25 875 läst ·
54 svar
26k läst
54 svar
Göra plattsättning själv i badrum på nytt nyckelfärdigt hus?
En skillnad är ju att du ska leva med ytskiktet i ditt nya badrum i årtionden vilket inte nödvändigtvis är fallet med den nya tapeten i vardagsrummet. Dessutom är det enkelt att göra om tapeten om du inte blir nöjd med resultatet första försöket, vilket inte är fallet med badrummet.wildeside skrev:
Funderar på vad många gör i sina badrum eftersom dom ska vara palatsliknande.
Jag gör mina behov och tvättar mig i badrum så någon liten skavank på kakel eller klinkers är inget jag skulle stirra mej blind på.
Men alla är vi olika.
Jag skulle inte tveka att sätta kakel o klinkers själv, man har ganska bra timpenning på det.
Lägger nog hellre ner mer krut o pengar i dom rum som man vistas längre tid i.
Men alla gör ju som man själv vill. Känslan av att ha gjort det själv kan säkert väga upp för lite skavanker.
Lite svårt att rekommendera nått utan att veta storlek på plattorna och hur mkt fall du har.
Men ska du göra det själv så rekommenderar jag plattsättningsverktyg ink riktningsverktyg.
Besök TEBO.se och kolla in deras system spin-level.
Besök sedan en byggvaruhandel och be om kakelfix som är lättarbetat.
Bra plattsättning börjar med bra material, bra verktyg.
Kontrollera att din keramik går att skära med ditt verktyg. Granitkeramik är hårt och fördjävligt att ritsa före knäckning. Hyr en ordentlig kakelsåg med?
Allt som allt bör alla verktyg kosta ca 4800.
Men ska du göra det själv så rekommenderar jag plattsättningsverktyg ink riktningsverktyg.
Besök TEBO.se och kolla in deras system spin-level.
Besök sedan en byggvaruhandel och be om kakelfix som är lättarbetat.
Bra plattsättning börjar med bra material, bra verktyg.
Kontrollera att din keramik går att skära med ditt verktyg. Granitkeramik är hårt och fördjävligt att ritsa före knäckning. Hyr en ordentlig kakelsåg med?
Allt som allt bör alla verktyg kosta ca 4800.
Kan ju också vara så att man överväger att göra badrummet själv för att få det klart en viss tid. Mtp hur svårt det är att få tag på hantverkare kan det handla om att utnyttja badrummet (och huset) i till jul eller midsommar…..
Efter att ha sett alla bilder på badrum (här i forumet) som ser ut som skit efter att ett företag gjort jobbet, håller jag inte med om att det skulle vara någon garanti att ta in ett företag för att det blir bra.
Tvärt om, är man normalt händig och med normal mängd tålamod och noggrannhet samt ger sig själv gott om tid, ser jag inte varför det skulle kunna gå att göra ett lika bra jobb själv!
SÅ svårt är det faktiskt inte att sätta kakel/klinker.
Efter att ha sett alla bilder på badrum (här i forumet) som ser ut som skit efter att ett företag gjort jobbet, håller jag inte med om att det skulle vara någon garanti att ta in ett företag för att det blir bra.
Tvärt om, är man normalt händig och med normal mängd tålamod och noggrannhet samt ger sig själv gott om tid, ser jag inte varför det skulle kunna gå att göra ett lika bra jobb själv!
SÅ svårt är det faktiskt inte att sätta kakel/klinker.
Ska man bo i huset i trettio år kvittar det, men om du säljer efter fem år kommer en ful plattsättning kapa långt mer på slutpriset än vad den mest Ahlsell-fakturerande plattsättaren du kan hitta kostat.wildeside skrev:
Funderar på vad många gör i sina badrum eftersom dom ska vara palatsliknande.
Jag gör mina behov och tvättar mig i badrum så någon liten skavank på kakel eller klinkers är inget jag skulle stirra mej blind på.
Men alla är vi olika.
Jag skulle inte tveka att sätta kakel o klinkers själv, man har ganska bra timpenning på det.
Lägger nog hellre ner mer krut o pengar i dom rum som man vistas längre tid i.
Men en normalbegåvad någorlunda händig och noggrann person klarar av att sätta kakel och klinkers mins lika bra som majoriteten av yrkeskåren.rotbackarn skrev:
Det är ju inte så att du måste läst på högskolan med högsta betyg och vara ett geni för att sätta lite kakel/klinkers.
Det är klart man kan göra det själv, så länge du är duktig att läsa på och hitta info. Mitt tips är dock att inte välja plattor i större format än 20x20 och helst inte i granit eller för hårt material. Anledningen är att det blir dubbelt så svårt att göra. Jag gjorde nyss ett badrum (som glad amatör) med 60x60 plattor i granitkeramik, det var ett helveteT tobefound skrev:Hej!
