w1shast3r, jag tror att endera läser du inte vad jag skriver eller så är du lite "trög" för jag har påtalat att "småskuttare" oftare uteblir från vidareutbildning och att det är negativt för kunskapsspridning och säkerhetsarbetet förstår nog dom flesta.
Man kan ju undra vilket jobb du har som dels har tid att ha koll dagligen på elektriker som genar/fuskar och samtidigt upphandlar eljobb för 50-100 miljoner. Hur hinner du med, jag vet vilket arbete som krävs vid så pass stora eljobb, i alla fall om det är installationarbete det handlar om.
Nu börjar jag tröttna på den här tråden och "stänger " den för min del.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Ja kravet är JFB utan undantag.

Ok, tack ska du ha! Då ska detta kopplas ut!! Får uttaget sitta kvar urkopplat, eller är jag skyldig att fysiskt avlägsna det?

Vi har diskuterat det nya behörighetsprovet som föreslås ganska ingående.
http://www.byggahus.se/forum/el/196842-prov-ett-satt-att-bli-behorig-utan-intyg.html
http://www.byggahus.se/forum/el/201...-nya-forslag-om-behorighet-vad-tycker-du.html
Hur de ska lyckas med detta är en bra fråga, men vi får väl ändå ha inställningen att det kommer att bli tillräckligt bra för att bara släppa igenom de som uppvisar nödvändiga kunskaper. Eller har du insideruppgifter om motsatsen elmont?

En fråga som jag inte sett behandlas här är hur det faktiskt fungerar på elfirmor av olika storlekar.
Hur ser fördelningen ut mellan elinstallatörer och yrkesmän? 1 på 1000 eller 1 på 5?
Hur sköts överinseendet i praktiken?
Hur sköts utbildningen och hur bedömer elinstallatören sina yrkesmäns kunskaper?
Hur stor andel yrkesmän tror vi skulle klara ett prov? (Det lär dessutom bli förenklat för dessa?)

Steamboy skrev:
Jag ger upp. Du vill ju inte ens föra en konsktruktiv och disciplinerad diskussion. Vill du konsekvent ignorera alla försök att hålla isär begreppen och ensidigt debattera domstolarna ansvar och agerande så får du göra det med någon annan. Anledningen till att jag gång på gång och väldigt tydligt påpekar att du måste hålla isär den domänen från det som Elsäkerhetsverket handlägger; Behörighetssystemet är inte för att jag tycker det är roligt att retas. Jag gör det för att det är det enda område där det faktiskt kommer att förändras och det enda område där det idag råder en politisk debatt om vad, varför och hur. När det gäller domstolarna arbete är inte uppe för varken debatt eller politiskt förändringsarbete. Det kommer inte att förändras och det råder inga som helst juridiska oklarheter på det området.
Nu får du nog lätta på trycket lite. Det finns många trådar och deltagare i denna tråd. I detta skede handlade inläggen om huruvida en behörighet skulle ge säkrare installationer och jag replikerade att en yrkesman ingalunda undkommer straffansvar, lika som en behörig. Att straffet kan bli avsked, indragen behörighet, böter, fängelse etc säger jag inte emot, ej heller att det även finns andra sorters ansvar (ekonomiska).

Du skrev att en elektriker kan få sin behörighet indragen. Det går inte ihop för en elektriker (yrkesman) har ingen behörighet... Se #36.

elmont skrev:
w1shast3r, jag tror att endera läser du inte vad jag skriver eller så är du lite "trög" för jag har påtalat att "småskuttare" oftare uteblir från vidareutbildning och att det är negativt för kunskapsspridning och säkerhetsarbetet förstår nog dom flesta.
Man kan ju undra vilket jobb du har som dels har tid att ha koll dagligen på elektriker som genar/fuskar och samtidigt upphandlar eljobb för 50-100 miljoner. Hur hinner du med, jag vet vilket arbete som krävs vid så pass stora eljobb, i alla fall om det är installationarbete det handlar om.
Nu börjar jag tröttna på den här tråden och "stänger " den för min del.
Nu får du nog stilla dig lite. Jag ska försöka göra det tydligt vad jag far efter.
1. Du säger att ett nytt behörighetssystem troligtvis inte kommer få ner olyckorna nämnvärt eftersom de redan är så få.
2. Du säger att småskuttarna ofta uteblir från utbildningar(där undrar jag hur du hinner med att sitta med på de flesta utbildningar i sverige för att kunna säga så)

Men, då är följande ett faktum, trots att småskuttarna uteblir från utbildning så händer inte speciellt mycket olyckor.
Hur förklarar du det?

Du är mer än välkommen att skicka ett pm så skall jag berätta vad jag arbetar så slipper du fundera på det :)
Sen tycker inte du att man fuskar/genar om man inte utför kontroll för idrifttagning?

För övrigt är det ofint att kalla folk för tröga.

Vad gäller de teoretiska och praktiska krav som kommer att ställas på framtid elektriker får vi vänta och se tills regeringen lägger ett förslag. Likaså vilka krav som kommer att ställas på vidareutbildning.

(Säkerligen kommer det att vädras lukrativa affärsmöjligheter i utbildningsbranchen, precis som inom våtrum, kylmaskiner etc. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer att finnas någon form av "EIO-certifiering" outöver det som Elsäk kommer att kräva.)

Inget nytt system kan förväntas vara perfekt från början, kraven kommer att vara antingen för höga eller för låga innan det svänger in och stabiliserar sig på en bra nivå.

Det fundamentala syftet med reformen, vilken ytterst drivs av EUs regelverk om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna, är att ge oss en effektivare ekonomi genom ökad konkurrens och därmed ett gemensamt ökat välstånd.

