153 761 läst ·
1 596 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
NÖTBRÄCK
Choklad, pistagenötter och valnötter 👍
Choklad, pistagenötter och valnötter 👍
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
RISFAVORIT
Förra årets favorit fick komma tillbaka.. denna gång med apelsinkrokantschoklad.. (förra året var det dajm).
Mörk choklad, apelsinkrokantchoklad, rispuffar och makens crunchy naturella flingor (en lidl-variant som inte är fullt så söt som start.. men samma "kaksmuleprincip" )
Förra årets favorit fick komma tillbaka.. denna gång med apelsinkrokantschoklad.. (förra året var det dajm).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mörk choklad, apelsinkrokantchoklad, rispuffar och makens crunchy naturella flingor (en lidl-variant som inte är fullt så söt som start.. men samma "kaksmuleprincip" )
Gjorde "tryffel" för några dagar sedan... det gick åt pipan haha.. jag misstänkte det redan när jag såg receptet - så jag lade till lite extra choklad.. men ja.. det var inte alls tillräckligt..
I slutänden var det en (väldigt smaskig) mintchokladsås.. kanske lite puddingaktig - men helt klart för rinnig/kladdig!
.. men jag ställde in den i kylen och så igår smälte jag den "saknade" delen av chokladen.. och fyllde på med.. rörde ihop dem.. och det fungerade bra.. nästa gång den hamnade i kylen så blev den fastare i konsistensen och jag lyckades forma "tryffelbollar"...
Perfekt!
I slutänden var det en (väldigt smaskig) mintchokladsås.. kanske lite puddingaktig - men helt klart för rinnig/kladdig!
.. men jag ställde in den i kylen och så igår smälte jag den "saknade" delen av chokladen.. och fyllde på med.. rörde ihop dem.. och det fungerade bra.. nästa gång den hamnade i kylen så blev den fastare i konsistensen och jag lyckades forma "tryffelbollar"...
Logga in
Skapa konto
Perfekt!
Gårdagens projekt (dvs inte räddningen av mina tryfflar) var:
KEXCHOKLAD med jordnötssmör
(har legat på min lista sedan förra året.. så nu tog jag mig i kragen och testade)
Smörgåsrån
Lager ett med jordnötssmörschokladsås..
Lager två blev samma sak..
Ser ut som rån (kakor) el ja.. kexchoklad..
Skulle sedan delas i bitar..
För att doppas / penslas med choklad..
Såhär blev de!
.. och när man tagit en tugga!
Nu.. ner i en burk inför julen
Ganska simpelt recept egentligen.. typ tre ingredienser (choklad, jordnötssmör och smörgåsrån). Det pillriga var chokladdoppningen (de skulle eg penslas.. men jag hade låtit dem stelna för mycket så kexen delade sig lite.. och jag valde då att doppa dem istället - gick åt iaf minst dubbelt så mycket choklad till det..)
Gott var det också.. man kan säkert använda nutella/nougat med exemplariskt resultat.. men ja.. maken är lite allergisk.. så det fick bli nått annat
KEXCHOKLAD med jordnötssmör
(har legat på min lista sedan förra året.. så nu tog jag mig i kragen och testade)
Logga in
Skapa konto
Smörgåsrån
Logga in
Skapa konto
Lager ett med jordnötssmörschokladsås..
Logga in
Skapa konto
Lager två blev samma sak..
Logga in
Skapa konto
Ser ut som rån (kakor) el ja.. kexchoklad..
Logga in
Skapa konto
Skulle sedan delas i bitar..
Logga in
Skapa konto
För att doppas / penslas med choklad..
Logga in
Skapa konto
Såhär blev de!
Logga in
Skapa konto
.. och när man tagit en tugga!
Logga in
Skapa konto
Nu.. ner i en burk inför julen
Ganska simpelt recept egentligen.. typ tre ingredienser (choklad, jordnötssmör och smörgåsrån). Det pillriga var chokladdoppningen (de skulle eg penslas.. men jag hade låtit dem stelna för mycket så kexen delade sig lite.. och jag valde då att doppa dem istället - gick åt iaf minst dubbelt så mycket choklad till det..)
Gott var det också.. man kan säkert använda nutella/nougat med exemplariskt resultat.. men ja.. maken är lite allergisk.. så det fick bli nått annat
Jordnötskrokant med minimarshmallows 😊
(favorit från förra året)
(favorit från förra året)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Maken gjorde en kola.. han brukar göra minst en kola om året hehe.. och det ska gärna vara lakrits 
I år hade han spanat in sig på nån amerikansk variant..
Salt water taffy
Istället för att ha citron som smaksättning som org receptet hade.. så ville han såklart ha lakrits
Han hade inte läst hela receptet när han började.. men ja.. nu kan han nästan titulera sig som "karamellkungen" också hahaha.. världens segaste "deg" som skulle dras o vikas.. med inoljade händer (och jag kan säga den fastnade bra.. både här o var)
Men lite svordomar o pyssel senare hade han fått ihop det hela...
Jag paketerade dem i bakplåtspapper när de var klara (lite kladdiga och riskerade och fastna ihop med varandra)
Mjuk len och god kola blev det (jag provsmakade!)
I år hade han spanat in sig på nån amerikansk variant..
Salt water taffy
Istället för att ha citron som smaksättning som org receptet hade.. så ville han såklart ha lakrits
Han hade inte läst hela receptet när han började.. men ja.. nu kan han nästan titulera sig som "karamellkungen" också hahaha.. världens segaste "deg" som skulle dras o vikas.. med inoljade händer (och jag kan säga den fastnade bra.. både här o var)
Men lite svordomar o pyssel senare hade han fått ihop det hela...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag paketerade dem i bakplåtspapper när de var klara (lite kladdiga och riskerade och fastna ihop med varandra)
Mjuk len och god kola blev det (jag provsmakade!)
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 430 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 430 inlägg
Logga in
Skapa konto
Har gjort knäck ikväll. De höll nästan på att bli lite misslyckade.
Precis på gränsen till att bli stenhårda.. Man ska INTE gå ifrån grytan när det nästan är färdigt....!!
Och att skopa över det sista i muffinsformar var ingen hit, det lossnar inte som i knäckformar..
Logga in
Skapa konto
Gjorde en Budapeststubbe när ni andra såg på Kalle Anka och frun var på jobbet.
Logga in
Skapa konto
Provsmakade naturligtvis och den blev godkänd att servera som efterrätt till julfirandet i morgon.
Förrätten imorgon / nyårsafton blir nog något liknande denna:
Makalöst god Skagentårta
Kredits till den som tagit ursprungliga bilden, som jag lånat ett hörn av för uppmärksamhet till receptet (original bild och andra finns på länken nedan - där receptet också finns!)
Recept / länk: https://www.niiinis.se/2023/06/05/makalost-god-skagentarta/
Makalöst god Skagentårta
Logga in
Skapa konto
Kredits till den som tagit ursprungliga bilden, som jag lånat ett hörn av för uppmärksamhet till receptet (original bild och andra finns på länken nedan - där receptet också finns!)
Recept / länk: https://www.niiinis.se/2023/06/05/makalost-god-skagentarta/
Ett recept som flashade förbi på fejjan tänkte jag också dela med mig av (i inspirationsanda).. ifall någon är på jakt efter nån liten snitt / tilltugg (småplock) mat.
Smördegsnittar med västerbottenost, creme fraiche, rödlök och rom
Lät trevligt tyckte jag
Smördegsnittar med västerbottenost, creme fraiche, rödlök och rom
Logga in
Skapa konto
Lät trevligt tyckte jag