25 875 läst ·
54 svar
26k läst
54 svar
Göra plattsättning själv i badrum på nytt nyckelfärdigt hus?
Något badrum ska väl vara det första?
Men man är väldigt olika. Jag har kompisar som bara gör kanongrejer vad de än ger sig på. Du kanske är sådan? Jag är det inte, men jag får till det ganska hyfsat. Så om jag skulle ge dig ett råd, som jag skulle ha gett mig själv när jag var grön, är att om du har någon kompis som är lite haj på att kakla så be hen om hjälp. På egen hand kommer du säkert göra det kanonbra. Men risken är stor att du gör en eller två dundertabbar, bara på grund av att du inte har erfarenhet. Men ett par erfarna ögon och händer som kan hjälpa dig igång och ge dig lite tips och att ha som bollplank är värt mycket.
Och gör det inte under tidspress. Det tar antagligen 3 gånger så lång tid som du föreställer dig. Det är bara att inse.
Men annars, varför inte?
Men man är väldigt olika. Jag har kompisar som bara gör kanongrejer vad de än ger sig på. Du kanske är sådan? Jag är det inte, men jag får till det ganska hyfsat. Så om jag skulle ge dig ett råd, som jag skulle ha gett mig själv när jag var grön, är att om du har någon kompis som är lite haj på att kakla så be hen om hjälp. På egen hand kommer du säkert göra det kanonbra. Men risken är stor att du gör en eller två dundertabbar, bara på grund av att du inte har erfarenhet. Men ett par erfarna ögon och händer som kan hjälpa dig igång och ge dig lite tips och att ha som bollplank är värt mycket.
Och gör det inte under tidspress. Det tar antagligen 3 gånger så lång tid som du föreställer dig. Det är bara att inse.
Men annars, varför inte?
Jag anser mig ganska händig, och lade in klinkers i hallen på vår Smålandsvilla. En bekant elektriker fixade golvvärmen, i övrigt gjorde jag och min fru allt själva. Det blev toppen och ingen tror på att vi har gjort det själv. Nu var det inga stora plattor vi hade, då kan det bli svårare har jag förstått.
Med detta i bagaget hade jag inte rekommenderat någon att göra ett helt badrum som förstagångsprojekt, inte utan att ha någon kunnig att fråga. Har man extremt gott om tid kan man ju ta hjälp av forumet etc, men detta är ett projekt som kräver en hel del knowhow för att det ska se snyggt ut. Smålandsvillan har t.ex. haft lite problem med ojämna väggar, sånt måste man kolla först. Hur är det med fallet mot golvbrunn? Är det spacklat och färdigt?
Med det sagt, vill man ha en rejäl utmaning, har gott om tid, är noggrann och läser på och mäter (och gärna ha nån kunnig att fråga) först innan man sätter plattor, då är det väl inget att fundera på. Kör på, det kommer att bli en kul historia om inte annat.
/H
Med detta i bagaget hade jag inte rekommenderat någon att göra ett helt badrum som förstagångsprojekt, inte utan att ha någon kunnig att fråga. Har man extremt gott om tid kan man ju ta hjälp av forumet etc, men detta är ett projekt som kräver en hel del knowhow för att det ska se snyggt ut. Smålandsvillan har t.ex. haft lite problem med ojämna väggar, sånt måste man kolla först. Hur är det med fallet mot golvbrunn? Är det spacklat och färdigt?
Med det sagt, vill man ha en rejäl utmaning, har gott om tid, är noggrann och läser på och mäter (och gärna ha nån kunnig att fråga) först innan man sätter plattor, då är det väl inget att fundera på. Kör på, det kommer att bli en kul historia om inte annat.
/H
Torktider och tätskikt behöver man inte. Och har du aldrig satt kakel förut så blr det gå på 6h sättning vägg och 3h läggning golv..
QUOTE="Krille4, post: 4452209, member: 30234"]Det kommer inte att kosta så mycket om det bara är plattsättning som ska göras. Borde vara max tre dagar fördelat på en dag plattsättning väggar, en dag plattsättning golv och en dag fogning. Lägg på en dag i marginal och räknat på 700 kr tim så är vi uppe i drygt 20 000 kr.
