Steamboy skrev:
Enligt SEF går det inte till så. Enligt dem är det Elsäkerhetsverket som på eget initiativ tagit fram förslaget och efter att det granskats av lagrådet (som inte innehåller representanter för regeringen) kan det i princip verkställas omedelbart. Det behöver alltså inte granskas och godkännas av riksdagen och regeringen har inte mer än indirekt inblandning via sina styrdokument till Elsäkerhetsverket. SEF försöker i sin propaganda få det att låta en odemokratisk nyliberal kupp. Jag tyckte det lätt riktigt bra och för en gångs skull hoppas jag att SEF faktiskt har rätt. I så fall finns det hopp om att de nya reglerna kan vara på plats så tidigt som 2014, men det låter nästan lite för bra!
Det verkar inte som om Elsäkerhetsverkets Generaldirektör håller med om denna beskrivning. :)

(Från den 16/3 2012)

Hej!

Tack för ditt brev, och dina intressanta synpunkter på behörighetssystemet ur konsumentperspektiv.

Jag delar din uppfattning om att konsumentperspektivet behöver finnas med mycket tydligare än idag i utformningen av ett nytt system. Vi väntar nu på att regeringen tillsätter en utredning om behörighetsreglerna. Jag vidarebefordrar ditt brev till mina medarbetare som arbetat med det framtida behörighetssystemet, och som följer det fortsatta arbetet med behörighetsreglerna.

Med vänlig hälsning
Elisabet Falemo

O
mycke_nu skrev:
Det verkar inte som om Elsäkerhetsverkets Generaldirektör håller med om denna beskrivning. :)
Vi är givetvis chockade över att SEF har så fel i sin officiella propaganda! ;-)

• Gilla
TLovskog och 1 till
  • Laddar…
w1shmast3r skrev:
Fast ingen kommer någonsin bli så duktig som småskuttarna.
Dom skapar inga tillbud eller olyckor trots att de inte deltar på utbildningar.
Dom är übermenschen.
Jag kan berätta som att som "skutt" med en enskildfirma med personligt ansvar för ALLT så var jag välldigt noga med att utföra arbetet på rätt sätt och gå fortbildnings kurser så även inom entreprenad juridik. Har mött några kaxiga typer genom mina 40 år som egen företagare och har även tagit verktygsväskan och åkt hem när kunden krävde att jag skulle fuska.

LGG-01 skrev:
Jag kan berätta som att som "skutt" med en enskildfirma med personligt ansvar för ALLT så var jag välldigt noga med att utföra arbetet på rätt sätt och gå fortbildnings kurser så även inom entreprenad juridik. Har mött några kaxiga typer genom mina 40 år som egen företagare och har även tagit verktygsväskan och åkt hem när kunden krävde att jag skulle fuska.
Det var precis detta jag försökte förklara för elmont.
Att om inte småskuttarna skötte sig så skulle de snart stå arbetslösa.

Hans resonemang om småskuttare haltade för övrigt ordentligt och när han hade målat in sig duktigt i ett hörn så valde han istället att gå till personangrepp och sedan lämna diskussionen...

Som jag sagt tidigare, kunskapsnivån och kvalite på jobb hänger inte ihop med om man är småskutt eller jättefirma.

Du fortsätter att vrida på fakta, jag skrev inte ALLA utan dom flesta, jag uppskattade även hur stor andel som fortbildade sig, (av skuttarna), och även jag har ca 40 år av fortbildning (i snitt kanske 2 ggr/år) samt känner eller känner till nästan alla installatörer i länet. Så jag har enkelt sett vilka som suttit med på fortbidningen.
Samt man blir "trött" på folk som bara väljer att "se" det som passar och "vinklar" det som inte faller på läppen.
Ps
Även jag har under ca 15 år tillhört skuttarna.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Ja vissa saker går hand i hand som storlek, girighet och benägenheten att fuska... ;)

Just ansvarstagandet tror jag också blir bättre med en egen behörighet då man jobbar mer självständigt.

Vad som sedan händer om de gör fel tycker jag egentligen är ointressant, även om det säkert är bra om konsekvensen är avskräckande. Frågan är om elsäkerhetsverket kommer att utöva någon extra tillsyn som skulle kunna leda till ett åtal mot ellagen? Kanske, helst vill vi ju hitta bristerna innan det sker en olycka. När det väl skett en olycka blir det nog åtal mot brottsbalken precis som idag. Ska bli intressant om elsäkerhetsverket dessutom väljer att dra in behörigheten.

Fördelen med dagens system med företag där en behörig installatör i ett anställningsförhållande med överinseende är att i och med detta så har företaget bevisligen åtminstone 1(en) anställd som har rätt behörighet(kompetens?!) för de arbeten som företaget utför, denne särskiljt utsedd av elsäkerhetsverket genom behörigheten. dvs har den behörige endast ABL så har han/företaget ingenting på högspänningsarbeten att göra osv..

