kragen och testade)

Sex smörgåsrån på ett bakplåtspapper, förberedda för att göra hemgjord kexchoklad med jordnötssmör.
Skapa konto

Smörgåsrån

Hemmagjord kexchoklad med jordnötssmör och choklad på bakplåtspapper, redo att kylas och delas i bitar för fortsatt bearbetning.
Skapa konto

Lager ett med jordnötssmörschokladsås..

Sex stycken smörgåsrån på en bricka, förberedda för att göras om till kexchoklad med jordnötssmör.
Skapa konto

Lager två blev samma sak..

Närbild av smörgåsrån med lager av jordnötssmör och choklad, redo att delas och doppas i choklad enligt beskrivning i inlägg.
Skapa konto

Ser ut som rån (kakor) el ja.. kexchoklad..

Hemgjorda kexchokladrutor med jordnötssmör på en bricka, redo för chokladdoppning inför julen.
Skapa konto

Skulle sedan delas i bitar..

Hemmagjorda chokladdoppade kex, gjorda av smörgåsrån, jordnötssmör och choklad, ligger på ett bakplåtspapper för att stelna.
Skapa konto

För att doppas / penslas med choklad..

Hemgjord kexchoklad med jordnötssmör, chokladöverdrag och smörgåsrån, formad till en fyrkant och placerad på en hand.
Skapa konto

Såhär blev de!

En hand håller en bit hemgjord kexchoklad med lager av choklad och jordnötssmör mellan smörgåsrån, delvis bitet och fotat i köksmiljö.
Skapa konto

.. och när man tagit en tugga!

Hemgjorda kexchoklad med jordnötssmör i en plastburk, redo för julen. Täckt i choklad, placerade i rader.
Skapa konto

Nu.. ner i en burk inför julen

Ganska simpelt recept egentligen.. typ tre ingredienser (choklad, jordnötssmör och smörgåsrån). Det pillriga var chokladdoppningen (de skulle eg penslas.. men jag hade låtit dem stelna för mycket så kexen delade sig lite.. och jag valde då att doppa dem istället - gick åt iaf minst dubbelt så mycket choklad till det..)

Gott var det också.. man kan säkert använda nutella/nougat med exemplariskt resultat.. men ja.. maken är lite allergisk.. så det fick bli nått annat :)

• Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
Gjorde en tårta alldeles nyss. Frun fyller år. Hallon, vaniljkräm och grädde på köpta bottnar.
Gräddtårta dekorerad med gräddtoppar på ett fat, placerad på ett matbord med rottingunderlägg och ljusdekorationer i bakgrunden.
Skapa konto

Lär väl garnera den lite mer men behöver åka till affären och se om det finns färska hallon att pryda tårtan med.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
😥😭 Har gått bet på att få tag i anjovis så det blir nog jul utan Jansson
Yesss, fick tag i 2 burkar anjovis idag så julen är räddad 😀

• Gilla
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jordnötskrokant med minimarshmallows 😊
(favorit från förra året)

Hemmagjord chokladtäckta barer med mini-marshmallows och hackade nötter ovanpå, ligger på bakplåtspapper.
Skapa konto

Chokladbitar med krossade nötter och marshmallows på en rustik yta.
Skapa konto

Hand håller en chokladbit toppad med marshmallows och hackade nötter.
Skapa konto

Hembakad chokladkaka toppad med små marshmallows och hackade nötter ligger på en bakplåtspappersklädd yta.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Maken gjorde en kola.. han brukar göra minst en kola om året hehe.. och det ska gärna vara lakrits :)

I år hade han spanat in sig på nån amerikansk variant..

Salt water taffy
Istället för att ha citron som smaksättning som org receptet hade.. så ville han såklart ha lakrits :)

Han hade inte läst hela receptet när han började.. men ja.. nu kan han nästan titulera sig som "karamellkungen" också hahaha.. världens segaste "deg" som skulle dras o vikas.. med inoljade händer (och jag kan säga den fastnade bra.. både här o var)

Men lite svordomar o pyssel senare hade han fått ihop det hela...

Lakritstaftybitar på bakplåtspapper, hemgjorda i rektangulära former, blanka och oljiga, redo att ätas efter att ha paketerats för att undvika klibb.
Skapa konto

Hemgjord lakritskola inslagen i bakplåtspapper och några oknäckta bitar på bakplåtspapper.
Skapa konto

Inslagna bitar av hemmagjord lakritskola ligger i ett berg på ett mörkt bord.
Skapa konto

Jag paketerade dem i bakplåtspapper när de var klara (lite kladdiga och riskerade och fastna ihop med varandra)

Mjuk len och god kola blev det (jag provsmakade!)

• Gilla
Kakelugnen566 och 1 till
  • Laddar…
K
Hemmagjord knäck i små formar, upplagd på en bricka.
Skapa konto

Har gjort knäck ikväll. De höll nästan på att bli lite misslyckade.
Precis på gränsen till att bli stenhårda.. Man ska INTE gå ifrån grytan när det nästan är färdigt....!!
Och att skopa över det sista i muffinsformar var ingen hit, det lossnar inte som i knäckformar..

• Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
En Budapeststubbe ligger på bakplåtspapper, dekorerad med choklad och florsocker, klar att serveras till julfirandet.
Skapa konto

Gjorde en Budapeststubbe när ni andra såg på Kalle Anka och frun var på jobbet.
En Budapeststubbe serverad på en tallrik med en sked och en kopp kaffe på ett träbord, redo att avnjutas.
Skapa konto

Provsmakade naturligtvis och den blev godkänd att servera som efterrätt till julfirandet i morgon.

• Älska
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Förrätten imorgon / nyårsafton blir nog något liknande denna:
Makalöst god Skagentårta

Skagentårta med räkor, dill, rödlök och citronskiva på ett krispigt bröd, garnerad för nyårsafton.
Skapa konto

Kredits till den som tagit ursprungliga bilden, som jag lånat ett hörn av för uppmärksamhet till receptet (original bild och andra finns på länken nedan - där receptet också finns!)

Recept / länk: https://www.niiinis.se/2023/06/05/makalost-god-skagentarta/

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ett recept som flashade förbi på fejjan tänkte jag också dela med mig av (i inspirationsanda).. ifall någon är på jakt efter nån liten snitt / tilltugg (småplock) mat.

Smördegsnittar med västerbottenost, creme fraiche, rödlök och rom

Smördegsnittar med västerbottenost, crème fraîche, rödlök, rom och dill på en bakplåt, perfekt för nyårstilltugg.
Skapa konto

Lät trevligt tyckte jag :)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.