/Krille[/QUOTE]
QUOTE="Krille4, post: 4452209, member: 30234"]Det kommer inte att kosta så mycket om det bara är plattsättning som ska göras. Borde vara max tre dagar fördelat på en dag plattsättning väggar, en dag plattsättning golv och en dag fogning. Lägg på en dag i marginal och räknat på 700 kr tim så är vi uppe i drygt 20 000 kr.
/Krille[/QUOTE]
Kakling är ingen rocket science, men man måste veta vad man ska göra och man ska vara noggrann. Lägg en dag på kunskapsinhämtmning (tex YouTube), en dag på uppmätning, >= 2 dagar kakling, 1 dag fogning.
Viktigt: Horisontellt/vertikalt, uniform fogbredd, alla plattor i ett plan (inga intryckta eller utstående delar av plattor, dvs där de inte ligger i samma plan som omliggande plattor) genomtänkt kapning i hörn, upptill&nertill. Och lite till , men som sagt, ingen rocket science
Viktigt: Horisontellt/vertikalt, uniform fogbredd, alla plattor i ett plan (inga intryckta eller utstående delar av plattor, dvs där de inte ligger i samma plan som omliggande plattor) genomtänkt kapning i hörn, upptill&nertill. Och lite till , men som sagt, ingen rocket science
Håller med andra inlägg. Jag har sett kompisar som gjort egna arbeten och de är inga klåpare utanT tobefound skrev:Hej!
Husleverans förväntas nästa vecka (Villa Nybro från Smålandsvillan). Badrummet på bottenvåningen kommer helt förberett för kakel/klinker som vi själva ansvarar för. Värmeslingor, våtrumsskikt och allt sånt är på plats redan så det som ska till är fogmassa och kakel/klinker. Sen kan det säkert dyka upp utmaningar på vägen.
Frågan nu till denna kompetenta skara är:
Är det ett jobb som jag med enkelhet kan klara av själv? Badrummet är bara på 6kvm. Är tämligen händig och kan bygga det mesta. Behöver bli klara med jobbet på en vecka eller så (i mitten på december).
Känns inte värt att lägga ut jobbet på extern part som tar 50-100 tsek för jobbet.
Vad tror ni? Finns det några bra resurser att lära sig av? Jag är av uppfattningen att det är bra att lära sig hur ens eget hus är byggt och fungerar. Är det mkt verktyg som behöver införskaffas?
Tacksam för svar!
minst "normalhändiga" Det blir ingen finish jag skulle vara nöjd med.
Eftersom du inte har verktyg blir det ditt första projekt och där hade jag INTE valt badrum i en ny villa.
Jag la klinker i carport och uterum. Blev helt ok men det är ju otroligt mycket lättare projekt.
Du får tänka på att badrum håller kanske 30 år och att reta sig på en för smal fog eller en ogenomtänkt kapning av platta så länge är ingen skön känsla.
Lider man i 30 år av någon liten miss i ett badrum ska man nog inte titta på resten av huset och tomten utan att ta ett par sobril innan.IngemarB skrev:
Håller med andra inlägg. Jag har sett kompisar som gjort egna arbeten och de är inga klåpare utan
minst "normalhändiga" Det blir ingen finish jag skulle vara nöjd med.
Eftersom du inte har verktyg blir det ditt första projekt och där hade jag INTE valt badrum i en ny villa.
Jag la klinker i carport och uterum. Blev helt ok men det är ju otroligt mycket lättare projekt.
Du får tänka på att badrum håller kanske 30 år och att reta sig på en för smal fog eller en ogenomtänkt kapning av platta så länge är ingen skön känsla.
Så du menar att det är bättre att göra något som är rätt svårt på egen hand utan tidigare erfarenhet, barawildeside skrev:
man ser till att man har Sobril?
Missar man en gerings-sågning eller slarvar med tapetsering kan du rätt lätt fixa.
Kakel och klinker är svårare.
Hej!