Att helt släppa på kravet på behörighet "bara" för att folket ska få göra saker själv i sitt eget hus är enligt mig ett vansinne då det finns allt för många som i detta även skulle börja sälja sina enorma lampbytarkunskaper till faster Asta 72 år och även börja byta lite elcentraler, bygga ut elanläggningen med nya ledningssystem till uthus och bodor med undercentraler å hela paketet.. Detta skulle väldigt snart bli farliga anläggningar då genvägar i stil med färgbyten, underdimensionerade ledningar o felaktiga kapslingar skulle bli vanligare!

Om alla montörer ska ha egen behörighet för att alls få arbeta med el kommer det att finnas en teoretisk överkvalifikation hos de elektriker som i dagsläget arbetar som installatörer.(3 års gymnasium, 5 års mångsidig praktik före påbyggnadsutbildning till allmän behörighet) detta då de som i dagsläget innehar behörighet förväntas ha en bred kompetens inom alla tillämpningsområden av regler o föreskrifter inom elbranchen, d.v.s mycket sådant som den obehörige elektrikern i dagsläget sällan kommer i kontakt med. Han kan nu koncentrera sig på den typ av arbetsuppgift som han är anställd att utföra ex installera ett kontor och upprätta provningsprotokoll på nyinstallationen! (under förutsättningen att han är betrodd för detta jobb.)

ECY certifierar redan i dagsläget elektriker för olika typer av arbeten, detta certifikat gäller vid facklig lönesättning som ett grundbevis på att personen i fråga verkligen har kvalifikationer för viss typ av elarbete, hissmontör, installationselektriker eller industrielektriker.

Detta system nyttjas till stor del av installationsföretag vid anställning av elmontörer men är idag endast rådande för anställande av elektriker till företag, det är som nämnts ovan upp till varje behörighetsansvarig vid företagen att välja om de vill gå i god för en outbildad yrkesman vid nyanställning.

Min åsikt är iallafall att Jag INTE skulle vilja ha ansvar över folk som inte har den kompetens som behövs för de arbetsuppgifter som de ställs inför. Gissar att några andra också har samma inställning!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elmont skrev:
Du fortsätter att vrida på fakta, jag skrev inte ALLA utan dom flesta, jag uppskattade även hur stor andel som fortbildade sig, (av skuttarna), och även jag har ca 40 år av fortbildning (i snitt kanske 2 ggr/år) samt känner eller känner till nästan alla installatörer i länet. Så jag har enkelt sett vilka som suttit med på fortbidningen.
Samt man blir "trött" på folk som bara väljer att "se" det som passar och "vinklar" det som inte faller på läppen.
Ps
Även jag har under ca 15 år tillhört skuttarna.
Men jag vinklar inte. Fakta är ju fakta. Jag sätter bara fakta i ett samband.
Enligt dig är fakta att dom flesta småskuttare inte fortbildar sig, jag köper det till viss del.
Men varför uteblir tillbuden och olyckorna om nu småskuttarna utför så dåliga jobb, är okunniga och slarvar som du tidigare påstått?

Man borde då se ett klart samband mellan utebliven utbildning och ökande tillbud/olyckor hos småskuttarna.
Håller du inte med om att vore logiskt?

Varför skall annars alla ni som nogsamt gått utbildning fortsätta med det?
Vad blir drivkraften då statistiken talar sitt tydliga språk att det inte finns något samband emellan utbildning och färre olycksfall.

Är utbildningen dålig och verkanslös?
Är det så lätt att installera el idag att man inte behöver gå nån utbildning?
Eller är det så att småskuttarna inte är så kass som du påstår?
De kanske förvärvar utbildning som du inte ser?

Det är detta jag försökt åskådliggöra och jag känner att jag kan inte få det tydligare än så.
Är det verkligen så vinklat och svårt det jag skriver?

mr.Ola skrev:
Min åsikt är iallafall att Jag INTE skulle vilja ha ansvar över folk som inte har den kompetens som behövs för de arbetsuppgifter som de ställs inför. Gissar att några andra också har samma inställning!
Du menar att en behörig elektriker inte är kompetent att utföra alla vanligt förekommande arbeten?

O
mr.Ola skrev:
Om alla montörer ska ha egen behörighet för att alls få arbeta med el kommer det att finnas en teoretisk överkvalifikation hos de elektriker som i dagsläget arbetar som installatörer.
Det finns två sätt att tolka det du säger här:
1) Behörighetsnivån är för hög och folk blir överkvalificerade, slutsatsen är då: Kraven är för höga och kan sänkas.
2) Behörighetsnivån är på rätt nivå, slutsatsen är då: Dagens elektriker är underkvalificerade och borde inte få fortsätta koppla.

