Mikael_L
Slugge skrev:
Har du något fall där den behörige åkt dit kan du gärna skriva om dessa,
Den enda dom jag känner till är denna, som föll 1985:
https://lagen.nu/dom/nja/1985s529

Jag är övertygad om att förnyelsen kommer att ge ett stort mervärde för oss konsumenter eftersom den öppnar för konkurrens genom att vi får fri rörlighet av elektriker både inom Sverige och i EU.

Vad gäller säkerheten så finns det säkerligen både plus- och minusposter, men att alla elektriker i framtiden kommer att ha gedigen utbildning och egen behörighet kan knappast vara en nackdel.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Den enda dom jag känner till är denna, som föll 1985:
[länk]
Men han frikändes ju..

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ökat antal elfirmor kommer det tveklöst att bli, men det kommer även att bli många som inte klarar att driva firma och efter en tid går går i kk. För att ha behörighet betyder på inget vis att man kan driva ett företag som kan överleva. Och det är en utveckling som inte gynnar någon. Jag tror även att många av dom som har förutsättningen att lyckas redan nu har tagit steget till att driva eget.
Och en stor risk är att dom som inte kan konkurrera med kompetens konkurrerar med pris och på så sätt kommer många att få en sämre "vara" till ett lägre pris. Och om det är prisvärt? ja inte vet jag, men när jag köper in tjänster är det inte i första hand priset som avgör utan kvaliteten.
Jag sitter i jobbet och köper in vissa tjänster och det absolut dyraste är när någon är så billig att det inte uppfyller "förväntningarna".

elmont skrev:
Du tolkar det jag skriver som f*n läser bibeln. Jag skriver att om man inte har någon större mängd med tillbud kommer, oavsett ökad utbildning, inte antalet tillbud att minska. Det innebär inte att jag motsätter mig utbildning, utan bara ett konstaterande att antalet tillbud inte kommer att minska i nämnvärd omfattning med ökad "utbildning". Och jag har inte sagt att det g:a är bra eller bättre än det som skall komma, utan att jag tror att nivån på framtida elinstallationer kommer att hamna på ungefär samma nivå som i dag för jag tror inte att det är utbildning som saknas när det gäller antalet tillbud. I alla fall inte hos yrkesmän. OCH jag har inget emot förnyelse som ger ett mervärde, men är motståndare till förnyelse bara för förnyelsens egen skull.
Okej, men idag följer man ju inte regelverket. Det framkommer ju gång efter annan.
Vi har cirka 2-3 dödsfall i elbranschen varje år.
Detta kan man knappast tacka behörighetssystemet för, eftersom återigen, väldigt få följer de på avsett sättt.
Då kan vi ju med samma logik avskaffa det eftersom det inte fyller en funktion.

Men jag tror att moderniserar vi inte systemet och även utövar tillsyn så kommer antalet olyckor och dödsfall öka på sikt.
Man skall komma ihåg att detta är ett mycket trögt system.
Det vi bestämmer nu kanske är implementerat om 8-10 år eller kanske ännu längre tid. Detta gör det viktigt att handla i tid trots att det kanske just nu "känns lugnt".

elmont skrev:
Ökat antal elfirmor kommer det tveklöst att bli, men det kommer även att bli många som inte klarar att driva firma och efter en tid går går i kk. För att ha behörighet betyder på inget vis att man kan driva ett företag som kan överleva. Och det är en utveckling som inte gynnar någon. Jag tror även att många av dom som har förutsättningen att lyckas redan nu har tagit steget till att driva eget.
Och en stor risk är att dom som inte kan konkurrera med kompetens konkurrerar med pris och på så sätt kommer många att få en sämre "vara" till ett lägre pris. Och om det är prisvärt? ja inte vet jag, men när jag köper in tjänster är det inte i första hand priset som avgör utan kvaliteten.
Jag sitter i jobbet och köper in vissa tjänster och det absolut dyraste är när någon är så billig att det inte uppfyller "förväntningarna".
Varför? Varför kommer det tveklöst bli fler elfirmor om alla är tvungna att ha en behörighet?
Är det inte lättare för dessa att bli snickar-småskuttare istället?
Där ställs ju inga krav alls i princip. Ändå rämnar inte deras bransch. Så varför skulle elbranschen göra det?
Vad är så magiskt med just el?