Redan att du ställer frågan lyser röd flagg. Bra hemmafixar brukar låta mer självsäkra.
Få till mönsterpassning, få kaklet på samma nivå, skära klinker i fallet, få golvbrunnen rätt är inte helt enkelt.
Kan tänka mig att en plattsättare kostar ca 650:- inkl moms per timma och jobbet kan ta max 20 timmar. Detta skulle betyda max 13 000:- + kanske en tusenlapp i material (plattorna ej inkl.
Lägg bort jobbet till någon som kan.
Redan att du ställer frågan lyser röd flagg. Bra hemmafixar brukar låta mer självsäkra.
Få till mönsterpassning, få kaklet på samma nivå, skära klinker i fallet, få golvbrunnen rätt är inte helt enkelt.
Kan tänka mig att en plattsättare kostar ca 650:- inkl moms per timma och jobbet kan ta max 20 timmar. Detta skulle betyda max 13 000:- + kanske en tusenlapp i material (plattorna ej inkl.
Lägg bort jobbet till någon som kan.
Lider man av att se en å annan liten miss i 30 år så ska man nog inte äga ett hus överhuvudtaget.IngemarB skrev:
Har inte set ett enda hus som inte har en å annan miss någonstans.
[/QUOTE]K kacklarn skrev:Torktider och tätskikt behöver man inte. Och har du aldrig satt kakel förut så blr det gå på 6h sättning vägg och 3h läggning golv..
/Krille
Jag tror du är lite optimistisk i tiden för någon som aldrig satt kakel tidigare
/Krille
Det fixar du säkert, mycket jobb för att få det bra men definitivt ett helt ok DIY jobb.T tobefound skrev:Hej!
Husleverans förväntas nästa vecka (Villa Nybro från Smålandsvillan). Badrummet på bottenvåningen kommer helt förberett för kakel/klinker som vi själva ansvarar för. Värmeslingor, våtrumsskikt och allt sånt är på plats redan så det som ska till är fogmassa och kakel/klinker. Sen kan det säkert dyka upp utmaningar på vägen.
Är det ett jobb som jag med enkelhet kan klara av själv? Badrummet är bara på 6kvm. Är tämligen händig och kan bygga det mesta. Behöver bli klara med jobbet på en vecka eller så (i mitten på december).
Känns inte värt att lägga ut jobbet på extern part som tar 50-100 tsek för jobbet.
Vad tror ni? Finns det några bra resurser att lära sig av? Jag är av uppfattningen att det är bra att lära sig hur ens eget hus är byggt och fungerar. Är det mkt verktyg som behöver införskaffas?
Tacksam för svar!
Du kan fixa till det självT tobefound skrev:Hej!
Tacksam för svar!
Skicka bra upplösta bilder när du är klar
Första gången är det bra att ha någon som gjort något liknande att rådfråga /visa .T tobefound skrev:Hej!
Tacksam för svar!
Håller verkligen med! Det är inte lätt att få kakling snyggt själv som amatör! Har själv jobbat som murare och kaklat många badrum och vet att det ligger mycket erfarenhet bakom att få till det. Jag kan tycka det är att resonera baklänges när man köper en ny kåk och sen prutar på en sån grej som badrum. Här måste det väl om något bli tipp topp!? Annat är väl om man håller på i sommarstugan, det kan man säker göra själv. Vidare viktigt att kolla upp hantverkaren som ska göra jobbet och det gör man genom referenser. Det finns mycket duktiga hantverkare men som vanligt är det 1 på 10 som är bra, och det på samma byggfirma! Så lyssna på folk som fått bra hjälp, kolla av arbetet och om godkänt försök få samma hantverkare hem till dig. Och då kanske det inte är lägsta pris som är det man ska gå på!A Argastesnickaren skrev:Jag brukar vara pigg på att rekommendera det mesta till gör det själv.
Men ett helt badrum utan att kaklat eller lagt klinker innan i ett nytt hus där går gränsen för mig.
Ni ska leva med detta badrum i många år framåt.
Kan inte kosta några 50000 kr att leja in och få det bra
Allt underarbete är ju gjort.