1 420 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Elsäkerhetsverkets nya förslag om behörighet Vad tycker du ?
Ett ämne som diskuteras livligt just
Om Elsäkerhetsverkets förslag går igenom i sin helhet kommer ca 53.000 verksamma yrkesmän att beröras och hela den Svenska elbranschen måste anpassa sig.
Elsäkerhetsverket hänvisar till verkligheten som ser annorlunda ut och som inte överensstämmer med förordningarna längre och vill göra en större förändring och anpassning till EU.
Hittills har Elsäkerhetsverkets roll blivit att Enbart behandla prov/intyg efter utbildningar samt ansökningar om behörighet, prov samt kontroll/tillsyn av El anläggningar och elmaterial enligt Elsäkerhetsverket själva.
Och vill ha en ändring för att få kontroll på hur många som är verksamma både som yrkesmän och behöriga och säkra kunskapskravet för installationer som ska utföras.
Ändra på ansvaret för tillsyn och möjligheten att stänga av eller delat ut varningar gjorda av alla instalatörer oavset om man är yrkesman eller behörig på installationer som inte uppfyller " Trygg Elsäkerhet" vilket man inte har idag.
Idag bedriver Elsäkerhetsverket inga ärenden i domstol annat än behörighets ärenden.
Man har fått bakslag vid tidigare försök att prova tex ansvarsfrågor gällande utförda elinstallationer.
Man har frångått principen Anställd vid samma företag för yrkesmän då man rättsligt inte anses relevant utan " trygg el säkerhet " går före och hela branschen hyr idag in yrkesmän av bemanningsfirmor även på statligt ägda företag på högspänningsanläggningar.
vilket Elsäkerhetsverket säger att dom har blivit tvungna att acceptera.
Vid person eller sak-skada drivs ärenden enligt praxis av Polis Åklagare och privat av tex Försäkringsbolag och då i Brottsbalken.
Och så tycker många att det ska vara för så är det i dom flesta andra branscher.
Elsäkerhetsverket vill lämna tillbaks frågan för behandling av regeringen.
Domstolen förhåller sig till att tolka
Ellagen (1997:857)
Brottsbalk (1962:700)
"Vid en elolycka med person eller egendomsskada reder domstolen ut ansvarsförhållandena och de är inte intresserade av behörigheter hit eller dit utan tittar enbart på vilken faktisk kompetens den som utfört arbetet hade."
Och det är så Elsäkerhetsverket upplever situationen av deras bemyndigande som myndighet idag.
Elsäkerhetsverket tycker inte att dom är ansvariga som det var tänkt av regeringen som lämnat över ansvaret helt men i praktiken inte gäller i domstol.
Fungerar det bra idag ?
Vad anser du.
Denna länk är grundremissen till regeringen men det finns otaliga andra rapporter att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida.
http://www.elsakerhetsverket.se/Glo...miss3dec/Remisselinstallatörerslutversion.pdf
Alla synpunkter är viktiga både från professionella och vanliga beställare och konsumenter.
// Mats
Om Elsäkerhetsverkets förslag går igenom i sin helhet kommer ca 53.000 verksamma yrkesmän att beröras och hela den Svenska elbranschen måste anpassa sig.
Elsäkerhetsverket hänvisar till verkligheten som ser annorlunda ut och som inte överensstämmer med förordningarna längre och vill göra en större förändring och anpassning till EU.
Hittills har Elsäkerhetsverkets roll blivit att Enbart behandla prov/intyg efter utbildningar samt ansökningar om behörighet, prov samt kontroll/tillsyn av El anläggningar och elmaterial enligt Elsäkerhetsverket själva.
Och vill ha en ändring för att få kontroll på hur många som är verksamma både som yrkesmän och behöriga och säkra kunskapskravet för installationer som ska utföras.
Ändra på ansvaret för tillsyn och möjligheten att stänga av eller delat ut varningar gjorda av alla instalatörer oavset om man är yrkesman eller behörig på installationer som inte uppfyller " Trygg Elsäkerhet" vilket man inte har idag.
Idag bedriver Elsäkerhetsverket inga ärenden i domstol annat än behörighets ärenden.
Man har fått bakslag vid tidigare försök att prova tex ansvarsfrågor gällande utförda elinstallationer.
Man har frångått principen Anställd vid samma företag för yrkesmän då man rättsligt inte anses relevant utan " trygg el säkerhet " går före och hela branschen hyr idag in yrkesmän av bemanningsfirmor även på statligt ägda företag på högspänningsanläggningar.
vilket Elsäkerhetsverket säger att dom har blivit tvungna att acceptera.
Vid person eller sak-skada drivs ärenden enligt praxis av Polis Åklagare och privat av tex Försäkringsbolag och då i Brottsbalken.
Och så tycker många att det ska vara för så är det i dom flesta andra branscher.
Elsäkerhetsverket vill lämna tillbaks frågan för behandling av regeringen.
Domstolen förhåller sig till att tolka
Ellagen (1997:857)
Brottsbalk (1962:700)
"Vid en elolycka med person eller egendomsskada reder domstolen ut ansvarsförhållandena och de är inte intresserade av behörigheter hit eller dit utan tittar enbart på vilken faktisk kompetens den som utfört arbetet hade."
Och det är så Elsäkerhetsverket upplever situationen av deras bemyndigande som myndighet idag.
Elsäkerhetsverket tycker inte att dom är ansvariga som det var tänkt av regeringen som lämnat över ansvaret helt men i praktiken inte gäller i domstol.
Fungerar det bra idag ?
Vad anser du.
Denna länk är grundremissen till regeringen men det finns otaliga andra rapporter att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida.
http://www.elsakerhetsverket.se/Glo...miss3dec/Remisselinstallatörerslutversion.pdf
Alla synpunkter är viktiga både från professionella och vanliga beställare och konsumenter.