Husleverans förväntas nästa vecka (Villa Nybro från Smålandsvillan). Badrummet på bottenvåningen kommer helt förberett för kakel/klinker som vi själva ansvarar för. Värmeslingor, våtrumsskikt och allt sånt är på plats redan så det som ska till är fogmassa och kakel/klinker. Sen kan det säkert dyka upp utmaningar på vägen.
Frågan nu till denna kompetenta skara är:
Är det ett jobb som jag med enkelhet kan klara av själv? Badrummet är bara på 6kvm. Är tämligen händig och kan bygga det mesta. Behöver bli klara med jobbet på en vecka eller så (i mitten på december).
Känns inte värt att lägga ut jobbet på extern part som tar 50-100 tsek för jobbet.
Vad tror ni? Finns det några bra resurser att lära sig av? Jag är av uppfattningen att det är bra att lära sig hur ens eget hus är byggt och fungerar. Är det mkt verktyg som behöver införskaffas?
Tacksam för svar!
Man kan hyra/köpa en vettig vattenkyld såg, då är det inga problem att kapa granitkeramik plattor.HomeboY skrev:
Det är klart man kan göra det själv, så länge du är duktig att läsa på och hitta info. Mitt tips är dock att inte välja plattor i större format än 20x20 och helst inte i granit eller för hårt material. Anledningen är att det blir dubbelt så svårt att göra. Jag gjorde nyss ett badrum (som glad amatör) med 60x60 plattor i granitkeramik, det var ett helvete![]()
Nej, den största skillnaden är att en plattsättare gör det snabbare än en lekman men det behöver nödvändigtvis inte se bättre ut, alltså utförandet än en duktig hemmapulare. Men sen har vi ju dom som tror att dom är duktiga och tycker själv att det dom har utfört ser bra ut men i själva verket ser det för jävligt ut.wildeside skrev:
Sedan har vi ju plattsättare som är på en helt annan nivå där som till exempel https://www.instagram.com/tile.brother/?hl=sv som nästan är konstnärer när dom utför jobb.
Jag personligen håller i all fall inte på och gerar plattor till nisher och ytterhörn eller gör superavancerade kuvertskärningar m.m.
Tekniskt klarar du det säkert. Estetiskt krävs nog en del erfarenhet för att få det lika fint som en bra kakelsättare. Men jag hade gjort det själv!T tobefound skrev:Hej!
Husleverans förväntas nästa vecka (Villa Nybro från Smålandsvillan). Badrummet på bottenvåningen kommer helt förberett för kakel/klinker som vi själva ansvarar för. Värmeslingor, våtrumsskikt och allt sånt är på plats redan så det som ska till är fogmassa och kakel/klinker. Sen kan det säkert dyka upp utmaningar på vägen.
Är det ett jobb som jag med enkelhet kan klara av själv? Badrummet är bara på 6kvm. Är tämligen händig och kan bygga det mesta. Behöver bli klara med jobbet på en vecka eller så (i mitten på december).
Känns inte värt att lägga ut jobbet på extern part som tar 50-100 tsek för jobbet.
Vad tror ni? Finns det några bra resurser att lära sig av? Jag är av uppfattningen att det är bra att lära sig hur ens eget hus är byggt och fungerar. Är det mkt verktyg som behöver införskaffas?
Tacksam för svar!
T tobefound skrev:Hej!
Tacksam för svar!
Har du inte kaklat alls tidigare ska du nog inte börja med ett badrum där du har ett fall att ta hand om som måste funka mot golvbrunnen och där det gäller att få till bra skarvar på plattorna då du slipper fula och ibland vassa fogsprång m m. Det är lätt hänt att det blir rätt fult vilket kan kännas jobbigt när allt annat är tip topp. T ex så krävs det lite erfarenhet att få fixet du sätter plattorna i att bli jämntjockt så du får plattorna i linje med varandra och utan att du trycker upp fogmassa mellan plattorna eller så du inte får för tunt på dina ställen med bristfällig vidhäftning. Som andra har påpekat i tråden lär 6 m2 inte bli så himla dyrt om allt förarbete ändå är gjort.
Jag skulle aldrig tveka att göra det själv. Men då är det för att jag VILL och tycker det är väldigt roligt. Mitt första projekt var faktiskt ett badrum. Men jag skulle såklart rekommendera ett stänkskydd i kök eller annat mindre projekt som ett första. Men lite händig och framför allt väl påläst, så går det att göra både rätt och snyggt.