Jag sitter i en stor beställarroll i arbetet och jag kan redan idag se att dessa väletablerade stora elfirmor det talas så varmt om slarvar och gör skitjobb på ett sätt som en enskild småskuttare aldrig skulle kunna göra om han vill behålla sina kunder och ha ett arbete att gå till.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Orsaken till att antalet elfirmor skulle öka är just det att behörighetskrav är det hinder som många inte "orkar" ta sig över.
Det förundrar mig varför "småskuttarna" aldrig får möjligheten att jobba mot dom stora beställarna, det är ytterst sällsynt.
Utan ett system med behörighet skulle det vara som i många u-länder, där det är betydligt mer olyckor.
Orsaken till att elektriker inte startar en byggfirma handlar inte om regler, det är så enkelt att dom inte har den kompetens som behövs för att "bygga hus".
Varför skulle antalet tillbud öka i framtiden med nuvarande system??? OBSERVERA att jag inte säger att det system vi har i dag är bra, men jag ser inte hur ett nytt system kommer att göra det bättre.
De "magiska med el är att det ställer betydligt högre krav på utövarna.

Mikael_L
elmont skrev:
Orsaken till att elektriker inte startar en byggfirma handlar inte om regler, det är så enkelt att dom inte har den kompetens som behövs för att "bygga hus".
Men du förutsätter att dom vill starta elfirma utan att ha kompetens, men avhåller sig från att starta byggfirma, utav samma skäl. Jag ser inte riktigt logiken ...

elmont skrev:
Orsaken till att antalet elfirmor skulle öka är just det att behörighetskrav är det hinder som många inte "orkar" ta sig över.
Det förundrar mig varför "småskuttarna" aldrig får möjligheten att jobba mot dom stora beställarna, det är ytterst sällsynt.
Utan ett system med behörighet skulle det vara som i många u-länder, där det är betydligt mer olyckor.
Varför skulle antalet tillbud öka i framtiden med nuvarande system??? OBSERVERA att jag inte säger att det system vi har i dag är bra, men jag ser inte hur ett nytt system kommer att göra det bättre.
De "magiska med el är att det ställer betydligt högre krav på utövarna.
Mett ett nytt behörighetssystem skulle inte innebära att vi tar bort kravet på behörighet.
Tvärtom, det kommer bli svårare och ställas högre krav att jobba med el i och med att alla är tvungna att utbildas och avlägga prov.

Antalet tillbud kommer öka på samma sätt som antalet trafikolyckor hade ökat om inget utövade tillsyn att bilisterna höll hastighetsbegränsningarna.
Eftersom det är så få som följer dagens behörighetssystem så som det är tänkt att fungera och inte får smäll på fingrarna för detta eftersom ingen utövar tillsyn så kommer hela systemet på sikt att urholkas.
Då kommer tillbud och olyckor att öka igen. Då om någongång hade det dragit till sig tveksamna aktörer.

Sen varför inte småskuttarna jobbar mot stora beställare, det gör dom visst ibland.
Men om jag gör en upphandling i 50-100milj klassen så kan det vara svårt för en småskuttare att ta sig an det.

Sen fattar jag inte var det kommer ifrån att småskuttare skulle vara mer oseriösa och göra sämre jobb? Den som påstår det har inte hela bilden klar för sig skulle jag vilja påstå.
För det ligger inte i storlek på omsättning eller antal anställda.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Men han frikändes ju..
Ja, men det var den enda dom jag känner till i alla fall ... ;)

Både yrkesmannen och elinstallatören fälldes förvisso i TR, men den behörige elinstallatören friades sen i både HR och HD. Elinstallatören åtalades på två punkter, allmänfarlig vårdslöshet och brott mot elinstallatörsförordningen. Det framgår inte för mig helt kristallklart ifall han friades på bägge punkterna. Men jag antar att så var fallet.

