T Twosunspots skrev:
Håller verkligen med! Det är inte lätt att få kakling snyggt själv som amatör! Har själv jobbat som murare och kaklat många badrum och vet att det ligger mycket erfarenhet bakom att få till det. Jag kan tycka det är att resonera baklänges när man köper en ny kåk och sen prutar på en sån grej som badrum. Här måste det väl om något bli tipp topp!? Annat är väl om man håller på i sommarstugan, det kan man säker göra själv. Vidare viktigt att kolla upp hantverkaren som ska göra jobbet och det gör man genom referenser. Det finns mycket duktiga hantverkare men som vanligt är det 1 på 10 som är bra, och det på samma byggfirma! Så lyssna på folk som fått bra hjälp, kolla av arbetet och om godkänt försök få samma hantverkare hem till dig. Och då kanske det inte är lägsta pris som är det man ska gå på!
Ojoj, trots att du är murare och kaklat "många badrum" tycker du att det är svårt att "få kakling snyggt som amatör" (vet inte om du räknar dig som amatör..?!) Vad tycker du är svårt/svårast ? Kul att få ta del av andras erfarenheter. Har just själv kaklat badrum, och visst, det är alltid detaljer som kunde varit bättre...

Jag har aldrig kaklat ett badrum men hade turen att få tag på en riktigt duktig och prisvärd plattsättare när jag bygde mitt hus. Resultatet är klockrent.

Nästan alltid när jag kommer in i ett annat badrum nu mera tänker jag på att det inte är lika klanderfritt kaklat som mina. Med det sagt är det tyvärr säkert oftast "proffs" som gjort jobbet även där.

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
Ojoj, trots att du är murare och kaklat "många badrum" tycker du att det är svårt att "få kakling snyggt som amatör" (vet inte om du räknar dig som amatör..?!) Vad tycker du är svårt/svårast ? Kul att få ta del av andras erfarenheter. Har just själv kaklat badrum, och visst, det är alltid detaljer som kunde varit bättre...
Skillnaden mellan att göra arbetet som amatör eller proffs är att proffset planerar hela arbetet innan hen drar igång. Som yrkesman vet man att det inte finns några absolut raka väggar eller 90 gradiga vinklar. Därför identifierar proffset alla avvikelser innan och planerar plattsättningen efter det. Vilket gör att det inte uppstår några överraskningar på vägen utan de avvikelser i underlaget trollas bort. Vidare är val av vägg och golvmaterial samt mönstersättning väldigt avgörande för svårighetsgraden. Vanligt 15*15 kakel och 10*20 klinker med rundade kanter och 3-5mm fog är ju säkert 100ggr lättare att lyckas med än stora plattor, raka kanter och 1mm fog. Fogningen är också ett kapitel för sig. Där drar amatören på för mycket fog som brinner ifrån och är ett helvete att få bort. Samma med fixet, amatören drar på för mycket än den hinner med vilket gör att det skinnar på ytan och fäster inte i plattan. Med risk för plattsläpp som följd. Att få till en snygg silikonfog är också en mindre konstart. Där vet jag att det fuskas även som proffs tyvärr. Så tänk till lite kring svårighetsgrad innan ni bestämmer er för att köra själva och var inte dumsnål när det gäller plattsättningjobb!

• Gilla
Peterqwe och 2 till
  • Laddar…
Skulle var intressant att höra vartåt det lutar för TS. Ganska spridda skurar på råden i tråden.

• Gilla
tobefound
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Skulle var intressant att höra vartåt det lutar för TS. Ganska spridda skurar på råden i tråden.
”Fråga publiken”
Gör det själv, 50%
För fan ge dig inte på det 50%

• Gilla
tobefound
  • Laddar…
Uppdaterar här med bilder på hur resultatet blev. Blev en kombo i insatsen. Jag byggde bakomliggande stommar med XPS-cellplast (sjukt bra material att jobba med). Lät sen en kompis som är plattsättare att sätta allt, foga och silikona. 60x60-plattor granitkeramik, sjukt tunga och rejäla. Sitter drygt ett 1 ton plattor i badrummet nu.