// Mats
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Det här är en tråd som tangerar gränsen för vad som är syftet med byggahus forum. Detta är ett forum för konsumenter. Frågan har en del konsumentintresse, men jag är rädd att den drar iväg alltför mycket mot yrkeverksammas intresse för frågan. Vi får se hur det utvecklar sig.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Jag har inte fördjupat mig i detaljerna i förslaget, men om jag förstått det rätt så kommer det att ställas ett visst kunskapskrav på den som skall installera, till skillnad från idag, när en elektriker som komemr hem till mig rent juridiskt skulle kunna vara värvad från soffan utanför systembolaget samma morgon av en elfirma med behörig.
I så fall är det nya förslaget en förbättring.
Det vore ju bra om proven dessutom återkommer med vissa intervall.
Jag anlitade en elektriker här hemma som gjorde massor med fel. Visade sig att han (med ABL) i huvudsak hade jobbat med serviceåtgärder åt ett fasighetsbolag. Han var något år på övertid till pensionering.
Jag fick handgripligen hindra honom från att koppla in en nolla på styringången till en dosdimmer, och när han var klar så var det glapp på utgående trådar från en jordfelsbrytare. Skruvarna var inte dragna.
Nästan två år senare upptäckte jag att det var glapp även på utgående från JFB nummer 2. Där var skruvarna dragna för att Bygeltrådar i de undre anslutningarna var kopplade rätt (kontrollerades efter det första felet), men sedan var skenan itryckt (inte quick connect på JFBn) så att gafflarna hade lagt sig ovanpå skruvskallarna. Skenan var styv nog för att ge tillräckligt kontaktryck ändå, när jag upptäckte felet var jag övertygad om att jfb skulle vara sönderbränd i anslutningen, men den var OK.
Han var helt enkelt för gammal för att ge sig på nymodigheter.
I så fall är det nya förslaget en förbättring.
Det vore ju bra om proven dessutom återkommer med vissa intervall.
Jag anlitade en elektriker här hemma som gjorde massor med fel. Visade sig att han (med ABL) i huvudsak hade jobbat med serviceåtgärder åt ett fasighetsbolag. Han var något år på övertid till pensionering.
Jag fick handgripligen hindra honom från att koppla in en nolla på styringången till en dosdimmer, och när han var klar så var det glapp på utgående trådar från en jordfelsbrytare. Skruvarna var inte dragna.
Nästan två år senare upptäckte jag att det var glapp även på utgående från JFB nummer 2. Där var skruvarna dragna för att Bygeltrådar i de undre anslutningarna var kopplade rätt (kontrollerades efter det första felet), men sedan var skenan itryckt (inte quick connect på JFBn) så att gafflarna hade lagt sig ovanpå skruvskallarna. Skenan var styv nog för att ge tillräckligt kontaktryck ändå, när jag upptäckte felet var jag övertygad om att jfb skulle vara sönderbränd i anslutningen, men den var OK.
Han var helt enkelt för gammal för att ge sig på nymodigheter.
Och de nya förslagen har ju redan sina trådar här forumet.
http://www.byggahus.se/forum/el/160522-nytt-behorighetssystem.html
http://www.byggahus.se/forum/el/168497-nya-behorighetssystemet.html
http://www.byggahus.se/forum/el/196842-prov-ett-satt-att-bli-behorig-utan-intyg.html
Men det var ett bra inlägg elintresserade mats.
Belyser lite mer vilken roll elsäkerhetsverket alltmer får.
http://www.byggahus.se/forum/el/160522-nytt-behorighetssystem.html
http://www.byggahus.se/forum/el/168497-nya-behorighetssystemet.html
http://www.byggahus.se/forum/el/196842-prov-ett-satt-att-bli-behorig-utan-intyg.html
Men det var ett bra inlägg elintresserade mats.
Belyser lite mer vilken roll elsäkerhetsverket alltmer får.
Håller inte riktigt med dig här...hempularen skrev:
När man bygger eller renoverar hus Upphandlar man och beställer elinstallationer väl ?
Om man kan få tipps om hur det faktiskt kan förhålla sig kan man göra en bättre kravspec vid upphandling & beställning av tjänsten och undvika framtida problem med sitt hus/elanläggning.
Hmm... såg inte att det fanns dessa trådar.Mikael_L skrev:
Ja det känns som om Elsäkerhetsverket ska tappa sin auktorisation till branshens aktörer och mot konsumenten om man inte gör något åt endera hållet.
Man förstår varför dom nu bollar tillbaks alla ansvarsfrågor till Regeringen.som får tänka till en gång till.
Dom ifrågasätter själva om det verkligen är rimligt att dom har allt ansvar utan stöd av regering och i domstol.
Dom har upprättat en standard " svensk standard för elinstallationer " som vad jag förstår
uppfyller betryggande el säkerhet men som idag ingen är tvingad att följa.
Och El lagen stöder inte deras arbete.
Ansvarsfrågan är ju dock 100 år gammal och fungerar inte i praktiken och borde nog tittas över om man ser hur det fungerar i praktiken när en olycka är framme.
Känns lite som att " den som håller sist i skruvmejseln" får vara ansvarig.
Det har runnit lite vatten under bron sen den tillkom.
Världen har förändrats.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förslag: Nya regler om dolt fel
Juridik -
Hur tolkar ni förslaget om nya regler för attefallstillbyggnad etc?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Livsmedelverkets nya förslag: Max 350 gram rött kött i veckan.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Förslag till nya byggregler
Bygglov -
Nya förslag om kontrollsystem för husbyggen
Artikelkommentarer