Man kan alltså döda kreatur till i ett värde av 110' i 1985 års penningvärde och sen bara säga "shit happens ...". :x
Det verkar inte vara så att behöriga elinstallatörer axlar något speciellt stort ansvar.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja, men det var den enda dom jag känner till i alla fall ... ;)

Både yrkesmannen och elinstallatören fälldes förvisso i TR, men den behörige elinstallatören friades sen i både HR och HD. Elinstallatören åtalades på två punkter, allmänfarlig vårdslöshet och brott mot elinstallatörsförordningen. Det framgår inte för mig helt kristallklart ifall han friades på bägge punkterna. Men jag antar att så var fallet.

Man kan alltså döda kreatur till i ett värde av 110' i 1985 års penningvärde och sen bara säga "shit happens ...". :x
Det verkar inte vara så att behöriga elinstallatörer axlar något speciellt stort ansvar.

Nu tycker jag att de debattörer som har EGEN el-behörighet slutar upp att låta sig provoceras.

Mikael_L jag påstår att dom allra flesta som i dag har behörighet även har kompetensen, men om kraven sätts så lågt så att alla utan nån större ansträngning ( för tro inte ett ögonblick att en mängd elektriker kommer att under tvång fortbilda sig om det handlar om mer än en eller en par dagar med full lön) får sin behörighet kommer kompetensen att bli betydligt lägre på skaran av behöriga.
För jag är helt övertygad om att ska alla ha behörighet så kommer det att bli en "light"modell av behörighet, för dom få som som vill starta firma och lite enklare kan skaffa behörighet är det naturligtvis toppen. Men för alla dom som inte har för åsikt att starta eget företag är det ju bara till "besvär".
Och jag tror mig veta att dom flesta elektriker har en viss kunskap om el och elinstallationer, men när det gäller byggnadsarbeten är dom lika novis som vilken annan person som helst, för det krävs lite mer än spik hammare och såg för att driva en byggfirma. Har du svårt att se logiken kan jag tyvärr inte förklara på ett mycket enklare sätt.
w1shast3r
Jag har tidigare förklarat att andelen småföretag är lite ovanligare gäster på fortbildningar, jag har en mycket gedigen erfarenhet av fortbildning och har bra koll på vilka som deltagit och vilka som år efter år uteblir. Och dom som uteblir är just dom små (inte alla) som troligen inte tycker att det är värt pengarna att delta. Några dagars inkomstbortfall och avgifter till fortbildningen tar någon vecka att jobba in.
Och jag tror inte för ett ögonblick att antalet tillbud kommer att minska med ett annat behörighetssystem. Jag vet INGEN utbildad yrkesman som med berått mod begår fel/genar så att det skulle kunna leda till en olycka. Däremot har jag sett blivande yrkesmän i lärlingstadiet begå rätt stora fel, men det beror på dom stora brister som råder i skolornas mycket bristfälliga utbildningar och dom "nyas" attityd och höga tankar om sig själva.

Elmont, Då kanske dessa småskuttar inte behöver ha nån utbildning då?
Eftersom det är så få olyckor och tillbud trots att de inte dyker upp på nån utbildning.
Ser man till hela sverige så är det rätt många småskuttar som är igång, eller hur?

Jag ser nära nog dagligen folk som genar och tar risker, då framförallt med egenkontroll i form av kontroll för idrifttagning. Men även med andra saker.
Detta ifrån företag som man nog får säga tillhör sveriges största.

Satte in ett nytt badrumsskåp, och i detta satt ett 230v uttag, uttaget är jordat, dock finns ej JFB, lägenheten är 80-tal. Vad gäller, få det vara såhär?

Du får inte ha ett ojordat uttag i badrummet, endera ska det vara JFB eller så ska uttaget kopplas bort.

Nu är det som sagt jordat! Ska det väck ändå? Är kravet att ha ett uttag i badrum att det finns en JFB?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.