Att det då finns företagare här som inte förespråkar en fri etableringsrätt - dvs att alla skall ha egen behörighet - och därmed ställer sig på SEFs kortsynta sida har jag ytterst svårt att förstå.

Mikael_L
LGG-01 skrev:
Nu tycker jag att de debattörer som har EGEN el-behörighet slutar upp att låta sig provoceras.
Hehe, du avslöjar mig ... :thumbup:

Men om vi tittar på hur domstolar och elsäkerhetsverket har agerat så verkar inte elinstallatörer någonsin ha dömts eller tappat sin behörighet.
Betyder det att ingen elinstallatör någonsin har gjort allvarligt fel eller brutit mot någon lag eller föreskrift?

edit:
Jag lägger till att just detta inte är speciellt on topic.
Egentligen mår nog tråden bäst av att vi släpper det.

Redigerat:
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Hehe, du avslöjar mig ... :thumbup:

Men om vi tittar på hur domstolar och elsäkerhetsverket har agerat så verkar inte elinstallatörer någonsin ha dömts eller tappat sin behörighet.
Betyder det att ingen elinstallatör någonsin har gjort allvarligt fel eller brutit mot någon lag eller föreskrift?
Självklart gör vi aldrig fel.

Det är därför alla ska ha egen behörighet. :)

mycke_nu skrev:
Det är därför alla ska ha egen behörighet. :)
Japp, solklart :D

Fast ingen kommer någonsin bli så duktig som småskuttarna.
Dom skapar inga tillbud eller olyckor trots att de inte deltar på utbildningar.
Dom är übermenschen.

O
Bo.Siltberg skrev:
Du skrev att en elektriker kan få sin behörighet indragen. Det går inte ihop för en elektriker (yrkesman) har ingen behörighet... Se #36.
Du vet mycket väl att jag har full förståelse för skillnaden mellan yrkesmän och behöriga montörer. Du kan inte ha undgått att jag konsekvent använder just orden "yrkesman" och "montör" (ibland "elinstallatör") istället för det vardagliga och tvetydiga "elektriker". De må vara hänt att jag råkat slarva någon gång och skrivit elektriker men att hålla på och märka ord är bara barnsligt. Särskilt när det du försöker påpeka är själva grundbulten i mitt resonemang. Elektriker/Yrkesmän har ingen egen behörighet och därmed kan de ) inte bli av med den och 2) de står över huvudet taget inte under elsäkerhetsverkets tillsyn då de delegerat det ansvaret till elmontörerna. Der är ett problem! Det kommer ändras med det nya förslaget.

Redigerat:
O
Nu känner jag mig tjatig men även du blandar ihop begreppen. Jag håller nämligen helt med dig i ovanstående och du har helt rätt i alla tre påståenden. Men....

w1shmast3r skrev:
Att åtalas och dömas enligt ellagen sker väl i princip aldrig?
Så har jag också uppfattat det.
w1shmast3r skrev:
Mig veterligen så är det brottsbalken man oftast döms efter?
Helt korrekt. Så har jag också uppfattat det.
w1shmast3r skrev:
Då ser jag inte hur resonemanget att en egen behörighet gör det enklare att åtalas enligt ellagen?
Men jag är ingen jurist.
Här har vi den springande punkten där du blandar ihop saker. Resonemanget är INTE att en egen behörighet gör det enklare att åtalas enligt ellagen. Resonemanget är att det blir lättare FÅ SIN BEHÖRIGHET ÅTERKALLAD om man faktiskt har en behörighet till att börja med. Jag skiljer alltså helt på Elsäkerhetsverkets ansvarsområde och rättsväsendet ansvarsområde.

Jag tror att anledningen till att många rask hoppar över den frågan och går direkt till att fokusera på brott och åtal är att Elsäkerhetsverkets tillsynsroll i det nuvarande systemet blivit så svag att det enda man i praktiken behöver akta sig för är just åtal i domstol. Även om det är liten risk att verkligen dömas för något är den risken ändå betydligt större än risken att få sin behörighet återkallad. För yrkesmännen har det dessutom varit den enda risken eftersom de inte har någon behörighet till att börja med och enda möjligheten har varit att åka dit i domstol. Ett system med personlig behörighet, som kan återkallas kommer, förändra detta i grunden. Elsäkerhetsverket får då möjligheten att agera mot alla som arbetar med el utan att behöva blanda in domstolar.

Så på det stora hela håller jag helt med dig i det mesta du skrivit och glad att någon annan orkar argumentera för förändring och för att påvisa de allvarliga brister som finns i det gamla systemet. Enda anledningen till att jag inte konsekvent klickar på Gilla-knappen är att det skulle urholka systemet! ;)

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
mycke_nu skrev:
Vad gäller de teoretiska och praktiska krav som kommer att ställas på framtid elektriker får vi vänta och se tills regeringen lägger ett förslag. Likaså vilka krav som kommer att ställas på vidareutbildning.
Enligt SEF går det inte till så. Enligt dem är det Elsäkerhetsverket som på eget initiativ tagit fram förslaget och efter att det granskats av lagrådet (som inte innehåller representanter för regeringen) kan det i princip verkställas omedelbart. Det behöver alltså inte granskas och godkännas av riksdagen och regeringen har inte mer än indirekt inblandning via sina styrdokument till Elsäkerhetsverket. SEF försöker i sin propaganda få det att låta en odemokratisk nyliberal kupp. Jag tyckte det lätt riktigt bra och för en gångs skull hoppas jag att SEF faktiskt har rätt. I så fall finns det hopp om att de nya reglerna kan vara på plats så tidigt som 2014, men det låter nästan lite för bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.