154 165 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Jag står just nu och kokar päronkompott och kommer på att det kan ju platsa i denna tråd.
Receptet jag följer är detta (på ett ungefär)
Men jag har Bourbon vaniljpulver isf vaniljstång, jag använder Conference päron som är så söta, goda och stora. Tog lite mindre socker då päronen redan är så söta, provsmaka och sätt till mer allteftersom.
Päronkompott med Tellicherrypeppar (ca 3dl)
5 päron (ca 800g)
1 dl rörsocker
1-2 krm Tellicherry black pepper
½ vaniljstång
Börja med att snitta vaniljstången på längden. Skrapa ner fröna i en kastrull. Skala och kärna ur päronen. Skär i små bitar. Pyttsa ner i en kastrull med vaniljfröna. Tillsätt socker och Tellicherry black pepper. Småkoka i ungefär 20 minuter utan lock tills det blir en tjock kompott då du rör om. Låt svalna. Häll ner i rena glasburkar och förvara kallt.
Passa på nu när det finns päron billigt i affärerna.
Jättegott till vaniljglass...
...eller på ostbrickan till grön och blåmögelostar (och ett sött/halvsött vin till).
Receptet jag följer är detta (på ett ungefär)
Men jag har Bourbon vaniljpulver isf vaniljstång, jag använder Conference päron som är så söta, goda och stora. Tog lite mindre socker då päronen redan är så söta, provsmaka och sätt till mer allteftersom.
Päronkompott med Tellicherrypeppar (ca 3dl)
5 päron (ca 800g)
1 dl rörsocker
1-2 krm Tellicherry black pepper
½ vaniljstång
Börja med att snitta vaniljstången på längden. Skrapa ner fröna i en kastrull. Skala och kärna ur päronen. Skär i små bitar. Pyttsa ner i en kastrull med vaniljfröna. Tillsätt socker och Tellicherry black pepper. Småkoka i ungefär 20 minuter utan lock tills det blir en tjock kompott då du rör om. Låt svalna. Häll ner i rena glasburkar och förvara kallt.
Passa på nu när det finns päron billigt i affärerna.
Jättegott till vaniljglass...
...eller på ostbrickan till grön och blåmögelostar (och ett sött/halvsött vin till).
Menar du päronkompotten?Snigla skrev:
Jag vet faktiskt inte, jag har den i kylskåp, och satt även till ett kryddmått atamon konservering för säkerhets skull.
Jag tror inte det är något man ska göra massor av och ha i burkar hela vintern.
Pepparkaks cake-pops'en tror jag min dotter skulle vara fantastiskt intresserad av att göra som julgodis, tror vi kör på det.
Jo, jag fick inte med citeringen av ditt inlägg :/ men det var päronkompotten jag menade!Mikael_L skrev:
Menar du päronkompotten?
Jag vet faktiskt inte, jag har den i kylskåp, och satt även till ett kryddmått atamon konservering för säkerhets skull.
Jag tror inte det är något man ska göra massor av och ha i burkar hela vintern.
Pepparkaks cake-pops'en tror jag min dotter skulle vara fantastiskt intresserad av att göra som julgodis, tror vi kör på det.![]()
..ang popsen.. så är de lite lagom pyssliga/roliga att göra oxå
Idag bakades det lussebullar i hushållet!
Måste ha lite saffran såhär adventsfika till ära..
Passar på att önska Eder alla en trevlig "Första advent"
Länk till recept: http://julbordet.nu/lussebullar/
Måste ha lite saffran såhär adventsfika till ära..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passar på att önska Eder alla en trevlig "Första advent"
Länk till recept: http://julbordet.nu/lussebullar/