Nu är det givetvis ett tillspetsat resonemang och det finns en tredje slutsats som alla i elbranchen är livrädda för att erkänna:
3) Olika typer av elarbeten kräver olika kunskaper, slutsats: Det är inte rimligt att ha endast en behörighetsnivå. Istället borde ett system med flera olika nivåer införas där det är enkelt att få behörighet för enkla uppgifter och svårt för svåra uppgifter. Nu vill givetvis inte SEF/EIO det eftersom elbranchen då skulle falla samman och en rad andra yrkeskategorier skulle kapa åt sig en del av kakan i många de enklare uppgifter.

mr.Ola skrev:
ECY certifierar redan i dagsläget elektriker för olika typer av arbeten, detta certifikat gäller vid facklig lönesättning som ett grundbevis på att personen i fråga verkligen har kvalifikationer för viss typ av elarbete, hissmontör, installationselektriker eller industrielektriker.
Man skulle kunna argumentera för att ECY-certifikaten redan idag är alternativ 3). Den väsentliga skillnaden är dock att ECY till stor del styrs av facket som använder sina stridsåtgärder, MBL-rättigheter och LO-kollektivets långa arm för att effektivt hålla andra yrkesgrupper borta. I allt väsentligt påminner det om 1800-talets skråväsende. Om en golvläggare kunde få ett ECY-certifikat för att lägga golvvärme skulle jag inte ha det minsta om emot systemet. Men som det ser ut nu är elarbetsmarknaden en skyddad verkstad och det är principiellt oacceptabelt tycker jag.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mycke Nu, jag menar att jag inte skulle vilja ha behörighetsansvaret över en yrkesman med mindre än att denne är utbildad elektriker.. Är elektrikern i fråga behörig så faller "mitt" ansvar bort från just honom då han har egen behörighet! (för de skruvar han skruvat i mm.)

Steamboy, Att elinstallatören är överkvalificerad för själva installationsarbetet är ju en intressant tanke, en elprojektör behöver inte ha behörighet för att sälja en projekterad anläggning till en elfirma som inte orkar/ids/kan göra underlag för installation själv. Däremot måste elfirman ha rätt behörighet för att kunna göra installationen, BB1 för installation av enstaka eluttag, BB3(fd ABH) för linjebyggnad, eller ABL för installationer upp till 1000V (Det finns ju faktiskt flera behörighetsnivåer). detta för att det är den installerande firman som uppför en laglig(eller olaglig) elanläggning och är ansvarig i slutändan, med den behörige installatören som ytterst ansvarig för att gällande regler åtföljs.

Ett ECY certifikat borde kanske kunna fungera som underlag för ett framtida elbehörighetscertifikat i juridisk istället för facklig mening men räcker det till alla eventualiteter?

Golvläggaren kan redan nu få begränsad behörighet BB3 för installation endast av golvvärmeslingor för starkström men den måste elsäkerherhetsverket utfärda om golvläggaren ifråga har rätt kvalifikationer!

Visste ni att en grävmaskinist som gräver kabeldike kan anses utföra elarbete om han återfyller förlagd kabel!

Redigerat:
mr.Ola skrev:
Mycke Nu, jag menar att jag inte skulle vilja ha behörighetsansvaret över en yrkesman med mindre än att denne är utbildad elektriker.. Är elektrikern i fråga behörig så faller "mitt" ansvar bort från just honom då han har egen behörighet! (för de skruvar han skruvat i mm.)
Det där skulle jag nog inte vara så tvärsäker på, om det är så så är det en ny tolkning av behörighetsansvaret.

mr.Ola skrev:
Steamboy, Att elinstallatören är överkvalificerad för själva installationsarbetet är ju en intressant tanke, en elprojektör behöver inte ha behörighet för att sälja en projekterad anläggning till en elfirma som inte orkar/ids/kan göra underlag för installation själv. Däremot måste elfirman ha rätt behörighet för att kunna göra installationen, BB1 för installation av enstaka eluttag, BB3(fd ABH) för linjebyggnad, eller ABL för installationer upp till 1000V (Det finns ju faktiskt flera behörighetsnivåer). detta för att det är den installerande firman som uppför en laglig(eller olaglig) elanläggning och är ansvarig i slutändan, med den behörige installatören som ytterst ansvarig för att gällande regler åtföljs.
Här blandar du ihop begreppen igen, BB3 är ingen efterföljare till ABH utan har snarare utvecklas till att innefatta mer elarbete för grävmaskinister som förläggning av kabelrör och skåp. ABH var det knappt någon som tog ut då man med ett års lågspänningserfarenhet kunde få AB som innefattar allt.

mr.Ola skrev:
Ett ECY certifikat borde kanske kunna fungera som underlag för ett framtida elbehörighetscertifikat i juridisk istället för facklig mening men räcker det till alla eventualiteter?

