Hej,

Jag har en råvind från sextiotalet där jag har för avsikt att bygga ett badrum. Eftersom vindens storlek överstiger storleken på det tilltänkta badrummet så tänkte jag inte isolera hela vinden utan tänker mig en "ett rum i rummet"-lösning. Dvs jag bygger upp ett badrum i ett befintligt rum, i detta fall råvinden. Detta pga ekonomi och vill inte ändra för mycket på husets andningsvanor.
Nu ska jag börja regla upp väggar och tak.

Till min fråga,
Hur mycket isolering är det värt att satsa på i väggar och tak i detta nya badrum i ett hus som för övrigt är mycket sparsamt isolerat och läcker som ett såll? Indirekt så klassas dom väl nästan som ytterväggar?

Jag tänker mig cellulosaisolering och givetvis monteras luftspalt innan isolering av snedtak utförs.

• Råvind med exponerade bjälkar och reglar, förberedd för byggnation av badrum, med ett takfönster ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råvind med exponerade takbjälkar och ett fönster, ytan täckt av grå isolering förbereder för att bygga ett badrum.
    Skapa konto
Tänk på att värmen stiger så isolera väl är mitt råd. Det är billigt med isolering jämfört med energi över många år

Vilken yta är det som ska bli själva badrummet? Är det gjort några förberedelser eller vad är det vi ser på dina foton?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk på att värmen stiger så isolera väl är mitt råd. Det är billigt med isolering jämfört me
Centano Centano skrev:
Vilken yta är det som ska bli själva badrummet? Är det gjort några förberedelser eller vad är det vi ser på dina foton?
Bilderna visar en överblicksbild på vinden i nuläget, före och efter isolering av bjälklag. Jag har förberett genom att komplettera med nytt golvbjälklag (övre bilden). Plywoodskivorna som ringar in en yta (syns på båda bilderna) illustrerar väggarnas ungefärliga placering i det nya badrummet.

Såhär såg det ut innan mina förberedelser:

• Vindsutrymme innan isolering, visar träbjälkar och gammal isolering under ett takfönster, plywood markerar det framtida badrummets väggar.
    Skapa konto
Okay. Så det blir denna yta då? Och med ett indrag ut mot fönstret? Var det länge sedan du isolerade om vindsbjälklaget? Sen undrar jag lite hur man tar sig till badrummet, finns det en trappa upp och hur ser det då ut mellan trappan och badrummet? Vind med sågspån på golvet och markerade områden för isolering och konstruktion, samt ett takfönster.
Skapa konto

Centano Centano skrev:
Okay. Så det blir denna yta då? Och med ett indrag ut mot fönstret? Var det länge sedan du isolerade om vindsbjälklaget? Sen undrar jag lite hur man tar sig till badrummet, finns det en trappa upp och hur ser det då ut mellan trappan och badrummet? [bild]
Precis så, enligt den röda markeringen.
Resten av vinden kommer fortfarande vara inspekterbar via landgången utanför badrummet. Denna bild visar endast halva vinden, den andra halvan är isolerad och inredd sedan tidigare och fotot är taget i det angränsande dörrhålet.

Jag blåste ur all gammal isolering för två år sedan, monterade luftspalt, ångbroms, och la ny cellulosa. Enligt mina okulärbesiktningar så har inget fuktproblem uppstått på dom här åren.

Men vad tror vi om tjockleken på isolering?
Tjockleken på väggen mot isolerad del ligger på ca 250mm. 300mm i snedtak skulle jag säga är smärtgräns för att inte anses bli för trångt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.