Löjligt nöjd och allt känns gediget och oförstörbart... :) Även om allt inte är klart, lite silikon, kommod med granit på och spegelskåp kvar. Och ett badkar som ska ställas in.

Många moment med plattsättningen som jag är rätt glad att jag inte hoppade på. Jag skulle säkert ha löst det, det är inte det, men det skulle kostat en del vurpor och för mkt tankearbete för att hinna i tid. Badrummet på ovanvåningen vågar jag mig nu på själv!

Tack alla för era kommentarer och råd!

Renoverat badrum med grå granitkeramikplattor, duschhörna, frittstående badkar, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående badrumsrenovering med grå XPS-cellplaststommar uppställda och ett vattenpass på toppen, betonggolv och avlopp inför plattsättning.
Skapa konto
Vattenanslutningar med flexibla slangar och XPS-cellplast syns i en del av konstruktionen.
Skapa konto
Trästommar och XPS-cellplast monterade på vägg i byggprojekt för badrum.
Skapa konto
Byggnation av badrum med XPS-cellplaststommar, väggen är halvfärdig, utan kakel.
Skapa konto
Trästommar framför vägg klädd med brun XPS-cellplast under ett pågående badrumsprojekt.
Skapa konto
Vattenanslutning och slang mot en vägg, skyddad med maskeringstejp under renovering.
Skapa konto
Pågående badrum-renovering med granitkeramikplattor, XPS-cellplast och verktyg synliga.
Skapa konto
Delvis kaklat badrum med stora granitkeramikplattor och distanser vid väggkonstruktioner.
Skapa konto
Renovering av badrum med 60x60 granitkeramikplattor under installation, fogkryss och verktyg synliga.
Skapa konto
Nyrenoverat badrum med storformat granitkeramikplattor och inbyggd nisch för förvaring.
Skapa konto
Nytt badrum med gråa 60x60 granitkeramikplattor på golv och väggar och en vit vägghängd toalett.
Skapa konto
Renoverat badrum med grå 60x60 granitkeramikplattor, inbyggd hylla med växt och hygienprodukter, spegelfönster.
Skapa konto
Nyrenoverat badrum med granitkeramikplattor, glasduschvägg och inbyggd hylla med flaskor.
Skapa konto
Delvis färdigt badrum med grå 60x60 granitkeramikplattor, handfat på kommod och rör i väggen.
Skapa konto
Renoverat badrum med granitkeramikplattor, vita inredningselement, och en grön växt.
Skapa konto
Nylagda 60x60 granitkeramikplattor i dusch med glasvägg, duschset och inbyggd hylla.
Skapa konto

• Gilla
IngemarB och 10 till
  • Laddar…
Och det säger du nu, alltså att du har en kompis som är plattsättare:)
Jag vill ändra mitt tidigare svar, be kompisen om hjälp med plattorna.

• Gilla
tobefound och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Och det säger du nu, alltså att du har en kompis som är plattsättare:)
Jag vill ändra mitt tidigare svar, be kompisen om hjälp med plattorna.
Blev "kompis" med vännernas plattsättare i processen, så inget jag visste om at the time. :)

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Håller med ovanstående. När jag byggde lejde jag plattsättare som gjorde två badrum, en toalett, hall och tvättstuga. Badrummen är rätt små och helkaklade. Övriga rumm endast golv.

Vi betalade ganska exakt 150 tkr för allt, inklusive material. Då var det rätt dyra plattor och allt blev tipptopp. Givetvis ingen inredning i priset.

Bor du i närheten av Umeå ska du få numret.
Hej! Såg av en slump den här kommentaren i tråden, bor i Umeå och ska göra ett badrum på övervåningen på ett nybygge, du har möjligen inte tips om vilken firma (om du nu var nöjd)🌸
Mvh

S Sveriges sämsta tomt skrev:
Hej! Såg av en slump den här kommentaren i tråden, bor i Umeå och ska göra ett badrum på övervåningen på ett nybygge, du har möjligen inte tips om vilken firma (om du nu var nöjd)🌸
Mvh
Givetvis. Skicka ett PM så ska du få kontaktuppgifter

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.