Kalle är elinstallatör, behörighetsansvarig på elfirman, han som teoretiskt visar/intygar att detta är en firma som har fackmannamässig elkompetens och utför elarbeten enligt gällande föreskrifter. Det är hans jobb att se till att installationerna som företaget gör håller standard.
De andra elektrikerna, Pelle och dom andra yrkesmännen på företaget utför elarbete under hans överinseende. dvs om någon har en fråga så skall Kalle kunna svara på denna. Kalle kanske måste fråga någon annan,titta i en bok eller ringa Elsäkerhetsverket men sedan återkomma med ett korrekt svar innan en felaktig installation blivit utförd.

Om Pelle med 1,5 år i yrket kopplat in en serviceledning för första gången och olyckligt skadat egendom eller person genom felkoppling så måste elsäkerhetsverket naturligtvis fråga någon varför Pelle fick denna uppgift ensam.
Denna fråga ställer de till Kalle, han är ansvarig för sådant. Han visste kanske inte om att Pelle var okunnig om denna typ av elarbete och skall därför ställas till svars för försummelse. Detta borde han ha vetat själv, eller i en större organisation någon i arbetsledande position vetat om och på Kalles uppdrag förbjudit.
Kalle Är behörighetsansvarig och personalen arbetar under hans överinseende.

Lasse är elektriker på samma firma, han har behörighet men övervakar inga andra yrkesmän, däremot så förutsätter vi att hans elkompetens är likvärdig med Kalles, båda har ju behörighet. När olyckan är framme och Lasse gör ett allvarligt fel så kontaktar elsäkerhetsverket återigen Kalle och frågar hur detta hände. Han har i detta fallet med rätta förutsatt att Lasse ordnar biffen och eftersom Kalle o Lasse förväntas ha samma elkompetens.
Om Lasse inte känner sig trygg med arbetsuppgiften så kommer/bör/skall han fråga någon om detaljerna kring utförande.

Han som inte pungat ut me de 2000 kronorna kan nog få en jobbig stund om han försöker få den behörighetsansvarige att ta smällen för något han själv borde vetat/kunnat ta reda på efter en elolycka. Iaf om den behörighetsansvarige fått nys om detta lagom till ev rättegång. Han hade ju då uppenbarligen kompetensen som behövdes för arbetet..

Behörighetsbeviset som elsäkerhetsverket beviljar dig efter ansökan visar att enligt tidens regler så är du behörig elinstallatör begränsad endast till din beviljade behörighetsklass.

ABH var benämningen på Allmän behörighet Högspänning, denna finns för närvarande i 3 gällande exemplar i sverige.
ABL finns fortfarande och gäller lågspänning(max 1000VAC,1500VDC). AB gäller allt installationsarbete.
BB3 är bland annat den form av behörighet som ersätter ABH vid lika kompetens som ABH innefattat.

Jag kan lova dig att, om inte förr, så i rättssalen hade man frågat pelle på vilket sätt han påtalat för kalle att jobbet var över hans kompetens.
Då blir det svettigt för pelle om han inte tidigare påtalat hur det låg till för kalle.

Som sagt, behörigheten har inget med kunnande att göra, vem som helst kan klara de teoretiska kurserna som finns, det som stoppar många är kostnaden på 50.000 och/eller det utökade ansvaret som eventuellt medföljer.

Men visst kan jag hålla med om att behörigheten kan ligga någon i fatet om han misslyckas p.ga. att han aldrig, som i ditt exempel, kopplat in en serviskabel tidigare, hans erfarenhet och utbildning borde få honom att ta hjälp eller verkligen försäkra sig om att det blir rätt genom kontroller. Men att han skulle vara duktig på allt inom el för han har behörighet är bara orimligt.

Vad gäller behörigheten vet jag inte vad du har för erfarenhet av vad folk med BB3-behörighet får göra, vad sagt sett så är det enklare saker, detta är lägsta behörigheten som jag ser det, för maskinister och andra som inte passar in i elbranschen fullt ut. Och ersättaren är AB, den täcker allt.