Golvläggaren kan redan nu få begränsad behörighet BB3 för installation endast av golvvärmeslingor för starkström men den måste elsäkerherhetsverket utfärda om golvläggaren ifråga har rätt kvalifikationer!

Visste ni att en grävmaskinist som gräver kabeldike kan anses utföra elarbete om han återfyller förlagd kabel!
Som ECY-cert ser ut idag är det betydelselöst, enda gången du kanske kan ha nytta av det är om du vill jobba utomlands i vissa länder.

En markkabels fyllnadsmassor är ungefär lika viktigt som att FK ligger i VP-rör i mina ögon, klart det ska krävas behörighet!

Slugge, Den som innehar behörighetsansvaret för företaget, Kalle har naturligtvis sitt ansvar, men en innehavare av behörighet(läs elektriker anställd på samma företag, Lasse) kan inte skylla på att den behörige Kalle på företaget ej har instruerat honom i tillräcklig omfattning för arbetets utförande vid en ev olycka då han (Lasse) för sin egen del uppenbarligen har erforderlig kompetens, sin egen behörighet!

BB3 är ingen efterföljare till ABH utan ett direkt övertagande av ABH då för något år sedan denna behörighetsform avvecklades pga att det endast fanns 3 gällande ABH behörigheter i sverige.

BB3 är som du nämner en begränsad behörighetsform för vissa elinstallationer, olika från fall till fall! grävmaskinister och högspänningsinstallatörer..

är vi överens?

:)

Köper inte ditt exempel med Kalle och Lasse, menar du att för man läst några kurser och tagit ut behörighet i någon form så kan man allt? Det räcker ju att Kalle utfört samma arbetsuppgift 99 gånger på rätt sätt, då borde Lasse kunna förutsätta att han klara det även den hundrade gången.

Men händer det att något går fel så är ansvarsfrågan något för juristerna att reda ut, kan gå hur som helst från fall till fall. Och vad säger du om en som har alla formella krav för behörighet men helt enkelt inte pungat ut med de 2000, kan han inget då eller? I juridisk mening..

Fattar inte varför du blandar ihop BB3 med någon slags högspänningsbehörighet men du har rätt i att omfattningen bedöms från fall till fall. AB är det som ersätter ABH. Sen är det ju en annan intressant fråga hur mycket ESV kan utvidga en BB3-behörighet till..

O
mr.Ola skrev:
Slugge skrev:
Det där skulle jag nog inte vara så tvärsäker på, om det är så så är det en ny tolkning av behörighetsansvaret.
Frågor och svar:

1. Varför kan inte en elinstallatör ha personal som arbetar under dennes överinseende som också innehar samma behörighet?

Svar: Det är naturligtvis så att varje verksamhet själv bestämmer hur arbetetska ledas och fördelas. Även om det finns en behörig elinstallatör i ett företag finns det inga regler i elinstallatörsförordningen som ställer krav på att denne organisatoriskt ska leda och fördelar elinstallationsarbetet. Hur elinstallationsarbetet ska ledas och fördelas bestäms ytterst av företagsledningen. Företagsledningen kan således faktiskt låta någon utan behörighet leda och fördelaarbetet då detta förhållande inte regleras i förordningen eller i verkets föreskrifter. Det finns åtskilliga exempel på företag där elinstallatören inte ingår i arbetsledningen.

Bestämmelserna i förordningens 3 § anger endast vad som är elinstallations-arbete och vem som får göra det. Förordningen omfattar personer medformell kompetens (elinstallatörer) och personer utan formell kompetens(yrkesmän).

Yrkesmannens rätt att utföra elinstallationsarbete uppstår genom
    * anställningsförhållandet och
    * att någon med formell kompetens (elinstallatör) utövar överinseende över denne.

Finns inte dessa förutsättningar får en person utan formell kompetens inteutföra något elinstallationsarbete bortsett från de undantag som regleras i 3 §i verkets föreskrifter (ELSÄK-FS 2007:2 och 2010:4).

Det framgår inte av bestämmelserna att en elinstallatör kan ha överinseendeöver andra elinstallatörer. Det kan mycket väl vara så att det i en verksamhetendast finns behöriga elinstallatörer och inga yrkesmän. Vissa företag krävertill exempel att de som anställs har behörighet i syfte att försäkra sig om enviss kunskapsnivå. Det är möjligt att företaget i ett sådant fall har enorganisationsordning där en av de behöriga personerna leder och fördelarelinstallationsarbetet. Något överinseende är i sådana fall inte aktuellt, detbehövs ju inte i en verksamhet där alla har samma formella kompetens.
Källa: Förtydligande av denna fråga från Elsäkerhetsverket.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.