Jag tror att det ola menar är att bb3 numer är en behörighet som gäller "för visst slag av elinstallationsarbete på starkströmsanläggningar efter bedömning av elsäkerhetsverket i varje särskilt fall".
Detta är taget ur ändringsföreskriften 2010:4 och därmed har bb3 blivit en joker-behörighet som verket kan utfärda lite som dom känner för.
Varför han fokuserat så på just abh har jag ingen aning om.
Det är ju som sagts en otroligt udda behörighet och jag skulle bli förvånad ifall verket utfärdade någon bb3 motsvarande abh.
Om dom kommer göra det så är det väl lika många som ena handens tumme ungefär.

Slugge skrev:
Som sagt, behörigheten har inget med kunnande att göra, vem som helst kan klara de teoretiska kurserna som finns, det som stoppar många är kostnaden på 50.000 och/eller det utökade ansvaret som eventuellt medföljer.
Avsikten med det nya systemet är ju inte att existerande yrkesmän ska tvingas läsa in behörighet vid dyra privata utbildningsinstitut utan att nya elektriker ska få utbildningen gratis i gymnasieskolan.

Vill man sedan ha ett arbete där man efter utbildning inte har personligt ansvar för de fel man eventuellt ställer till med är man i mina ögon inte lämplig att vara elektriker.

Redigerat:
Nä, är det arbete utan ansvar man är ute efter så är det nog en politisk karriär man ska satsa på ;)

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Avsikten med det nya systemet är ju inte att existerande yrkesmän ska tvingas läsa in behörighet vid dyra privata utbildningsinstitut utan att nya elektriker ska få utbildningen gratis i gymnasieskolan.

Vill man sedan ha ett arbete där man efter utbildning inte har personligt ansvar för de fel man eventuellt ställer till med är man i mina ögon inte lämplig att vara elektriker.
Förstar inte riktigt din poäng mycknu, du skriver det nya systemet, som att det redan finns?

Det jag och Ola skriver är det nuvarande systemet, inte det kommande och skillnaden är att en behörig installatör även har ansvar för alla under sig, eventuellt undantaget andra behöriga. Detta är i mina ögon en viss skillnad fran att ansvara över vad man själv gör med sina händer..

Givetvis menar jag det (förhoppningsvis) kommande systemet.

Nä, är det arbete utan ansvar man är ute efter så är det nog en politisk karriär man ska satsa på
Nja. Konstant övervakad, ifrågasatt och avkrävd ansvar för de mesta. Minst vart fjärde år kan du åka ut med huvudet före om inte du eller dina kollegor skött sig ... och allt till största delen utan, eller till liten, ersättning ... på din fritid. ;)

Men helt utan krav på kvalifikationer, det enda krav som politiker har är väl att dom inte gör sig ovän med sina partikamrater.

elmont skrev:
Men helt utan krav på kvalifikationer, det enda krav som politiker har är väl att dom inte gör sig ovän med sina partikamrater.
Jo, men det är inte det lättaste. Tänk dig kontorspolitiken när alla dina medarbetare är politiker... :) (Skulle jag inte ta på mig för allt smör i Småland...) Men rejält OT...

Tala om partsinlaga. Nåväl, det är väl bra att någon fackpamp iallafall gör något mer än festar upp pengarna.

Jag tror att problemet med hemmafixarjobb skulle bli mycket mindre om det blev ok att dra själv och låta elinstallatören koppla in. Då blir det ju en kontroll som känns vettig. Nu är det för stort steg för minsta eljobb. Tur att man känner vettiga elektriker.

mariatherese skrev:
Tala om partsinlaga. Nåväl, det är väl bra att någon fackpamp iallafall gör något mer än festar upp pengarna.

Jag tror att problemet med hemmafixarjobb skulle bli mycket mindre om det blev ok att dra själv och låta elinstallatören koppla in. Då blir det ju en kontroll som känns vettig. Nu är det för stort steg för minsta eljobb. Tur att man känner vettiga elektriker.
Tror man att lagar och regler finns till enkom för att jävlas så är man rätt så snett ute.

Det kanske du är - det kan jag inte svara på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.